Sesekali Teghingat....

Memeghatikan (memerhatikan) gelagat anak2 awok bermain ni seghonok (seronok) pulak ghasenye (rasanya)......
Deme mengekek tergelak sane....
Si abang mengusik si kakak....
Si adik nyeghoghen nengok (tersengih tengok) kakak dengan abang die bermain....

Mudah hidop deme.....
Bangon pagi, celik je mate....
Yang deme tau deme nak main.....
Lapo je deme mintak makan.....
Tak tau letih langsong deme ni.....
Nak tido pun deme nak main jugakkkk....

Mase ni le buatkan awok terkenangkan balik kenangan awok mase kecik2 dulu....
Walopon tak banyak yang awok ingat....
Tapi kenangan yang sikit tu le yang palen (paling) bernilei (bernilai) buat awok....

Mase tu le awok kenei (kenal) mandi lombong....
Kenei lastik bughong (burung)....
Kenei main polis sentri....aci nyoghok (nyorok), konda kondi, raundes (versi kampong)....
Dan macam2 lagi yang awok ingat lagi ektibiti mase awok kecik2 dulu.....

Indahnye mase tu kan????
Tak tau langsong takot....
Takde langsong ektibiti tak berpaedah yang awok dan kengkawan buat....
Tapi bile udah berektibiti macam2 ni....
Awok lepe (lalai) nak balik ghumah (rumah) ....

Dan jawabnye berbighat (berbirat) le belakang awok kene besit (pukul) dengan tali pinggang arwah ayah awok....
Tapi sakitnye sekejap je.....
Esok buat balik....hehhehe

Indahnye mase kecik2 dulu kan kome????
Bende yang pasti takkan kembali....
Dan jugak anak2 awok takkan meghase (merasa) buat ektibiti yang apok@ayah deme buat dulu....

4 Responses to "Sesekali Teghingat...."

  1. sesekali teringat masa budak2 memang best..tp bila kenangkan apa yg akan jadi kemudian hari ni takut pulakk..ermm

    ReplyDelete
  2. kadang2 ade juge rase nak balik ke zaman itu kan..

    ReplyDelete
  3. @cik tomot...
    ye cik tomot.... oghang Perak tapi tak piyor sangat slang Perak awok......

    @cik amirah.....
    memang best..... tak pikir ape2 pun..... awok cume takot ape akan jadi dengan generasi anak cucu cicit kite nanti ni....

    @cik eda_ej....
    bukan kadang2.....selalu oooo awok pikir macam tu...... banyak lagi bende tak pueh nak dibuat...

    ReplyDelete

Kome nak mintak tolong ..ato nak info ape2 kabo je... Insyallah awok tolong.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Most Popular

(Tab Widget 1)

Get this tabber widget

Kengkawan

Labels

Google+ Followers

Sembang

Awok/Teman/Aye/Saya

My Photo

Ayah kepada 3 putera & 1 puteri dan Suami kepada seorang Isteri .. ahakss