Kesah Misitk - Gunong Bujang Melaka III

Kalo nak paham.....kome bace dulu tajuk2 sebelom ni......

Kesah Mistik - GBM I

Kesah Mistik - GBM II

sambung balik.....
udahle kami semue n tengah goyang....
ade pulak yang cabo (cabar)bende tuuu.....
ishhh memang caghik (cari) bahane betoi lee.....

tapi Alhamdulillah....
selain daghi (dari) bebudak yang kena ghasuk (rasuk)tu....
kes2 lain takde yang menyusui (menyusul)....
tapi bende tu memang lahanat betoi lee.....
dia tak aman selagi tak mengaco (mengacau) anak cucu Adam....
dia siap mengilei (mengilai) lagi bagi semue oghang (orang) kecot peghut (perut)......

naseb baek le....
kami semue udah kumpoi kayu buat bako (bakar) unggun api...
kughang2(kurang2)takde le gelap sangat malam tu....
dan tido pun bergilir2 ....
takut bebudak yang kene ghasuk (rasuk)tadi tetibe laghi (lari) dalam utan (hutan) pulak...

masok je Subuh....
teghuih (terus) semue siap berkemaih (berkemas).....
takde tunggu2 lagi dah....

disebabkan bebudak yang kena ghasuk (rasuk) semalam tu pompuan.....
jadi ahli pompuan jugak le yang dikeghah (kerah) memapah bebudak ni tughun (turun) ke bawah.......
2 oghang (orang) papah bebudak ni.....
deme yang ditugehkan(tugaskan)memapah bebudak ni tughun (turun) .....
asik mengadu......beghat (berat) beno budak2 yang kene ghasuk (rasuk) ni......
ate....mane ndak dibuatnye....... kalo kami2 yang lelaki ni papah ......
kang lain pulak jadinye......walopon (walaupun)ini daghugat (darurat)...

Beh (bas) pun dah dibagitau awei (awal) supaye stenbai (standby) kat bawah.....
perjalanan daghi (dari) tapak khemah yang biasenye dalam sejam setengah.....
kali ni membawak ke hampir tige jam ....
maklomle...membawak oghang (orang) 'sakit' ke bawah.......

ceghite (cerita) perjalanan ke bawah dengan dalam beh (bas) tu tak payah le ceghite (cerita) ye....takde yang menaghik (menarik)......
dipendekkan ceghite (cerita) ...... disebabkan ateh (atas) ghase (rasa) tanggungjawab......
kami (group trekker) tadi membawak soghang (sorang) bomoh setelah disyorkan oleh kengkawan.......

Bomoh ni pulak bulih pulak demand.....
nak sekor ayam panggang, pulut kunin, kunyit, garam.......
udah ghope (rupa) nak memasak pulak jadinye.....

upacaghe (upacara) dimulekan....
dengan bomoh terkumat-kamit membace jampi seghapah (Serapah) die yang bercampo2 dengan ayat AL-Quran dengan ntah ape2 ntah......
sudah.....Bomoh udah naik syeikh......udah lain pulak suaghe (suara) die.....
tapi bebudak 3 oghang (orang)tadi pun udah naik syeikh jugakkk.....
udah bersoei jawap (bersoaljawap)pulak sesame deme....

udah ghupe (rupe) jejak kaseh le pulak....
tapi dalam mase same bebudak yang kene ghasuk (rasuk) tu saling tuko-menuko (tukar-menukar) menjeghit (menjerit) mengilei-ngilei (mengilai-ngilai).......
selepaih (Selepas) sejam setengah baghu (baru) le selesei (Selesai)....
puncenye jadi macam tu sikit jee....
siap soghang (sorang) budak ni bercakap gaye oghang (orang) tua.......
siap berbongkok lagii....


errr...camni ke kome ghupe (rupa) nenek kebayan tu???

antaghe (antara) bebudak 3 oghang (orang)tadi.....
ade memetik bunge kat puncak Gunong tu......
penjage puncak ateh (atas) ato (atau) taman puteghi (puteri)(kate bomoh tu tadi le)....
udah hangin le......
udahle bebudak ni buat bisin (bising) kat ghumah die......
dipetiknye pulak bunge milik die.....
maghah (marah)le die.....

Alhamdulillah....
lepaih (lepas) daghi (dari) upacaghe (upacara) tu....
bebudak tu makin pulih......
tapi tu le.....
awok sangke paneh (panas) sampei (sampai)ke petang....
ghupenye (rupanya) hujan ditengahari......

bersambong lagi le pulak......
kali ni sambongan yang terakhir......
nenek penjage taman puncak GBM yang maghah (marah)


P/S: Cik Samad jgn maghah (marah) ...ceghite (cerita)bersambong lagiii

4 Responses to "Kesah Misitk - Gunong Bujang Melaka III"

  1. hisshhh...mmg wujud le nenek kebayan tu yer?

    sebenonye jin tuu...mmg kite dnasihatkn jgn amik ke , petik ke brg org tanpa izin...kan ke mcm mencuri tu walaupun sekadar bunga...dah 'dia' tak suke..kan dah kena rasuk

    ReplyDelete
  2. entahle Yong.....
    kalo menughut pade yang kene ghasuk tu...itule bende yang masuk ke badan deme....... tapi tule macam kite pegi ghumah oghang....udahle masuk ghumah oghang....ambik pulak hak die...

    err....mike peghasan tak Yong Ummi Hanie....awok gune caghe santei sampei kan ceghite ni???...sebabnye awok meghemang bulu ghoma mase naip ceghite ni.....

    ReplyDelete
  3. Huh..! Mau lapan bulan baghu abih ceghiter ni.. xpe.. teman sabo.. bawang putih bawang yang bertahun baghu abih pun oghang tunggu..

    ReplyDelete
  4. kekekekek....... alahhhhh...nengok ceghite indon bulih je tunggu lame2.......ini ceghite melayu......hantu pun hantu melayu.....tunggu je le Chor!!!

    ReplyDelete

Kome nak mintak tolong ..ato nak info ape2 kabo je... Insyallah awok tolong.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Most Popular

(Tab Widget 1)

Get this tabber widget

Kengkawan

Labels

Google+ Followers

Sembang

Awok/Teman/Aye/Saya

My Photo

Ayah kepada 3 putera & 1 puteri dan Suami kepada seorang Isteri .. ahakss