Gajuih (gajus) ke Jangguih (Janggus)???



Peghenah (pernah) tengok buah ape ni???
tak peghenah (pernah)????
ishh...ishhh...ishhh....
tak kampong sunggoh le kome  ni....

ini le buah gajuih (gajus) ato ade sesetengah panggei Jangguih (Jagus)....
ghase (rasa) Buah ni bile udah masak maneh2 (manis2) kelat...
kelat nye buah ni sampei kan bie udah makan kite teghase (terasa) macam getah melekat dekat bibio (bibir), lidah, mulot kite....
ade yang makan buah ni dicicah dengan kicap...

tapi sebenonye oghang (orang) caghi (cari) buah ni bukan sebab buah die....
tapi sebab bende yang terjulo (terjulur) keluo dagh (dari) buah die tu....
awok tak tau ape ke namenye...
tapi oghang (orang) ndak kan bende tu disebabkan ade isi macam hazelnut kat dalam tu....
tak percaye???...

tapi kome kene bako (bakar) atopon (ataupun) goreng bijik tu sampei le die keghing (kering) dan kecot....
baghu (baru) le kome dapat makan isi dalam tu......
awok ni kebetolan opismet awok bawok buah ni....
sesekali dapat tu.....seghonok (seronok) jugakkk...

awok nyembang dengan  tukang cuci opis awok semalam....
asei (asal) daghi (dari) Indonesia...
kat sane deme manggei (panggil) buah ni jambu monyet.....
sebabnye kome peghenah (pernah) tengok monyet bergayot terbalik dengan kaki kat pokok....
kepale kat bawah....

kn ade ghope (rupa) buah ni.....
itu le sebabnye ngape deme manggei (panggil) buah ni buah jambu monyet....
asei (asal) kite jangan jadi macam monyet udah le.....

10 Responses to "Gajuih (gajus) ke Jangguih (Janggus)???"

  1. 1st time tengok rupa gajus sebenar.. hehehe

    ReplyDelete
  2. aik, perak pom ada panggil jangguih gak ke?

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum wbt
    Buwoh jangguih ni, keme biase makan pucuk buat ulam je! Nak nunggu buahnye, jgn haghap le asei nampok je kudupnye, aje mmg lebuh le!

    ReplyDelete
  4. buah ni dah cam antik lak...la ni payah nak jumpa OOoooo...lau masak merah baru sedap di makan....mommy teringin le pulok....kat kg pun payah dah nak jumpa pokok die.bebudak sekarang maner di taunya buah ni....die orang tau buah epal je~heee

    ReplyDelete
  5. belum pernah pegang kat tangan lagi buah gajus nih... huhuhu...


    payah nak jumpa...

    ReplyDelete
  6. huwa..tgk tajuk ni trus tingat laksa janguih yg tk dpt makan masa gi Penang tu ari :(

    ReplyDelete
  7. awoknyeeee... nape gajussnyeee mcm pelikkk jerr....

    ReplyDelete
  8. @khalidahmacambaguss~O_o
    kene caghi ni....kalo tak tinggei dalam buku sejaghah le kot...

    @cik najwa's...
    adeeeee......

    @tajnur...
    pucok die memang bagoih buat ulam..... kalo kat kampong bende memang banyak..... kene pulak memang bulih makan...itu yang tak sempat jadidaun tue tuuu...

    @mamilabender....
    kalo katkampong ade lagi ni..tapi udah tak banyak dah. kat bando lagi le payah nak jumpe..... takot2 tinggei dalam buku sejaghah jee...

    @abang jonni....
    dapat tengok ni pun udah kighe ok dah ni...

    @PUANSTROBERI...
    errrr...laksa tu gune jangguih ke???

    @ADfeez....
    ate udah yang awok dapat memang yang pelik......jadi leee

    ReplyDelete
  9. oo deme manggil dia jambu monyet ye...?teman tak penoh rase lagi pun buah ni...

    ReplyDelete
  10. @en Sham...
    itu kalo kat indon le....deme manggei buah jambu monyet....kat sini ade yang jadi monyet....sebab nak cughi buahhh

    ReplyDelete

Kome nak mintak tolong ..ato nak info ape2 kabo je... Insyallah awok tolong.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Most Popular

(Tab Widget 1)

Get this tabber widget

Kengkawan

Labels

Google+ Followers

Sembang

Awok/Teman/Aye/Saya

My Photo

Ayah kepada 3 putera & 1 puteri dan Suami kepada seorang Isteri .. ahakss