Tandeh (tandas) di Malaysia

Kome peghenah (pernah) tak alami keadaan yang kome udah tak tahan sesangat nak 'melepaih' kan (melepaskan) hajat kome......
kendian kome caghi (cari) tandeh (tandas).....
dapat pulak tandeh (tandas) ghope (rupa) kat bawah ni???

kalo tak lalu tengok..... jangan tengok..... ini pakcik gugel yang bagi

teghuih (terus) terbantot hajat kome....
paseinye (pasalnya) tak lalu le nak melepaih (melepas) dalam tandeh (tandas) yang kotor melampo (melampau) macam ni...
kalo awok....memang awok sanggop tahan oooo....

kome agak le kan.......
pelancong2 yang datang kat Malaysia ni....
deme tak ceghite (cerita) ke hei2 (hal2) tandeh (tandas) Malaysia ni kat tempat deme???
kompem deme ceghite (cerita) kat kengkawan deme....

malu le kan......tempat2 pelancongan kite banyak yang lawo (lawa) dan cantek...
tapi bile sampei bab2 kebersihan tandeh (tandas) ni..
kite failed!!

kite nak salahkan pade sape bile jadi bende ni???

penggune???
kalo dapat penggune jenih (jenis) yang gheti (reti) jage kebersihan tandeh (tandas) takpe.....
ade yang jenih (jenis) gune.....
tak gheti (reti) le pulak nak flush lepaih (lepas) dah ehemm....eheemmm....
ade jugak yang kaki conteng meghate (merata) tandeh (tandas).....

yang tak paham bahase kencing meghate (merata) pun ade.....
attitude oghang (orang) kite bile gune tandeh (tandas) ni banyak yang nak kene ubah ni....
gune le tandeh (tandas) awam ato (atau) persendighian (persendirian) tu macam tandeh kat ghumah (rumah) kite....

Tokeh kedei??? (tandeh milik premis deme le tu).....
haaa...deme ni sepatotnye sebagei owner kene proaktif....
selalu le cuci tandeh (tandas) kome....
bukan ape.....pelanggan kalo deme udah tengok tandeh (tandas) kome kotor ya amat...
deme tak datang dahhh.....

Penguatkuasaan......
haaaa....yang ni jugak kite failed!!!.....
tang perlaksanaan........ awok cadangkan kome wujudkan rating untok tandeh (tandas) deme....
kalo sebelom ni kome bagi rating pade restoran je.......
kali ni kome asingkan......rating untok bangunan lain.....

rating
untok tandeh (tandas) lain......
lepaih (lepas) tu.....selalu2 le buat spot check....
bio (biar) deme terkejot beghok (beruk)......
baghu (baru) le deme selalu beghesih (bersihkan) tandeh (tandas) deme....

kalo dapat tandeh (tandas) ghope (rupa) ni......


seleghe (selera) je nak membuang kalo macam ni punye beghesih (bersih) le tandeh (tandas) kat Malaysia ni....

P/S: macam mane beghesih (bersih) pun......tandeh (tandas) kat ghumah (rumah) sendighi (sendiri) jugak yang paling best kan???!!!!!....kann...

7 Responses to "Tandeh (tandas) di Malaysia"

  1. betul tu...tandas kene la bersih baru la berselera nak buang hajat, tapi tulah dia Malaysia ni dah maju tapi sayang bab2 kebersihan masih lagi ketinggalan. Adalah penting didikan awal dimulakan dari rumah dimana kita terapkan amalan kebersihan pada diri sendri dan keluarga. Masyarakat pula perlu diingatkan agar sama2 menjaga kebersihan supaya menjadi pengguna yang beretika jgnlah main tinggal jer lepas hajat dilepaskan.

    ReplyDelete
  2. rupa dah macam tu... bau tu tak tau lg... mesti tak terkata jawapnye hahaha

    ReplyDelete
  3. Awok kagum tgk tandas masjid besi kt putrajaya..beghesih macam kt gambo yop tu ler..
    kalaulah semua masjid diselenggara tandasnya mcm tu..mmg kagum

    ReplyDelete
  4. yup.... mmg tensen kalu nak membuang... tengok2 tandas cam haremmmmmmm.... huhuhuhu...

    ReplyDelete
  5. aduihh~ memang tak boleh blah la tandas dekat atas skalik tu :((..isk3 dah macam2 bau kot..

    yang tandas dekat bawah tu, tido pun boleh tu :P..hehhehe

    ReplyDelete
  6. heiii...teman pun xsanggup jejak kaki ke dlm toilet ghope itu ! yuckssss ~

    org2 kite nim masih belum ade kesedaran ttg kebersihan dan masih pntingkn diri gamaknye...

    ReplyDelete
  7. kotoqnya....tak kelapaq cheq nak melepaih kat situ heheheh

    ReplyDelete

Kome nak mintak tolong ..ato nak info ape2 kabo je... Insyallah awok tolong.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Most Popular

(Tab Widget 1)

Get this tabber widget

Kengkawan

Labels

Google+ Followers

Sembang

Awok/Teman/Aye/Saya

My Photo

Ayah kepada 3 putera & 1 puteri dan Suami kepada seorang Isteri .. ahakss