Air Terjun Batu Berangkai, Kampar

Gambo ni awok copy paste dari laman web Majlis Daerah Kampar...


Ahad yang lepas, macam yang kome tahu...
awok ada menyertai acara Perak International Mount Bujang Melaka Challenge 2014 ....
tapi bukan itu awok nak cerita....

di kaki Gunung Bujang Melaka tu...
ada satu kawasan air terjun iaitu Air Terjun Batu Berangkai....
dan ini merupakan salah satu antara tiga kawasan air terjun yang ada di daerah Kampar...
selain dari Air Terjun Sungai Salu di Kuala Dipang
dan Air Terjun Sri Kampar...

lepas je mendaki Gunung Bujang Melaka tu....
kome terus pergi mandi Air Terjun Batu Berangkai ni....
perghhhh.... sejuk sampei ke tulang kome.....
tak susah nak sampei ke sini...

kalo kome ke Pekan Kampar....
kome cari jalan ke Masjid Daerah Kampar....
dan kome tengok papantanda Taman Ros / Batu Berangkai....
disebelah kiri kome... (kalo kome dari Ipoh le)

kome susur jalan tu...
Insyallah kome akan jumpa...
tapi kome kena tempuhi perkampungan orang asli dulu...
baru sampei ke kawasan air terjun Batu Berangkai...

satu je nasihat awok...
kalo kome kesini...
beli ayo minum ato makanan siap2 dari bawah...
sebabnya kat atas tu memang takde gerai atau kedai makan......

kali terakhir awok ke sini (Gunung Bujang Melaka) lebih kurang 10 tahun yang lalu...
dan awok pernah up kan entri pasal tempat ni dulu...
(jangan baca kalo kome penakut)
Kisah Mistik I
Kisah Mistik II
Kisah Mistik III

daerah Kampar ni sebenonye beruntung.....
sebabnya deme banyak tarikan pelancongan yang ada...
Muzium Gopeng..
Muzium Perlombongan Bijih Timah Kinta...
Homestay Gopeng...
White Water Rafting
Gua Tempurung

sayang kalo pihak Majlis Daerah kampar tak ambik peluang ni promosikan tempat2 pelancongan yang ada ni secara agresif.....


Ini udah dibawah...
tapi airnya masih jernih....
dan sejuk...


Mendamaikan ditambah dengan bunyi unggas yang bersahutan..
perghhhh...ayat.....


Tengok air terjun mendamaikan betoi le...

Kawasan yang ni sesuai untuk famili...
tapi kena berjaga-jaga sebabnya musim hujan dah mula...
batu2 nya agak licin...

Antara wakaf yang disediakan disini...
Pada yang nak duduk diwakaf yang disediakan..
awok galakkan kome bawak tikar kome sendighi....
baru selesa kan??


Kawasan parking yang tidak berapa luas....
tapi mampu memuatkan dalam 6 - 7 kereta dalam satu2 masa....
bomba dalam gambo standby masa acara PIMBC 2014 tu le...

24 Responses to "Air Terjun Batu Berangkai, Kampar"

  1. Subhanallah, cantiknya suasana dekat sana. Dah lama xberehlah dgn family dekat sungai/air terjun/laut. Teringin nak pii. T___T

    ReplyDelete
    Replies
    1. cantik dik....sekali sekala...cari masa... pergilah berehlah dengan famili... erat silaturrahim...dapat release tension jugakkk

      Delete
  2. Tempat air terjun lawo macam gini elok pergi time orang ramei tak tau lagi. Nanti bila dah berduyun orang datang, nak mandi pun udah tak seronok lagi dah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ajenye yeee....kang udah ramei....nak berendam pun tak boleh..... sabo je le..... dapat berkelah je le.... itupun kalo ada tempat...

