Keldei (keldai) Dadah

Ini ialah Keldai, tapi takde kene mengene dengan ceghite (cerita) ini

Keldei (Keldai) dadah....
name glemer untok oghang (orang) yang di upah membawak masok dadah ke negaghe (negara) oghang (orang).....
Oghang (orang) Malaysia udah ghamei (ramai) yang tersangkot kat obersea disebabkan kantoi dekat pintu masok airport.....

Yang kesiannye ghamei (ramai) pulak anak daghe (dara) kite yang tertipu dengan sindiket macam ni.....
yang menipu deme pulak si negro durjane....
macam mane le deme2 ni mudah sangat kene tipu dengan oghang (orang) macam ni...

modus operandi deme mudah je....
umpan oghang (orang) kite dengan caghe (cara) dapat duit caghe (cara) mudah....
tak payah susah2 keghoje (kerja)....
yang tau deme dapat hasei (hasil) je...

ade sindiket yang kene kan oghang (orang) kite bile oghang (orang) kite udah ade kat obersea....
deme pakse jugak oghang (orang) kite bawak jugakk...
kalo tak nak ikot.....tau le naseb deme....
oghang (orang) kite, bile udah ade soghang (seorang) kat obersea, terpakse le buat....

ade pulak sindiket yang sughoh (suruh) bawak masok daghi (dari) sini (Malaysia)...
tapi yang heghan (hairan) nye, macam mane bulih (boleh) pulak kat pintu pemegheksaan (pemeriksaan) kat Airport bulih pulak terlepaih (terlepas).......
padehei (padahal) alat yang kite gunekan antaghe (antara) termoden dan terbaek tuuu
heghan (hairan)......heghan (hairan).....

jadinye kome....
sape2 yang dapat oper (offer) pegi obersea buat keghoje (kerja) dan kendian dapat duit dengan mudah....
kome tapih2 (tapis2) le dulu......
bukan ape....kalo udah terkene....
bukan kome bulih tunjok sape2 yang sughoh (suruh) kome bawak 'bende' tu....

9 Responses to "Keldei (keldai) Dadah"

  1. itulah kalau hidup berlandaskan duit akhirnya memakan diri, kesian..kesian...
    Hidung Aku Tetiba Teramat Kembang Selama Dua Hari Satu Malam

    ReplyDelete
  2. bnyk berlaku kt mlysia kann,herm mmg kne bhati2 punn

    ReplyDelete
  3. kena pikir2kan logik ke idok keroje yg di offer ke kite tu..

    ReplyDelete
  4. ate oghang zaman sekarang duk ingat duit saja..kdg2 cepat benor deme gelap mata bila dioper duit yg banyok...mintok dijauhkan dari kita seme yer

    ReplyDelete
  5. ramai org gelap mata sbb nak dpt duit byk .ish3..

    ReplyDelete
  6. dunia luar makin menakotkan. huu nasib baik ade dekat malaysia je. tak mampu nak pegi oberc. :)

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum Yob, ada yg mudah terjatuh cinta dgn Mamat Afrika, tanpa usul peksa, caya jer bila mamat ni suruh bawok itu ini...naif betoi!

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum wbt
    Hidup ini merupakan pemilihan. Ada diantara manusia ni, cepat sangat membuat keputusan tanpa memikirkan risiko yang akan dihadapinya. Ada yang mudah tergoda dengan kata2 manis manusia tanpa memikirkan muslihatnya. Kalau dipikir2kan golongan perempuan mana yang mudah terjebak ke lembah ini? Mungkin mereka ingin mencapai kesenangan dgn jalan singkat dan cepat! Ator malee (mcm cendawan) sangat ke oghang mlayu kite ni sampei dah engkoh bebenor milih oghang luwor? Ghebeih2 deweik2 oghang kite, oghang2 ni le yg mengkomer caghi mun hidup... Wallahualam.

    ReplyDelete
  9. @cik Ieda Al-Habsyi....
    pasei duit oghang sanggop buat ape saje......

    @amir aizat....
    kadang2 bile kite leke sekejap je....macam2 musibah jadi pade kite...

    @cik amirah
    tapi bile pikio tang duit tu yang buatkan ghamei oghang kelabu mate tuuu

    @MamaYatie
    mintak dijauhkan le daghi semue tu..... bile hidop zaman materialistik ni ....semue kene ade duit....bile udah terdesak cam tu le...

    @cik LM...
    duit punye paseiiii..... ape pun sanggop

    @cik azeya
    bukan je duniye luo...duniye dalam ni pun menakotkan jugakkk...yang buatkan duniye ni takot ...oghang2 nye jugakkk

    @Kak Halima...
    Walaikumussalam ....... awok pun tak paham ngape le deme ni cepat sangat cayo dengan negro ni.....

    @tajnur...
    jadinye chor.....jage2 le anak2 daghe kite ni....kalo bulih bio macam dulu...asei berkepit je dengan oghang bangse lain.....kite tego..... kalo bulih ape2 je bende yang kite ghase tak betoi...tegooo...amacam cadangan awok???

    ReplyDelete

Kome nak mintak tolong ..ato nak info ape2 kabo je... Insyallah awok tolong.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Most Popular

(Tab Widget 1)

Get this tabber widget

Kengkawan

Labels

Google+ Followers

Sembang

Awok/Teman/Aye/Saya

My Photo

Ayah kepada 3 putera & 1 puteri dan Suami kepada seorang Isteri .. ahakss