Sebelom Tido - Skeptikal

gambo ehsan pakcik gugel

Sceptical = having doubts about something that other people think is true or right
maksud daghi kamuih (kamus) Macmillan


Sebelom tido ni....
tetibe dalam minda awok.....
terpikio (terpikir) mengape kite selalu bersikap skeptikal???
maksod awok macam ni....

Kite selalu mempersoeikan (mempersoalkan) kegheje (kerja) oghang (orang) lain....
tapi dalam mase yang same kite tak tulong pon untok memperbetoikan ape yang salah....
yang kite tau....kritik...kritik....komen......
dan paling tak bagoih nye....
ade yang buat dengan tujuan untok melihat kejatohan oghang (orang) lain....

adeke sipat skeptikal ni bagoih (bagus)???
pendapat awok....ade.....
tapi tak semue mase.....
contoh terbaik ....

bile kite buat keputusan untok beli sesuatu bende daghi (dari) oghang (orang) lain......
dan kite tak pasti pun akan keputusan yang kite ambik tu betoi ato (atau) tidak.....
dan pastile kite akan selidik secaghe (secara) mendalam.......
hitong bughok (hitung buruk) baik tindakan kite tu nanti....
dan baghu (baru) le buat keputusan....

tapi kalo kite bersipat skeptikal yang melampo (melampau).....
itu yang tak bagoih....
sebabnye kite terlalu curige akan semue oghang (orang)....
silap2 nanti, semue oghang (orang) tak ndak berkawan dengan kite....

jadinye kome....
terpulang le pade kome.....
bulih je bersipat skeptikal...
tapi jangan terlalu sangat.....nanti kome takot nak buat pilihan!!!

5 Responses to "Sebelom Tido - Skeptikal"

  1. betul3...
    dan jangan salahkan orang lain kalo kita silap wt keputusan;)


    p/s: ramai lelaki masuk ahli avon sebab avon juga ada barangan lelaki. cuma memang majoriti perempuan yang jadi ahli. kalo nak register pun boleh :) tak pun register dengan nama isteri kalo segan. hehe... no problem ^__^

    ReplyDelete
  2. kengkadang perlu gak skeptikal ni, tp tak buleh plak terlalu skeptikal. bak kata org, man man cukop :)

    ReplyDelete
  3. perasaan spektikal kena ada, tp kalau lelebih menyakitkan ati jerk...

    yg penting lebihkan berfikiran +ve dan kurangkan yg -ve, baru best kan!

    idak gitu gupernya, adenye yee... :P

    ReplyDelete
  4. skeptikal ni mcm konflik dlm diri sendiri jugak ni..ermm..mcm nak diri sendiri je yg betoi

    ReplyDelete
  5. Azam terbaru; nak jadi skeptikal. Agaknya boleh tak? Bagus gak bersipat gini. Nanti org taknak kawan dgn kita. Lebih prevasi la idop.

    ReplyDelete

Kome nak mintak tolong ..ato nak info ape2 kabo je... Insyallah awok tolong.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Most Popular

(Tab Widget 1)

Get this tabber widget

Kengkawan

Labels

Google+ Followers

Sembang

Awok/Teman/Aye/Saya

My Photo

Ayah kepada 3 putera & 1 puteri dan Suami kepada seorang Isteri .. ahakss