Rasionalisasi Subsidi

Uiii....tajok gempak...bunyinye sedap...
padehei (padahal) name lain nye pengughangan (pengurangan) subsidi.....
dan jugak maknenye kughangan (kurangan) tadi perlu ditanggong oleh kite...
maknenye rege (harga) baghang ato serbis (barang atau sevis) naik le....

subsidi ni meghupekan (merupakan) kos yang perlu dibayo kerajaan pade pehak yang terlibat...
macam minyak le....
tapi ngape kite yang kene bayo ye???
ape kerajaan udah takde duit ke???....
heheheh...

kekkeke....
kalo minyak, alasan paling pemes (famous) sebab kenaikan rege (harga) minyak di pasaghan (pasaran) dunie....
tapi yang heghan (hairan) nye kite pengeluo (pengeluar) minyak, bukannnye pengimpot minyak....
peghenah (pernah) rege (harga) minyak dunie jatoh, tak pulak rege (harga) minyak tempatan dikughangkan (dikurangkan)....kekeke....

tapi kalo kome peghasan (perasan) Kerajaan awei2 (awal2) lagi udah maklomkan mase pembentangan Bajet tahon lepaih (lepas)....
dan ade jugak disebot dalam RMK 10 (Rancangan Malaysia ke 10)....
kat Tajok 'Penetapan Harga Tenaga Berasaskan Pasaran'
ade menyebot

"Selaras dengan strategi untuk merasionalisasikan subsidi, subsidi tenaga akan terus dikurangkan dengan matlamat mencapai harga pasaran menjelang tahun 2015. Semakan semula harga gas bagi sektor elektrik dan bukan elektrik akan dilaksana secara berperingkat setiap enam bulan untuk mencerminkan harga pasaran. Pendekatan penyahgandingan (decoupling) dalam penetapan harga tenaga akan dilaksana dengan memperinci nilai subsidi dalam bil tenaga pengguna. Langakah ini akhirnya akan mengasingkan subsidi daripada penggunaan tenaga"

Jenoh le awok taip balik...
haaa...macam mane kome paham ape yang disebot kat ateh (atas) tu???...
kesimpolannye....
kite jugak le yang nanggong (tanggung) beban ateh (atas) rasionalisasi (bace:pengurangan) subsidi....
bersiap sedie le kite daghi (dari) sekaghang (sekarang) ye kome!!!

P/S: Persoalannye, duit hasei pengughangan (pengurangan) subsidi tadi kemane hale pegi nye???

5 Responses to "Rasionalisasi Subsidi"

  1. Assalamualaikum Yob, memang gomen tak mandang duit dah!

    ReplyDelete
  2. sama le jugok..heran nak disalurkn kemana pulok.sebab sebelum ni pun bukan subsidi penuh,kita kena bayor jugak.tkpela, nak wat camne kan...

    ReplyDelete
  3. hmmmmm biaseler tu semua harga barang naik dan subsidi pun nak kurangkan tuler die namanya 1 malaysia rakyat diutamakan dok?

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum wbt
    Sebenor nye Yob, bagi teman bukan masaloh idok berduit tapi banyak bende nak dingakei nye kite. Banyok bende2 yg tak payoh diimpot ekspot krn Malaysia ada byk pakar2 yg peikak2 setelah negagha bertahun2 membangunkan kemajuan. Tapi yg nyate nye bile ekspot je 4-5 yang akan kaye sampei keturunan gitu le kalo diimpot balik! Contoh yan jeleih, ayor kat Johor juwe dgn harga RM0.05/m3 dan beli balik dari S`pore dgn rege RM 0.50/m3. Bukan k`jaan Johor tongong sangat tapi macamane nak kayekan sampei keturunan 4-5 generasi! Ditamboh pulak yang impot tu diberi subsidi?? Perlu ke subsidi pada baghang2 yg tak perlu impot?? Mike pikiyor le.....

    ReplyDelete
  5. @Kak Halima...
    Walaikumussalam Kak Halima.....itu le paseinye banyak bende ndak dipotong...... subsidi potong...... bajet pade kementerian potong.....

    @cik amirah...
    errmmm...kite jugak yang nanggong nye....

    @perondajaketbiru74...
    hehehehehe....rebranding je tu.....bende same je....tak percaye??? cube tengok balik matlamat wawasan 2020.... kan ade sebot negara bangse!...

    @tajnur....
    Walaikumussalam Chor...
    itu le paseinye bile tembolok kroni2 didahulukan.....poket anak beghanak diutamekan......yang jadi mangse...kite le...

    ReplyDelete

Kome nak mintak tolong ..ato nak info ape2 kabo je... Insyallah awok tolong.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Most Popular

(Tab Widget 1)

Get this tabber widget

Kengkawan

Labels

Google+ Followers

Sembang

Awok/Teman/Aye/Saya

My Photo

Ayah kepada 3 putera & 1 puteri dan Suami kepada seorang Isteri .. ahakss