Tak kawen lagi...

gambo pelamin sebagei hiasan

Awok kebetolan tadi melepak sekejap kat kedei mamak dengan kengkawan awok....
walopon udah kenei (kenal) lame...
tapi tak semue ceghite (cerita) deme yang awok tau....
lagi pulak awok maleh (malas) nak tanye....

kaghang (karang) dikate bizibodi pulakkk....
maklomler.....lelaki jaghang(jarang) nak tanye hei2 (hal2) famili kengkawan deme....
kecuali le dikabo sendighi (sendiri) kawan deme tuu....
baghu (baru) le berlanjotan ceghitenye (ceritanya)...

oh ye...
balik pade ceghite (cerita) melepak awok tadi....
macam biase...
bile oghang (orang)jantan udah melepak bersame....

sesekali terkeluo jugak ceghite (Cerita) peghibadi (peribadi)....
walopon tak mendalam ceghitenye (ceritanya).....
ade soghang (sorang) kawan awok tadi ni...
umonye dalam lingkungan 40 an.....

ngabokan kate yang die tak kawen lagi....
Awok : bio betoi <--ni awok yang kate....
yang mike selalu berceghite (bercerita) hei2 (hal2) anak mike tu....
bukan anak mike ke???

Kawan 40 an : betoi yop.... keme tak kawen lagi (keme tu ganti dighi (diri) saya)....

Awok : ishhh, awok selame ni ingatkan mike udah kawen....... udah berceghite(bercerita) pasei famili....anak2.....sekali ghupeny (rupanya) tak kawen lagi.....

Kawan 40 an :Betoi...keme tak kawen lagi (dia ulang balik ayat tadi)

Awok : iyele...iyele...awok pecaye le mike tak kawen lagi (awok yang lughuih (lurus) ni pecaye bulat2 le cakap die).....

Kawan 40 an : betoi le tu Yop....keme memang tak kawen lagi.... bukanle sebab keme tak kawen-kawen lagi.....tapi sebab keme memang tak kawen lagi ...(ghupenye die bermaksud yang die tak kawen lagi : die tak tambah bini lee)....

Awok:hampehhhh.....

12 Responses to "Tak kawen lagi..."

  1. wah...susahnya mau faham dialek orang perak yang mendalam nih...namanya duk perak tapi jarang orang bercakap guna dialek macam nih secara bersemuka.

    cis...ingatkan lum kawen di usia 40an..rupanya lum plan nak tambah cawangan.haha

    ReplyDelete
  2. Salam Yob Shahril, hei naka kawan miker tu, panda dia main dengan perkataan 'lagi' tu...bijak, bijak...

    ReplyDelete
  3. @biskut.....
    atee mike kat mane dok Perak ni??? ce citer..ce citer....kekekek...mike pun terkene???

    @Kak Halima
    biase le oghang lame...deme pandei musing balik ayat....kite yang penin layan deme.....tapi bagoih kawan dengan deme ni...banyak ilmuuu ooooo

    ReplyDelete
  4. oooo begitu rupanya, maknanya ramai le yang tak kahwin lagi

    ReplyDelete
  5. hihihi...deme mmg gemo melawok ttg 'idok kawin lagi' ni.. nampoknye mike betui la lughuih bendui sesikit..tak pe D woo.. tu nandekan nilai murni dlm jiwe mike..

    ReplyDelete
  6. aduh yob..igtkan dia belum kawen..2-3 kali ulang baca baru faham, adoila...

    ReplyDelete
  7. itu bukan "belom kawen lagi" tapi tu "belom kawen lagi satu".. sabo aje..

    ReplyDelete
  8. amboi....ade niat nak kawen.....lagi ke? heehee~

    ReplyDelete
  9. tu mmg ayat peberet oghang lelaki 40an yg kategori gatey2...ekekeekeke

    ReplyDelete
  10. @En sharinginfoz @ En Nik...
    hehehe..betoi tuuu...tapi kite tak payah ikot le deme tuuu...deme ilmu tinggi sngat...

    @CHor...
    awok memang sucidan murni....hehehe......

    @cik FIqas....
    itu jugka le yang kene pade awok..... 2-3 kali bbaghu awok paham maksud die... hampeh btoiii

    @cik eda_ej....
    haaa....mike pun terkene jugak ke Yong?? deme ni pandei betoi le main pusing2 ayat...

    @cik Kalamhati...
    oghang lame....ilmu banyak....pengalaman luehhh....

    @cik eMMe.....
    awok belom lagi le cik eMMe...bio le yang ade satu ni jeee...

    @Hanibi...
    kebetoilan pulak kawan awok tu udah 40-an...gatei tu idak le deme ni...tapi meghenyammmm..

    @toyolkiut....
    deme ni main pusing2 ayat...awok ni BM dulu dapat 5 je...heheh

    ReplyDelete

Kome nak mintak tolong ..ato nak info ape2 kabo je... Insyallah awok tolong.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Most Popular

(Tab Widget 1)

Get this tabber widget

Kengkawan

Labels

Google+ Followers

Sembang

Awok/Teman/Aye/Saya

My Photo

Ayah kepada 3 putera & 1 puteri dan Suami kepada seorang Isteri .. ahakss