      Delete
  3. awok penoh pegi sini, waktu baljo kt seri iskandar dulu, tiap2 minggu ke sini, mmg best benoo, ayor dalam, dan yang paling seronok siap ade tali boleh jadi tarzan hahahah, tp ramai cakap sini slalu ada kepala air, bahaya sikit.

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaa....ini testimoni yang pernah ke sini.... memang best..... memang bahaya kalo ada kepala air... sebabnya batu kat sini berangkai2 (adeke ayat tu?)...... takut jatuh ke bawah...

      Delete
    2. hahaha betul le tu batunyer pun berangkai2, ditambah arus agak kuat, kalo jatuh mau pecoh juge le kepale.. hahaha, tp sini tak ramei sbb parking susoh kalo bulihpun kene parking kt bawoh, jalan kaki hiking sikit.. hehehe kalo deme jenis sayang kerete tu tak usoh le naik atas, jalan sempit.. tp tak tau le, jalan udoh buat baru ke belum?

      Delete
    3. itu yang awok frust tu.... Majlis Daerah Kampar ni macam takde usaha nak majukan tempat ni... at least bersihkan selalu tempat ni..... jalan tu pun turap le baru.... bukak gerai kecik pun jadi le..... madni kat sini memang kene berjaga2 kalo musim hujan.... takut kat bawah hujan dah sidang.... yang kat atas Gunung air dah melimpah.......kena lebih berhati2

      Delete
  4. tempat tempat yang begini selalu nya kita hadapi masalah sivik di kalangan pengunjung. Suka buang sampah merata rata. memang tak suka...

    sebenarnya tempat mcm ni lah kita kena jaga.. pelihara.. betul tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. betoi tu cik wantie... kalo tempat tu pihak PBT jaga dengan baik... takde masalah... ini udahle pengunjung takde sivik suka2 hati je buang sampah.... tambah pulak PBT pun tak main peranan..... oghang kg pun buat tak kesah..... habis le tempat ni nanti..macam2 penyakit datang nanti...

      Delete
  5. aishhh..kampar tu kampung suami saya..mesti ler syokkk..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. laaa... ye ke.... mane lokasi kg nye tu??? pernah ke air terjun ni???

      Delete
    2. Mambang diawan kampar..dah jenuh dah mandi sini..kadang mandi lata salu kat kuala dipang tu..

      Delete
    3. oooo...dekat je tu..... Lata Salu kat Kuala Dipang tu pun ok.... rasa kat situ lagi selamat dari kat sini...

      Delete
  6. jernih airnya.. teringin nak pergi sebab tak pernah pergi.. hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. silakan singgah cik Aiza... kat Lenggong pun banyak air terjun/lata boleh pergi....

      Delete
  7. tngk semua gambar2 kat sini tringat dulu masa sklah sll prgi ke sungai chongkak, kl. Hampir tiap bulan

    ReplyDelete
    Replies
    1. awok dulu masa dok Kolumpo pun selalu jugak ke Sg COngkak..... bukan apa...dapat rendam kaki pun dah ok...

      Delete
  8. Indah nyer..... mesti sejuk giler air kat situ kan...nyaman dan jernih jer.... :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang sejuk..... sampei ke tulang cho...

      Delete
  9. giler cantik tempat ni kome...teman asyik lalu je kampo tu...x pernah nyiggah lagi...tp ada mistik ke plak...yg mistik tu teman x baca lg...tangguh dulu baca

    ReplyDelete
    Replies
    1. mistik tu yang kat atas.... bawah ni ok.... ala senang je.. kita jangan hu ha terlalu sangat..... biasa2 je udahhh

      Delete

Kome nak mintak tolong ..ato nak info ape2 kabo je... Insyallah awok tolong.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Most Popular

(Tab Widget 1)

Get this tabber widget

Kengkawan

Labels

Google+ Followers

Sembang

Awok/Teman/Aye/Saya

My Photo

Ayah kepada 3 putera & 1 puteri dan Suami kepada seorang Isteri .. ahakss