Bangse Malaysia??


Awok memule @sekali dengo pasei istilah Bangse Malaysia mase zaman Tun Dr Mahathir dulu.....
Heboh dikatekan pembinaan Bangsa Malaysia ni penting....
Supaye takde lagi ghase (rasa) perbezaan antaghe (antara) kaum.......
Takde ghase (rasa) jughang (jurang) perkauman.....
Takde lagi satu bangse tu je yang kuasai sesatu bidang ekonomi......
dan semue bende ni ade disebot dalam Wawasan 2020 yang diilhamkan Tun Dr M dulu.....

Tapi....
Akhir2 ni awok ghase (rasa) udah takde lagi dah bende2 Bangse Malaysia ni......
semue slogan yang ade tu retorik je....
sekado nak menunjok kat oghang (orang) luo (luar) kunon2 nye kite ni bersatu hati.....
takde perbezaan langsonggg.....
padehei (padahal) nye realitinye lain.....

Mane idaknye.....
Ade pehak yang sebok dengan ketuanannye....
Ade pehak yang gigih menuntot hak bangse2 deme......
Ade pehak yang makin vokal dengan bangse deme....

Tak salah nak nuntot (menuntut) hak bangse2 kome tu....
tapi jangan le sampei gurihkan (mengguris) hati oghang (orang) lain....
kite ni hidop dalam negaghe (negara) berbilang kaum......berbilang agame.....
pikio (fikirkan) sikit sensitiviti oghang (orang) lain....

nak bagi cantek lagi......
ade pulak paper yang mainkan sentimen perkauman ni.....
kome tak percaye???
kome caghi (cari) paper haghi (hari) minggu,.....
tak kighe (kira) le paper Melayu ke.....Cine ke....India ke....
same je.........

Agaknye bile le oghang (orang) Malaysia ni nak matang ye????

P/S: maap.....entri agak siriyes kali ni walopon blog ini bukan blog siriyes.....

3 Responses to "Bangse Malaysia??"

  1. saya pun x tau laa cemna nk ckp pasai perkauman ni. 1 malaysia tapi sy kurang merasainya :|

    gahnya bendera malaysia!

    ReplyDelete
  2. bangsa malaysia...mcm pelik lak bunyinye...hehe..teman blur sket pagi ni yop

    ReplyDelete

Kome nak mintak tolong ..ato nak info ape2 kabo je... Insyallah awok tolong.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Most Popular

(Tab Widget 1)

Get this tabber widget

Kengkawan

Labels

Google+ Followers

Sembang

Awok/Teman/Aye/Saya

My Photo

Ayah kepada 3 putera & 1 puteri dan Suami kepada seorang Isteri .. ahakss