Kesah Ghumahtangge - Awok

anak2 awok

Awok kawen (kahwin) mase umo (umur) awok 25 tahon....
walopon ade kengkawan yang kate....
kalo lelaki ....
seeloknye kawen dalam lingkongan 26 ke ateh (keatas).......

bukan ape deme takot tak pueh (puas) seghonok (seronok)....
maklomle....
mase tu , tengah ghancak (rancak)...
seknike (segala) bende nak diterai .......

tapi awok nekad.....
awok nak kawen (kahwin) jugak mase tu....
walopon duit mase tu tak beghape (berapa) nak cukop....
tapi disebabkan niat suci awok mase tu....

ade je ghezeki (rezeki) datang bergolek...
dan Alhamdulillah....
awok kawen (kahwin) tanpa perlu buat pinjaman Bank Rakyat macam yang kengkawan lain buat.....
satu caghe nye (caranya) awok ukor baju kat badan awok ni....
mampu ato (atau) tidak.....

lepaih (lepas) daghi (dari) berkawen (berkahwin).....
anak adalah suatu anugerah yang palen (paling) ditunggu2......
dan anak daghe (dara) sulong awok Nur Qurratu'aini lahir pade taghikh (tarikh) 15 Mei 2007 bersamaan dengan 28 Rabiulakhir 1428....
hampir due tahun lepaih (lepas) awok kawen (kahwin).....

die le pelengkap famili (keluarga) awok mase tu.....
waktu kegheje (kerja) asik dok teghingat (teringat) je pade die....
tak senang dudok awok dibuatnye.....
maklomle anak sulong....
bagei (bagai) menatang minyak yang penoh le lagaknye awok mase tu.....

anak kedue awok pulak lahir pade taghikh (tarikh) 2 Jun 2009 bersamaan 8 Jamadilakhir 1430...
beze umor dengan kakaknye 2 tahon......
Muhammad Nizar Amsyar name awok dan mem awok bagi.......
anak jantan awok yang melengkapkan famili awok mase tu....
maklomle udah dapat sepasang......niatnye nak ghehat (rehat) dulu daghi (dari) dapat anak....

tapi Allah dah plan semuenye.....
dan anak ketige awok Muhammad Daniel Amzar telah selamat dilahirkan pade 12 September 2010 bersamaan dengan 3 Syawal 1431......
wahhhh...awok udah ade 2 hero dahhh.....
udah ghezeki (rezeki) Allah nak bagi....awok tak tolak....

melayan keghenah (kerenah) anak2 ni memang bulih buat kite penat.....
tapi disebabkan keghenah (kerenah) deme yang pelbagei (pelbagai) tu le yang buat ghumahtangge bahagiee....
betoi.......
penat di opis pun bulih hilang melayan anak2 ni.....
walopon sesekali anak2 bulih buat kite hilang sabo......
tapi sebagei mak bapak kite kene kontrol maghah (marah) kite......
baghu (baru) kite bulih bertindak mengikot akei (akal) bukannye ikot emosi kite....

tapi itu le anak2....
deme le madu.....
deme jugak ghaconnye (racun nya) .....

P/S: entri ini dibuat ketike awok memandang muke anak2 awok yang tengah tido sekaghang (sekarang) ni.......terghase (terasa) 'sesuatu' dalam hati awok....yang pastinye ghase (rasa) yang indah sekali.....

7 Responses to "Kesah Ghumahtangge - Awok"

  1. takde yg tidak betui melain2kan yg betui2 saje. anok2 le pelengkap kepade kehidupan kita ni. ghase sayang bebenor nengokkan deme. camana le oghang buleh deghe anok seniri ye. mungkin udah takde sipat sabor gamoknye.

    ReplyDelete
  2. betul tu... tahu kemampuan diri... dni lak bukan takmo kawen umo 25 ni.. tapi kena tunggu gak tahun depan.. abah umi cakap takut dni memain nak exam kalo kawen tahun ni. disember ni dni exam sem akhir dah hehe... ;p

    ReplyDelete
  3. moga bahagia dan terus bahagia yop...bile nak tambah lagi agok2nyer...?

    ReplyDelete
  4. mmg betul.. anak2 ni kdg2 wat kite ilang sabar... nak2 yg anak dara sulong tu.. yg kecik ni kadang buat perangai jugak... tak duduk diam.. nyepah..
    tp redha ajela.. budak2... kite marah2 sayang gitukn.

    ReplyDelete
  5. sahabat..
    2008..qurratuaini..mcm name ubat mate ghabun

    2009..nizar..name bekas MB tu

    2010..daneil..name nabi

    2011..sosa..gabung name sopi ngan samad hahaha...

    jgn maghoh yeop..selogho je..kihkihkih

    ReplyDelete
  6. Memang bahagia rasa bila bleh menjadi seorg bapak krn ada juga yg terpaksa menunggu lama utk menjadi bapa atau smpai akhir hayat pun xsempat jd bapak....alhamdulilah kita diberi peluang itu....

    ReplyDelete
  7. betoi2 yob..teghase gembira ye amat sebab dah ada anak...bila nengok muke anak, penat macamne pun lega rasanye..

    ReplyDelete

Kome nak mintak tolong ..ato nak info ape2 kabo je... Insyallah awok tolong.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Most Popular

(Tab Widget 1)

Get this tabber widget

Kengkawan

Labels

Google+ Followers

Sembang

Awok/Teman/Aye/Saya

My Photo

Ayah kepada 3 putera & 1 puteri dan Suami kepada seorang Isteri .. ahakss