Jage Tepi Kain Oghang (orang) II

Laaa....
apelagi ni D_08....
tadi2 udah ceghite (cerita) pasei Jage Tepi Kain Oghang (orang)...
ni keluo lagi entri bende yang same....

hehehhe...bace dulu kome...
kali ni lain....
awok nak berceghite (bercerita) daghi (dari) sudot yang tak baek pulak....
macam yang kite tau maksod bende ni pun udah tak elok....

Senang cakap kite sebok pasei hei (hal) oghang (orang) lain.....
Ini le bende2 yang oghang (orang) kite banyak buat.....
Jage tepi kain oghang (orang) pade bende2 yang tak sepatotnye...
Sampeikan hei2 (hal2) dalam kelambu & peghibadi (peribadi) oghang (orang) sebok ndak ditau....

Ish...ishhhh...ishhh....

Sayang betoi sikap penyebok kali ni dibawak pade bende yang tak betoi....
Kalo le sikap penyebok ni dibawak dalam hei2 (hal2) jage keluarge kite, jighan2 (jiran) kite, masyaghakat kite, komuniti kite, sedaghe (saudara) seagame kite....
Kan elok....
Dapat jugak pahale....
Daghi kite menempah tiket ke neghake (neraka) dengan sikap penyebok kite pade bende2 yang tak sepatotnye....
Ghenong2 (renung2) kan le ye....
Ini pesanan untok dighi (diri) awok same ni....dan jugak kome semue...

7 Responses to "Jage Tepi Kain Oghang (orang) II"

  1. iskkk.. main tepi2 kain je mike ni.. takpe..asei jgn dlm kain oppsss...hihihi..

    kadang2 yeop, deme sendighi nyelok kain deme.. gemo ceghiter yg bebukan..

    ReplyDelete
  2. xsuka la awok, deme2 yg nyibuk terlebih ni.setakat amik berat ape salahnye..jangan terover je sampai jadi penyibuk le pulak.ye dak...

    ReplyDelete
  3. betul tu tak payah le nak jaga tepi kain org kan.... kain kita pun tak terjaga

    ReplyDelete
  4. jaga tepi kain org baik tapi kena tgk dari sudut mana la plak...

    karang kalau ada citer yg tak baik tntg seseorang tue kita akan tau sapa yg beno dan sapa yang salah..

    tak gitu gayanya... :P

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum wbt
    Dah tibe masenye teman ceghite sikit bab agame. Dalam islam, kite kene ngambik tau hei2 masyarakat samade anak yatim, org mesekin, dan keperluan2 kehendak masyarakat. Surah AlMaun:1-3أَرَءَيۡتَ ٱلَّذِى يُكَذِّبُ بِٱلدِّينِ (١) فَذَٲلِكَ ٱلَّذِى يَدُعُّ ٱلۡيَتِيمَ (٢) وَلَا يَحُضُّ عَلَىٰ طَعَامِ ٱلۡمِسۡكِينِ Tahukah engkau akan orang yang mendustakan agama (meliputi hari pembalasan)? (1) Orang itu ialah yang menindas serta berlaku zalim kepada anak yatim, (2) Dan dia tidak menggalakkan untuk memberi makanan yang berhak diterima oleh orang miskin.
    Ini semue kisah2 `kene jage tepi kain` mun idok jadilah pendusta agama walopun kita tak lepaih solat sebab hubungan ibadat dgn hei2 masyarakat.
    Ape le gunenye hidup dlm masyarakat pincang, penuh penipuan & lakonan dan maksiat berleluase, sapah pun tak ngambik kisah, buat nohin je! Kalo Allah SWT dah cela kite, macamane le ghope ye???

    ReplyDelete
  6. setuju benor dgn komen yop mad dgn tajnur..tang yop mad kata tu betoi benor, kekadang2 bukak ceghiter sendiri dalm fesbuk..dah semua nk di cegiter kan nya..

    ReplyDelete
  7. @Chor..
    itu le paseinye CHor.... deme tak ghase ape2 ke mase deme 'nyelak kain deme' tu chor??? ceghite hei2 sendighi kat oghang.....kalo awok....malu ooo....

    @cik aisha...
    yang terover ni yang melampo ni..... terlalu jage tepi kain oghang....kain sendighi lupe ndak di jage...

    @En Sharinginfoz...
    betoi tuuu...

    @wanbu...
    masalahnye banyak yang tak baik daghi yang baek.....jadi kite jage le hei kite sendighi sebelom nak tau pasei oghang kan???

    @tajnur...
    itu pasei le awok cukop gemo dengan kome mike..... komen mike penoh beghisi....siap bagi surah lagi...... mike patot ade blog sendighi ni....

    @cik amirah....
    oghang sekghang ni deme udah tak tau malu ndak bagi tau hei2 deme kat oghang.....siap hei2 dalam kelambu pun bagitau kat oghang...ishhhh malu leee

    ReplyDelete

Kome nak mintak tolong ..ato nak info ape2 kabo je... Insyallah awok tolong.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Most Popular

(Tab Widget 1)

Get this tabber widget

Kengkawan

Labels

Google+ Followers

Sembang

Awok/Teman/Aye/Saya

My Photo

Ayah kepada 3 putera & 1 puteri dan Suami kepada seorang Isteri .. ahakss