Gua Itik, Pengkalan Hulu



Sebelum entri ni ditulis...
maafkan awok .... Sobri Yaacob dengan Eshamzhalim ...
sebabnya 2 - 3 hari ni entri kami akan berkisar di Pengkalan Hulu .......
kami teruja dengan lawatan kami sepanjang berada di Pengkalan Hulu baru2 ni...

kome juga jangan pelik....
sebabnya entri2 awok berkaitan dengan Pengkalan Hulu takkan mengikut turutan 'kejadian' ...
dan tidka juga mengikut hari...
sebabnya awok lebih tumpukan kepada produk pelancongan yang ada di Pengkalan Hulu....

dan disebabkan itu...
entri kali ini adalah berkaitan dengan Gua Gendang dan Gua Itik....
pada yang suka kepada aktiviti lasak...
rasanya tiada masalah untuk menjelajah kedua2 gua ini......

suka awok ingatkan...
perjalanan ke Gua Gendang dan Gua Itik tidaklah semudah kome ke Gua Tempurung....
ataopon ke Gua Kelam di Perlis...

sebelum penjelajahan dimulakan...
taklimat keselamatan akan diberi oleh pihak Kem Gua Gendang Resort dan Jabatan Bomba....
dan peralatan keselamatan akan diberi kepada para peserta......
para peserta dipecahkan kepada 3 kumpulan...
untuk memudahkan pemantauan dan jagaan pihak bomba...

Gua Gendang & Gua Itik
Exercise dulu...
yang sebenonye peserta terpaksa jalan kaki ke dalam...
disebabkan pokok tumbang di tengah jalan menuju ke Kem...

GUA ITIK

Gua Itik tidaklah sepanjang Gua Gendang.....
tetpi perjalanan menyusuri sungai di Gua Itik memang mencabar.....
pada yang tak 'fit' ...
memang akan mengaku kalah....
sebabnya kome perlu mendaki bukit dan meredah hutan serta arus sungai yang deras sebelum sampai ke pintu gua.....

ditambah dengan hujan turun dengan lebat hari sebelumnya...
arus sungai menjadi lebih kuat dari biasa...
tapi itu yang membuatkan para peserta berkobar-kobar nak menjelajah Gua Itik....

Mendengar penerangan dan taklimat keselamatan dari pihak kem Gua Gendang Resort dan Jabatan Bomba...
sebelum meneroka kedua2 gua.....
Para peserta tekun mendengo taklimat...
maklumle...berdebo2 nak masuk gua..nak redah hutan...

Antara peralatan wajib yang akan dibekalkan...
topi keselamatan dan torch light @ head light ?....

Meredah hutan belukar dan mendaki bukit....
blogger tersohor... ahaks....

Macam biasa....
bergambo tak dilupakan....

Tinggi ni kome....
nampak mudah....
tapi jangan risau...
abang bonba dah tunggu kat bawah tu...

Blogger dan photographer tersohor.....
posing tetap posing......

Antara halangan yang perlu ditempuhi....
batang balak...dan air sungai yang deras....

Dah nampak pintu gua Itik.....
lega.... tapi tak penyeksaan tak habis lagi.....

Gelap???
itu lah sebabnya mengapa peserta dibekalkan dengan head lamp (head light?)....

Rare.... jenuh pakei kasut camni redah hutan...dan gua

Keluar dari Gua...
peserta perlu menempuh kebun getah pulak......
sebelum ke Gua Gendang...

 Entri Gua Gendang akan menyusul kemudian!!!







20 Responses to "Gua Itik, Pengkalan Hulu"

  1. kt sini yang ada, sungai ayor deras tu ke yop?

    ReplyDelete
    Replies
    1. mengikut kat Bomba dan pihak kem... ada satu kawasan air terjun bertingkat dekat dengan kawasan Gua2 ni.... tapi disebabkan kesuntukan masa..... kami tka dibawak ke sana.... maklumle... sume ni hantu ayo...pantang jumpa ayo sikittttt...airnye deras disebabkan baru lepas hujan malam sebelum tu!

      Delete
  2. Rare juga pakai kasut macam tuer.Tapi takper,yang penting semangat untuk sampai ke destinasi

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye... semangat dan kederat... keakdang tu kederat dah tak seberapa...tapi disebabkan semangat tu kuat lagi jeeeee

      Delete
  3. pestaim ni teman dengo name gua itik..

    ReplyDelete
  4. Terbaek.....aktiviti hiking naik turun bukit yg legend tuuu sbb ramai yg tergolek...ahahahahahahaha....pastu biler dah dpt main air masing2 dah lupa diri...ekekekekekek.... tp masuk gua gendang leh dgr bunyi gendang tapi masuk gua itik tak nampak pon seekor itik pon...ahahahaha... :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. pulak lepas tu kaber hensem..... konon orang tak nampak jatuh... kekekek... padehei...sakit ponggong tu..... kekekek.. naseb baek nama gua tu gua Itik... kalo nama dia gua salmah ke... gua siti ...jenuh kita tunggu salmah dengan siti keluo...... kalo keluo camne???

      Delete
    2. ha..ha.. setuju mana tah itiknya..tapi nak p gua tu mcm itik kena lalu air..itu pasai la kot dinamakan gua itik.. advanture jugak..tambah2 jalan licin..mana yg pkai kasut crost dan selipar motel tu kira hebat la..ha..ha.. good entry bro.. x tahan blogers tersohar? rasa mcm nak terjun jambatan...

      Delete
    3. selipar motel??? itu rare... Alhamdulillah..berjaya tamatkan ekspedisi dengan berjaya...... selipar tu rasa macma nak beli la dari motel tu..... legend selipar tuuuuuu

      Delete
  5. menarik tul aktiviti mike
    jeles tgk :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. awok aktiviti nature camni memang awok suka...... jangan jeles..... Insyallah...ada kesempatan dan ada tempat.....boleh je dijemput nanti..... Insyallah...

      Delete
  6. itu ler..tengok n3 sobri pun..ada gak citer pasal ni...x per..ate..dah pegi...mesti ler cerita...org yg tak pegi ni nak tau jugak...ate...ade ke jumpe itik nyer yob??? kasut glemer masuk gue....saje je deme tu...hehe..mentang2 kasut lawo..

    ReplyDelete
    Replies
    1. itik?? bukan kata itik...sehelai bulu itik pun takde.... hihihih....... itu le..udah dikabo..kita nak menjelajah gua.... tapi masih nak bawak kasut glemer..... nasib le.......

      Delete
  7. Haish x rosak ke kasutnya tu? Hihi

    Kasut yg sesuai membantu perjalanan jd selamat pun ye jugak kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. itu betoi cik LM... rosak tolak tepi.... glemer kena jaga.. hahahaa

      Delete
  8. gua tu mcm itik ke? nape ek, ada rupa itik ke gua tu.

    hehehe part kasut tu memang awesome la kan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. entah... yang gua ni awok lupa nak tanya macam macam mana boleh dapat nama GUa Itik....

      Delete
  9. Nampak seronok tapi cik akak takut hutan huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. ahaksss...... hutan yang ni tak tebal sangat.... tapi berbukit.... tak takut.. tapi mendebarkan... kalo ke sini... hihihi

      Delete

Kome nak mintak tolong ..ato nak info ape2 kabo je... Insyallah awok tolong.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Most Popular

(Tab Widget 1)

Get this tabber widget

Kengkawan

Labels

Google+ Followers

Sembang

Awok/Teman/Aye/Saya

My Photo

Ayah kepada 3 putera & 1 puteri dan Suami kepada seorang Isteri .. ahakss