Jaga Tepi Kain Oghang (orang)...

Kome ingat entri awok pasei Bebudak Zaman Sekaghang (Sekarang) tu??
macam mane tak malu nye bebudak tu.....
dudok ghapat2 (rapat2).....
pipi bertemu mulot....

oghang (orang) kate tak elok jage tepi kain sendighi (sendiri).....
tapi pade awok le...
dengan bebudak mude kite sekaghang (sekarang) yang makin teghok (teruk) ni....
kite kene jage sekali tepi kain oghang (orang)....

idak le bermaksod sampei kite campor hei2 (hal2) peghibadi (peribadi) oghang (orang) lain....
tapi kite menegor kalo ade bende2 yang kite ghase (rasa) akan jadi sesuatu yang tak elok....
jangan le sampei tetibe ade pulak baby tak sah tarap (taraf) dilahirkan.....
lepaih (lepas) tu ade pulak baby yang kene buang....

awok bukan ape...
kesian dengan masyaghakat (masyarakat) Melayu Islam kite ni....
udahle kite ni kalah daghi (dari) bidang ekonomi kat Malaysia ni...
takkan le pulak kite ndak jadi juaghe (juara) bende2 peghosak (perosak) ketughunan (keturunan) tu???...

tapi dalam mase same....
kite kene jugak jage keluarge dan sedaghe maghe (saudara mara) kite...
jangan kite terlebih jangan tepi kain oghang (orang)...
tepi kain kite, kite lupe ndak jage....

8 Responses to "Jaga Tepi Kain Oghang (orang)..."

  1. ada yg menarik yg buat kite nak jaga tepi kain org tu...haaaaa~ kalo citer best pasal dia, mmg saya jaga la , hahahaa......

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum wbt
    Kalo yob nyughuh teman `jaga tepi kain oghang`, isyy aje nye suke bebeno. Ape idoknye, macam2 ghope daghi panou, kughap, ketuit sampei le muluihnye dari segi peghangeinye le! Tapi bebudak skaghang yob, dah bertuko wajah. Yang betine pulak njawab,`Ate kalo pakcik berkenan, ce cakap le, kalo idok keme pun kengkawan keme pun ade`!Terkanjei nak njawabnye. Bebudak skaghang....

    ReplyDelete
  3. dlm bbrp hal dan keadaan
    mesti jaga gak tepi kain org

    tapi bukn dlm seme hal deh..
    kena tau hak2 tertentu spt..bab maksiat dan keagamaan..

    jika bab jiran baru beli kete ke..perabut ka..hak tu xpyh jaga..

    ReplyDelete
  4. hehe..kome suke bace entry awok..stuju2..
    kome pun mmg suke jge tpi kain org, tp sbuk nak taw je, x sbok2 nak kaco deme..lntk deme.. :)

    ReplyDelete
  5. masaloh yeop.. kite kughang kuat nok negor deme walo pun ati panaih usoh dilabunkan.. ghase nok dihempok2 deme tu mun tughutkan ati..persekitaran yg tak sihat menumbuhkan peribadi yg tidak sihat juga..


    D.. maap idok buat ape yg mike tag dulu.. mase tu teman tengoh sibuk yaamat.. banyok yg teman kene selesei kan.. maap yak D

    ReplyDelete
  6. betul juga, tp budak2 sekarang berani melawan, sikit baru ditegur, dah melenting dah...

    ReplyDelete
  7. @cik eMMe...
    kekekek....oooo tunggu ade ceghite best je... jangan sampei hei dalam kelambu udah le...

    @tajnur..
    Walaikumussalam .....
    itule paseinye chor....bebudak sekaghang ni bende2macam tu deme udah tak heghan dah...... title daghe pun deme udah tak kesah...ade ke idak... nauzubillah...

    @cik sarah-najwan...
    betoi tu.....bio le kite jage bende2 yang bulih mengelakkan deme terjebak pade bende yang tak baek.... bukan semue kite nak kene tau ....

    @cik iekaa....
    tq...tq..... bulih ke macam tu??? kite jage sebab nak tau je..... bulih percaye ke ni???

    @Chor....
    itu le paseinye ape2 pun bermule daghi ghumah...... kalo dalam ghumah kite 'kuat'.....ditambah dengan persekitaghan yang sehat..... Insyallah tak jadi bende2 semue tu....tapi bile nye kite bulih dapat macam tu???

    @cik yatie awang....
    itu le paseinye....budak2 sekaghang ni budi bahase nye takde dahhh......deme udah tak tau dengan oghang tue lagi.....

    @En MindaMalay...
    mulo2 memang penin..... lamo2 ekau jadi lobih Perak daghi Den nantii...

    ReplyDelete

Kome nak mintak tolong ..ato nak info ape2 kabo je... Insyallah awok tolong.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Most Popular

(Tab Widget 1)

Get this tabber widget

Kengkawan

Labels

Google+ Followers

Sembang

Awok/Teman/Aye/Saya

My Photo

Ayah kepada 3 putera & 1 puteri dan Suami kepada seorang Isteri .. ahakss