Caghe (cara) mengelakkan utang

Petang tadi awok ade bercakap pasei utang....
Dan disebabkan utang, banyak beno masalah datang pade yang berhutang.....
Jadinye caghe (cara) terbaiknye, kome elakkan le daghi (dari) berhutang.....
Kat bawah ni awok letakkan caghe2(cara2) nak mengelakkan utang berdasarkan akei pikighan (akal fikiran) awok......

- ghancang (rancang) perbelanjaan kome....
- kalo mampu beli baghang (barang) macam alatan ghumah (rumah) secaghe (secara) tunei (tunai)....
- elakkan beli baghangan (barangan) secaghe (secara) sewa beli....kecuali motokar, ghumah (rumah).....
- elakkan beli baghang (barang) yang tak beghape (berapa) penting pade kome...
- jangan jadi penjamin oghang(orang) berhutang...
- jangan beli baghang (barang) caghe (cara) berhutang......
- elakkan gune kad kredit kome secaghe (secara) melampo.... Kad kredit ni setan utame ni....
- kalo berhutang jugak, elakkan daghi (dari) berhutang lebih daghi (dari) kemampuan kome....

Ade lagi kome nak tambah???
Sile le tambah...

5 Responses to "Caghe (cara) mengelakkan utang"

  1. hutang emas boleh di bayar..

    * idokle tau kenape kah gamabu tu x keluar.. kene gugel dulu la.. kalau ada jawapan akan dikongsi ye..

    ReplyDelete
  2. betoi sesangat le tu....teman stuju juga....:)

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum...yang penting, kita berniat untuk bayar hutang itu..masalah utamanya kita culas..tue sebab hutang tak boleh nak jelaskan huhuhuhh

    ReplyDelete
  4. akak pom hutang rumah nge kete je..lain2 free..xnk beban diri lebih2 lagi ngan kredit card..jgn try2 nk guna kredit kad...

    ReplyDelete
  5. cukup ler berhutang kerana beli rumah & kereta ajer..

    yg lelain tu beli le ansor-ansor ikut kemampuan..
    kad kredit bior potong terus... heheh, tp susah juga kan bila ade keperluan mendesak...

    satu lagi, kalo hutang belum abis usoh le ditambah utang lain...

    ni ade 1 family ni la.. utang kereta dah abis, tp utang rumah & utang loan pribadi masih ade.. tp gigih nak beli mpv.. sudahnya la ni jd makin tensen, sbbnya utang mpv tu sah2 la lebih besor amtnya dr masa berhutang beli kancil dulu...


    benor la kata org peghok.. bior pape asaei bergaye.. ;)

    ReplyDelete

Kome nak mintak tolong ..ato nak info ape2 kabo je... Insyallah awok tolong.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Most Popular

(Tab Widget 1)

Get this tabber widget

Kengkawan

Labels

Google+ Followers

Sembang

Awok/Teman/Aye/Saya

My Photo

Ayah kepada 3 putera & 1 puteri dan Suami kepada seorang Isteri .. ahakss