Jenis-Jenis Labu

Semasa lawatan awok ke Muzium Perak, Taiping minggu lepas...
baghu awok tau ......
kalo selama ni awok cuma tau Labu Sayong dengan Labu Pulau Tiga Bota je...
rupa-rupanya....

ada banyak lagi jenis labu.....
Labu Sayong dengan Labu Pulau Tiga, Bota ni pun sebenonye sebabkan nama tempat pengeluaran labu tu je...
bukanle jenis2 labu yang sebenonye.....

jenis-jenis labu yang sebenonye macam kat bawah ni...









Gambo2 semuanya awok tangkap di Muzium Perak, Taiping


Agak2 kome....
Labu Sayong tu jenis labu yang mana ye???

24 Responses to "Jenis-Jenis Labu"

  1. banyak jenis labu rupanya yang ada.. yang sellau orang sebut labu sayung tu je..

    ReplyDelete
  2. Assalammualaikum..

    mselim3 suka labu gelugur tu.. kalau letak air sejuk air nie macam letak dalam peti sejuk... tapi pengalaman kekawan aje.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Walaikumussalam tuan... aiwok sebijik labu kat umah.. airnye mmg sejuk... awok rasala kan... walo apa jeniss labu pun...isi nye mesti sejuk...maklumle buat daghi tanah liat...

      Delete
  3. rajinnye masuk muzium taiping... hehehehehe :D

    ReplyDelete
  4. ooo baru tau...dok hentam labu sayong ja semuanya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. same le awok Kak Kamsiah... selama ni hentam je sume labu sayong...

      Delete
  5. ish x sangka banyak juga nama2 labu ni..saya tahu labu sayung dgn si luncai dgn labu-labunya :P

    ReplyDelete
  6. adoiii tengok labu, teringat kampung kuale kangsor, udoh lame idok baliknyer yoopp! heheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. ateeee..... bile nak balik kg nye yong???? seskali balik...berjalan sonok ooooo

      Delete
    2. itu la pase, keroje je, raya le baru balik gamoknyer. heheh

      Delete
    3. satu je cik husna.... macam awok.... pindah balik Ipoh.... tiap2 haghi balik kg... hikhikhik..... takpele.. udah rezeki kat sana.... yg pasti raya kompem balik kan???

      Delete
  7. labu wat pengat pun sodap....hehehe... (melawak je)

    dalam banyak banyak labu tu, labu sayung la yang paling glamour. semua orang kenal. Mungkin sebab glamour sangat sebab tu tak yah citer la senang kan.. hehehehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ajenyeeee....... tak payah ceghite oghang dah tau.. sampeikan cite pasei labu je...... kita ingat labu sayong je....

      Delete
  8. ooo byk jenis ghope nyer...labu sayong tu rasanya banyak jenis lepap dan gelugur...x tau la betoi ke tak

    ReplyDelete
    Replies
    1. rasanye lee...... sedap lagi panggei Labu Sayong........ walopon berjenis2 yang ada....

      Delete
  9. Nice info yeop...... baru teman tau byk jenis labu rupernyer....

    ReplyDelete
    Replies
    1. awok pun sebab pegi muzium ni je.. kalo idak tak tau jugak

      Delete
  10. Labu Sayong ni merujuk kepada labu (bekas air) yang hanya dihasilkan di Kampung Sayong ni. Labu tu pon berasal dari labu kundur yang dikeringkan untuk buat bekas air. Dari segi tekniknya sama ja pembuatan labu-labu Sayong ni dengan tembikar lain kat Malaysia macam tembikar Mambong (Kelantan), Kuron (Sabah) & Terenang (Pahang). Yang membezakannya ialah penggunaan tanah liat dari tebing Sungai Perak, motif hiasan, sapuan damar kat bahagian bawah & penghitaman dalam sekam padi. Tapi kalau beli yang kat tepi-tepi jalan ni kebanyakkan dah takdak dah damar ni & hitam pon pakai cat serta diperbuat guna acuan. Kalau nak yang betul-betul buatan tangan kena jelajah ke dalam sikit ke Kampung Bendang Dalam yang mana kita boleh jumpa sendiri Adiguru (master) labu ni. Seronok boleh tengok penghasilan labu secara tradisional & depa ni tak lokek ilmu untuk dikongsi.

    Lagi satu di Perak tembikar yang ramai taktau wujud adalah tembikar Pulau Tiga...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih tuan atas perkongsian....... benda menarik utnuk kita kongsi bersama....

      dibawah ni awok letakkan link entri awok berkaitan Labu Pulau Tiga sebelum ni...
      Labu Pulau Tiga

      Delete

Kome nak mintak tolong ..ato nak info ape2 kabo je... Insyallah awok tolong.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Most Popular

(Tab Widget 1)

Get this tabber widget

Kengkawan

Labels

Google+ Followers

Sembang

Awok/Teman/Aye/Saya

My Photo

Ayah kepada 3 putera & 1 puteri dan Suami kepada seorang Isteri .. ahakss