e pepet......e taling


Cube kome sebut Perak.......
haaa.....yang ini sebutan Pe nye adalah dalam bentok e taling....

Cube pulak kome sebut Perlis...
yang ni pulak.....sebutan Per nye adalah dalam bentuk e pepet... (jangan maghah kat awok....memang eje nye macam tu).....

Awok tak peghenah (pernah) tau pun pasei e pepet dengan e taling ni sebelom ni....
maklomle....
dulu2 mase sekolah, Bahasa Melayu kite ikot sedap mulut kite je nyebot nye...
tang karangan dengan esei tu jangan ceghite (cerita) le....
semuenye hujong mulot kite je....
itu yang ade Budak Melayu dapat BM B ato C....
maklomle ikot suke je....

Kebetulan pulak awei (awal) bulan Julai 2011 yang lepaih (lepas)....
awok baghu (baru) je ikot Kursus Penataran Bahasa Melayu ....
Keghusus (kursus) ni anjuran Opis awok dengan Dewan Bahasa & Pustaka.....
agaknye awok terpilih sebab deme tau awok tak gune Bahasa Melayu yang betoi kot????

Mase keghusus (kursus) ni le ....
si penceghamah (Penceramah) bagitau pasei e pepet dengan e taling....
baghu (baru) le awok tau......
tapi awok paling terhaghu (terharu) bile die cakap macam ni...
'Walaupun kita gunakan Bahasa Melayu yang baku dan betul, tetapi jangan kita lupa Loghat Bahasa Melayu masing-masing..... itu budaya dan wajah kita.....'

awok tak sangke.....
ghupenye (rupanya) loghat2 negeri dan suku yang ade tu pun....
dikategorikan sebagei (sebagai) Bahasa Melayu.....

Jadinye berbangge le dengan Bahasa Melayu kome...
tak kighe (kira) ape jenih (jenis) Bahasa Melayu kome gune....

P/S: Entri ni dengan tajuk tu .....sesuei ke idak???

11 Responses to "e pepet......e taling"

  1. hahaha..ingatkan apa tadi..mekasih le yob sebab saya pun dah lupa apa kite pangge benda sebutan ni

    ReplyDelete
  2. tau pasal e pepet n e taling ni mase belajar Trengkas.....

    ReplyDelete
  3. teman tau pasal e pepet ngan e taling mase form 6 dulu.. kalo tak amek BM mase form 6 kompom sampai ari ni pon tak tau.. huhuhu..

    ReplyDelete
  4. errkkk..e taling tu teman tak tau la pulok

    ReplyDelete
  5. samelah sy pon ade gi kursus pemantapan bahasa melayu baru2 ni..baru tau gak mende alah nii..hihi

    ReplyDelete
  6. Sesuai dah tajuk tu..hehe

    kita belajar bahasa arini..bagus la..awok pun dpt refresh balik ilmu2 lama..hehe

    ReplyDelete
  7. saya dah lupa pasal bahasa ni..

    ReplyDelete
  8. hahaahah..tula...agak kompius sedikit ;p

    ReplyDelete
  9. sahabat aku D_08..

    teman peghonoh jadi cikgu BM dulu.. idok la pulok sangke, malam ni belajo BM lagi hihihi...

    err.. gambo E tu mcm gambo oghang nok test mata pun ye yeop..

    ReplyDelete
  10. aSSAlam...

    suka la ayt nie.....

    'Walaupun kita gunakan Bahasa Melayu yang baku dan betul, tetapi jangan kita lupa Loghat Bahasa Melayu masing-masing..... itu budaya dan wajah kita.....'

    wlu ke mna kita...
    wlu sp kita...
    budaya 2 penting....
    sma2 la kta jg adat,budaya,bahasa . yg sgt2 pntg...agama kita...

    ReplyDelete
  11. @cik amirah....
    hehehe..... awok lagi le lupe..... sape yang ambik sastera wajib tau bende ni...

    @cik eMMe...
    ooo...cik eMMe musti ade belajo same ceh...reh...teh....... kan??? kan???

    @cik eda_ej...
    udah berkughhon dah tu yong......

    @MamaYatie...
    awok pun baghu tau je ni...

    @cik -Sara-
    wahhh....nampaknye kite udah same2 mantap BM kite ye???...

    @cik Kalamhati...
    bende baek ni bagoih kalo dikongsi kan???

    @cik Fiqas....
    same le awok...lagi pulak awok bukan budak sastera....

    @cik ::p0t pEt iLa::
    awok lagi konpius....

    @Chor...
    mike lagi terer daghi awok.....awok ni bawah lagi daghi mike...

    @cik Pure Mahabbah Fillah..
    yang baik kite kendong.....yang elok kite jinjing......

    ReplyDelete

Kome nak mintak tolong ..ato nak info ape2 kabo je... Insyallah awok tolong.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Most Popular

(Tab Widget 1)

Get this tabber widget

Kengkawan

Labels

Google+ Followers

Sembang

Awok/Teman/Aye/Saya

My Photo

Ayah kepada 3 putera & 1 puteri dan Suami kepada seorang Isteri .. ahakss