Budak2 Zaman Sekaghang (sekarang)

Awok tadi ke Jaya Jusco Ipoh....
niat hati nak raikan besday Puteri Sulong awok...
Nur Qurratu'aini yang haghi (hari) ni genap 4 tahon.....
tapi bukan itu yang awok nak ceghite (cerita)....

kesahnye macam ni....
sedih betoi le awok nengok kan bebudak Melayu Islam sekaghang (sekarang) ni....
deme idak tau dah malu nak tunjok kan 'kaseh sayang' deme pade oghang (orang) lain...
bukan deme higho (hirau) pun oghang (orang) ghamei (ramai) sekeliling deme.....
bangge betoi deme dapat tunjok pade oghang (orang) berpelok sakan ye....

awok yang dengan famili awok......
dengan Mem awok, 3 oghang (orang) anak kecik....
dengan yang sulong udah pandei bertanye macam2....
semue bende die nak tau.....

dan kebetolan ade satu pasangan ni....
yang lelaki dok menyando (menyandar) kat dade budak pompuan nye.....
yang si budak pompuan nye pulak pipi udah nak bertemu dengan mulot si jantan tu....
sebelah deme tu ade soghang (sorang) ahso....
tak tau malu langsong deme ni.....

awok yang udah paneh (panas) hati....
apelagi.....
teghoih (terus) bertanye ...
"kome ni udah kawen ke??' (dengan nada keghaih (keras) awok tanye).....
selambe pulak si jantan tu jawab......
"belom".......
lagi le awok paneh (panas) hati......

teghoih (terus) awok tarbiah deme kat situ (heheheh...tetibe teghase (terasa) macam ustaz pulak)....
"kome berdue ni Islam..... tu.....ditengok dek oghang (orang) Bukan Islam malu kite......
deme lain le bukan ade halei (halal) hagham (haram)".....
lepaih tu...
baghu le bebudak tu dudok berjauh sikit.....
dan dengan muke bengang deme bangon daghi (dari) situ dengan tak menoleh ke belakang pun....

lantak le.....
janji awok udah lepaih (lepas) tanggongjawab awok.....
betoi le kate....
Selemah-lemah Iman kite tego dengan hati.....
tapi kome kalo bulih tego le dengan lidah dan perbuatan kome....
sekaghang (sekarang) bukan zaman budak2 tau malu dah dengan oghang (orang) sekeliling.....

Jage le keluarge kite sekaghang (sekarang) ni....
kalo pun kite tak bulih nak jage masyaghakat (masyarakat) kite...
Jage dighi (diri) hiasi peghibadi (Peribadi)....

10 Responses to "Budak2 Zaman Sekaghang (sekarang)"

  1. memang tak tahu malu...ee pe jenis manusia la tu....eeee

    ReplyDelete
  2. sokong kome... memang remaja sekrang teruk bebenor..

    ReplyDelete
  3. tu la masalah budak zaman sekarang....

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum wbt
    10 tahun dulu, mun kite buat menohin je hei2 yang berlaku skelilin kite, inile gamaknye kesan yang berlaku! Inipun dah kighe ghedat! Ate skrg ni le, mun kite teghuih meneghuih biyor lantak kok kome, gamak2nye apa le nak jadi 10 tahun akan dtg ye?

    ReplyDelete
  5. ish...riso benor rasa hati ni ngenang kan apa akan jd anak2 kita..nauzubillah berdoa pada Allah mintak dijauhkan..

    ReplyDelete
  6. Molek juga di'sound' mcm tu..
    buat malu jer..

    ReplyDelete
  7. @cik ayuhidayu....
    kite pulak yang malu kan???

    @cik ~nsar~...
    yang teghok bukan semue....tapi disebabkan yang sikit ni le oghang pandang semue remaje bermasalah...

    @KotakHitam....
    kite kene tau mane punce masalah ni berlaku..... daghi rumah ke??? sekolah ke???

    @tajnur...
    Walaikumussalam CHor...
    betoi jugak ape yang mike cakap tu.... ape yang kite buat dulu....kesan die akan dapat sekaghang...... jadinye sekaghang ni kite kene jage tepi kain oghang lain sekali...lantak le oghang nak cakap ape...

    @cik amirah....
    itu le....jadinye kite kene le main peghanan agar bende2 camni tak berlaku pade keluatge kite, jiran kite....masyaghakat kite....dan saudaghe seagame kite...

    @kakyong....
    itu le ...niat awok untok kebaikan.... pade deme...ndak teghime ke tak nak...terpulang....awok dah jalankan tanggongjawab awok...

    ReplyDelete
  8. sokong perenggang akhir sekali,

    ReplyDelete
  9. yer kite lak malu....belasah jer budak2 tu

    ReplyDelete
  10. @cik yatie awang...
    tq..tq sebab berkunjong ke sini......

    @cik ayuhidayu...
    itu le paseinye....kang...kang....jadi ape2 baghu deme tauuu ...

    ReplyDelete

Kome nak mintak tolong ..ato nak info ape2 kabo je... Insyallah awok tolong.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Most Popular

(Tab Widget 1)

Get this tabber widget

Kengkawan

Labels

Google+ Followers

Sembang

Awok/Teman/Aye/Saya

My Photo

Ayah kepada 3 putera & 1 puteri dan Suami kepada seorang Isteri .. ahakss