Kalo soalan SPM macam ni!




Kalo soalan SPM macam ni!!!!

SUBJEK : BAHASA PERAK KERTAS 1 - Kod 3573/1
KOME PILIH LE JAWAPAN YG SESUEI.
1."_______ ler le sikit ngayuhnye pun, tutup kedei besi bughuk tu kaghang mau mangko nunggu tokeh tu mukok balik esok."
a) lekeh
b) laju
c) cepat
d degheih
2.'cher mengkemer biler lalu-lalang kat situ jangan dipijok buchu tiko tu, abeh ______ hujung tiko dilantok nyer.'
a) menchakoh
b) nyeluin
c) tekeipok
d) bergulung
3.'pekehei dibiokan pintu tu ________, jenguk dik langsuyo kaghang, komer jugak yg ngigo sampei ke subuh.'
a) tebongeh
b) tenganger
c) tepongor
d) tebongkang
4.'sedang ber-jalan2, entoh ape pasei tibe2 teman _________ ke dalam sebuah lubang beso, abih seluin baju teman.'
a) tejeghombab
b) tepeghosok
c) tepegholoh
d) tejeghumuih
*ate boleh ke kome jawab yob/yong

Awok dapat A++++++++++++++++++++++ le jawab nye.....
Jangan maghah ye.... saje seloghoh petang2 ni.....

24 Responses to "Kalo soalan SPM macam ni!"

  1. Replies
    1. dok pahe..... cubo2 lo pehe ke...... errrr... betoi ke???

      Delete
  2. Kalau cik akak jawab nie memang semua salah.
    Sebab cik akak tak faham bhs orang perak hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. bahasa dengan loghat..... dua benda berbeza.... Bahasa sama je.... loghat kita je yang berbeza........ pelan2 kayuhhhhh

      Delete
  3. Replies
    1. ye cik Aiza..... kekadnag awok pun tak paham.... kena yang pekat gile tu ...

      Delete
  4. Dah lame teman tingge kan zaman sekolah ni yeop...teman cube jawab ye...no 1: a....no.2: c.... no.3: b.... no.4: c

    ayat no 4 tu rasenye lebih sesuai camni... "tengoh bejalan2 entoh ape pasei tibe2 teman...... dalam lubang beso, abih seluin baju teman.".

    rasenyelah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. awok pun copy paste dari internet je ni BUnda...... kalo ikutkan... awok punye slang Perak idak sepekat yang kat ateh ni..... kekadnag awok pun tak faham ape yg deme cakapkan...

      Delete
    2. teman pun orang perok jugak...tapi idok le sepekat itu teman bercakap...kadang teman pun tak paham...teman ni name jer orang perak...tapi sejak beranak2 lagi dah duduk merantau...sampai lah dah kawen dan dah berumur ni pun...

      Delete
    3. sama le dengan awok BUNDA.... pekat sangat pun idakle awok faham...... lagi pulak Bunda udah merantau dok tempat oghang ... lagi le..banyak lupe nye kot???...

      Delete
  5. hehehe...nak masuk unibersiti mana yob?

    ReplyDelete
    Replies
    1. UNIKALIMA leee... unibersiti kaki lima... hihkhihk.... itu pasei takde subjek ni kat mana2 unibersiti pun.....

      Delete
  6. cam no la nak menjawab.. memabaca pun dah terkebil kebil..
    tersimpul dah urat lidah ni...

    org kedah ckp "Tergeliat lidah"...

    habis masa gitu je la, soalannya tak terjawab jawab...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ahakkk...... sudahnya..... baca soalan berulang kali leee.... takpun baling dadu

      Delete
  7. klaau mcm ni..teman yg orang perakpun xleh jawab..bca pun x berapa pham.maklumlah... x cakap lorat perak.. ckap hang aku..saya paham.. he..he..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ahaksss..... awok ni nasib baik le Mem awok belah2 uatara Perak... kalo tak tak tau ape bende nye baloq liat...... ayaq acaq....... untong kawen oghang satu negeri tapi loghat lain2 ni yob....

      Delete
  8. puas doh bace... last2 hamtam je labu...

    ReplyDelete
  9. 1D 2B 3C 4C...ate betoi ke jawapan teman tu yob...dapat A+ ke idak ni... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. haahhaha.... sikit lagi je nak dapat A+....

      Delete
    2. yang teman punye jawab tu tadi...ape ke hey!? betoi ke dok?...

      Delete
    3. uiiii... aweinye Bunda kita ni bangun.... awok rasa yang jawapan Bunda no 1 tu deghaih pun macam betoi...

      Delete
  10. hahahahahahahahaha........ kertas spm ni untuk org perak jer..... :D

    ReplyDelete
  11. Pah kawe ore kekate ni.,rano?.nak bca pun dah sero malah..
    Jange lah pekat sgt.

    ReplyDelete

Kome nak mintak tolong ..ato nak info ape2 kabo je... Insyallah awok tolong.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Most Popular

(Tab Widget 1)

Get this tabber widget

Kengkawan

Labels

Google+ Followers

Sembang

Awok/Teman/Aye/Saya

My Photo

Ayah kepada 3 putera & 1 puteri dan Suami kepada seorang Isteri .. ahakss