Bini/Awek tue daghi kamu??

Peghempuan (perempuan) biasenye takde masalah kalo (kalau) berkawen/berkasih dengan lelaki yang lebih tue....
tapi lelaki kalo yang berkawen (berkahwin) ato (atau) berkasih dengan peghempuan (perempuan) yang lebih tue.....
akan ade cakap2 yang tak seghonok (seronok) di dengo (dengar)....
takpele...cakap2 oghang (orang) tu kite abaikan...

yang awok nak tanye sekaghang (sekarang)...
ape peghasaan (perasaan) si lelaki kalo kome dalam situasi macam ni???
kome ghase (rasa) malu???
ghase (rasa) ghendah (rendah) diri sebab bini/awek kome lagi tue daghi (dari) kamu???

alahhhhhh....
takde ape ndak dimalu kan...
ape yang kome nak ghase (rasa) rendah dighi (diri) nye.........
kalo kome udah suke/chenta.....

apelagi....pedulikan cakap2 ato (atau) pandangan oghang (orang)....
tapi dalam mase same jangan lupe tanye pendapat famili kome pulak ye....
cakap elok2...Insyallah takde masalah....

tu Nabi Muhammad S.A.W...
mase Baginda berkahwin dengan Siti Khadijah...
beze umor Baginda dengan Siti Khadijah 20 tahon tu....
tapi elok je....sampei ke akhir hayat Siti Khadijah dengan baginda.....

chenta tak kenei (kenal) umo (umur)....
selagi kome berkawan/berkawen (berkahwin) ikut syariat....
ikut undang2 dan peghatoghan (peraturan) Islam....
teghoiihhhhhhhh (terussssss) jeee....

16 Responses to "Bini/Awek tue daghi kamu??"

  1. online dari opis~
    yea, awok nak yg tua dari awok, awok tak nak lelaki mudee leee...hehehee...

    keje ni yop, adeh! ramai beno yg cuti, jeles teman kat sini, heeeee....

    ReplyDelete
  2. huhuhu.. sokong.. abang teman pon bininye tue 2 taon.. elok aje.. =)

    ReplyDelete
  3. kalau dah jodoh lelaki tu
    apa boleh buat,,semua di tangan Allah^^

    ReplyDelete
  4. jodoh pertemuan di tangan Allah..heh

    ReplyDelete
  5. ha'ah..btul ckp abg..kalo bni tue dr laki,msti msyarakat pndang serong an..aish..pape pon,jdoh pertemuan d tgn allah..:)

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum Yob, Mr T memang tua dr akak, tapi tua 2 tahun jer, tapi kalau tengok bebetoi cam 10 tahun lebih tua dr akak! Akak awet muda kui, kui, kui!

    ReplyDelete
  7. sudoh jodoh ketentuan Illahi..teghime (terima) je leeee..

    ReplyDelete
  8. persepsi masyarakat skrg. sebab itu bnda itu jadi pelik..

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum wbt
    Bukan masalah tue ato mude. Asas perkahwinan dlm Islam adalah asalkan kedua lelaki/perempuan yg nak berkahwin DAPAT menegakkan hukum Allah SWT. Kalau belajar dr segi usul AlFikh dlm penetapan (istinbat) hukum, dalilnya adalah ` ..أَن يَتَرَاجَعَآ إِن ظَنَّآ أَن يُقِيمَا حُدُودَ ٱللَّهِ‌ۗ `Surah AlBaqarah:230
    W/pun ayat ini mengenai nikah kali ke 2, tetapi itulah yg menjadi dalil pegangan imam Mazhab. Ringkasnya, tak kira umur, pangkat, paras rupa, keturunan dsbnya, pasangan mesti dpt menegakkan hukum Allah SWT. jadi tidak hairanlah Saidina Umar pernah menikah dgn anak Saidina Ali, begitu juga Saidina Ali pernah berkahwin dgn janda Saidina Abu Bakar menurut sirah. Berapakah umur mereka?? Wallahualam

    ReplyDelete
  10. suami kakyong muda 4 tahun..
    dulu masa bujang.. mati2 tak mau suami yg lebih muda.. sudahnya, dah jodoh.. nak kata apa???


    n3 terbaru kakyong
    Jom layan Nur Kasih the movie
    JOm minum petang
    Selamat hari Guru

    ReplyDelete
  11. @cik eMMe...
    mike udah kawen bulih le cakap macma tu..... kalo tak kawen lagi...terjumpe yang mude....yang paham dengan cik eMMe....haghoih jugak hanyot ni....hehehe...

    @cik eda_ej...
    itu le...pucuk pangkei nye dighi masing2....kene le meneghime kelebihan dan kekughangan psangan kite tu kan...tak kighe le umor lebih ke...kughang ke daghi kite...

    @cik fadh leyanie...
    haaa...ini lagi betoi....jodoh maut ditangan tuhan....bukan kite ndak tau perancangan ALlah ni kan....

    @cik amirah....
    setuju sesangat...

    @cik tikin....
    pedulikan cakap oghang lain...kalo kite asik dengo yang negatif je daghi oghang...kite pun lame2 jadi negatif jugak...

    @Kak Halima...
    Walaikumussalam...
    heheheh...ade bau2 peghasan kat statement kak Halima ...hehehe

    @nitestalker....
    teghime je....perancangan ALlah ni ade baiknye... kite je...yang kekadang tak sedo...

    @cik FIza Ibrahim APani...
    setuju sessangat....

    @cik areteacar...
    buat nohen je....

    @tajnur
    Walaikumussalam CHor...
    awok cukop gemo bace komen2 mike CHor..... ce mike buat blog.... ni awok masok blog mike.....ade le intro sikit...... awok gemo betoi le....gaye penulisan mike....

    @kakyong...
    Mem awok tue 3 tahon daghi awok...dan ALhamdulillah...dah masok tahon ke 6 kami berkawen....takde masalah pun setakt ni......mintak2 nye sampei ke mati le...

    ReplyDelete
  12. entah la...tp mmg nmpk pelik pasangan yg perempuan lbh tua.semua mata akan terpandang2..org berpaling2.tp bil dah cinta..semua tu tak penting.yg diutamakan adalah agamanya..bkn umurnya

    ReplyDelete
  13. teman pun suke komen si tajnur tu.. baguih betui la..

    bab kawin ni yeop, asei kome gemo lantoknye la yeop woo.. mulut oghang mane nutup nye..ade je idok kenenye yak..

    ReplyDelete
  14. entahlah, ni betul2 kena tanya perasaan lelaki ni....

    ReplyDelete
  15. @cik LM...
    kalo kite asik mendengo cakap oghang yang negatif je...sampei ke sudah kite asik berpikir negatif...caghe terbaek..bo layan jeee...

    @Chor...
    ajenye ye....si tinuj ni patot ade blog sendghi...awok gemo beno membace komen2 die...ade isi nye...bukan sebaghang oghang die ni...

    @cik yatie awang...
    ermmmm...... kalau hati sudah suke....

    ReplyDelete

Kome nak mintak tolong ..ato nak info ape2 kabo je... Insyallah awok tolong.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Most Popular

(Tab Widget 1)

Get this tabber widget

Kengkawan

Labels

Google+ Followers

Sembang

Awok/Teman/Aye/Saya

My Photo

Ayah kepada 3 putera & 1 puteri dan Suami kepada seorang Isteri .. ahakss