Jumaat Datang Lagi

JUMAAT


Jumaat datang lagi......
Jumaat kali ni meghupekan (merupakan) Jumaat yang ke 14 kite tahun 2011.....
bile ceghite (cerita) pasei (pasal) haghi (hari) Jumaat....
yang terlinteh (terlintas) dipikighan (fikiran) kite....
Semayang Jumaat.....

ghamei (ramai) jugak tau yang Jumaat ni Penghulu Segale Haghi (hari).....
Nabi Adam dijadikan pade Haghi (hari) Jumaat....
Baginda di masokkan ke syurge............
Baginda ditughonkan (diturunkan) ke duniye daghi (dari) Syurge...
Nabi Adam Wafat....
Haghi Kiamat juge bakei (bakal) berlaku pade haghi (hari) Jumaat....

Hari Jumaat juge adelah hari pengampunan daripada Allah Subhanahu wa Ta‘ala kepade umat Islam baik yang masih hidup mahupun yang telah meninggei dunia.
Rasulullah S.A.W menjelaihkan (menjelaskan) kelebihan oghang (orang) yang berwudhu di ghumahnye (rumahnya) kemudian pergi ke masjid untuk berembahyang Jumaat dalam sabda Baginda yang maksudnya :

“Sesiapa yang berwudhu dan menyempurnakan wudhunya, kemudian dia (pergi ke masjid) untuk menunaikan Jumaat, lalu mendengar dan tidak bercakap (ketika khutbah dibacakan), maka diampuni dosa-dosanya yang ada di antara hari Jumaat itu dan hari Jumaat berikutnya dan ditambah tiga hari lagi. Dan sesiapa yang bermain-main dengan anak-anak batu (ketika khutbah) telah berbuat sia-sia”.(Hadis riwayat Muslim)

Selain tu kome.....
fakta2 yang kat bawah ni tak ghamei (ramai) yang tau ghasenye (rasanya).....
kome tengok le ...
sekadar maklumat dan ilmu pengetahuan untok semue....

  1. Pernikahan antara Nabi Adam dan Hawa.
  2. Pernikahan antara Nabi Yusof dengan Zulaikha.
  3. Pernikahan antara Nabi Musa a.s dan Shafura binti Nabi Syuaib a.s.
  4. Pernikahan antara Rasulullah s.a.w dengan Khadijah Khuwailid.
  5. Pernikahan antara Nabi Sulaiman a.s dengan Ratu Balqis dari negeri Saba'.
  6. Pernikahan antara Rasulullah s.a.w dengan Siti Aisyah binti Abu Bakar.
  7. Pernikahan antara Ali bin Abi Talib r.a dengan Fatimah Az-Zahra.
dan kalo kome ghase (rasa) tak cukop lagi kome bulih ke sini pulak.....
Panduan Percume .....

3 Responses to "Jumaat Datang Lagi"

  1. Slmt haghi Jumaat juga le ye...:)

    klik HB

    ReplyDelete
  2. hari paling barakah..insyaAllah

    ReplyDelete
  3. lagi bape minit nak masuk sabtu dah. heehe lambat dni bw hari ni

    ReplyDelete

Kome nak mintak tolong ..ato nak info ape2 kabo je... Insyallah awok tolong.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Most Popular

(Tab Widget 1)

Get this tabber widget

Kengkawan

Labels

Google+ Followers

Sembang

Awok/Teman/Aye/Saya

My Photo

Ayah kepada 3 putera & 1 puteri dan Suami kepada seorang Isteri .. ahakss