Masalah.....

gambo ehsan pakcik gugel...

Sape kat dunie tak peghenah (pernah) ade masalah???
nampok beno nipunye....
bukan manusie le kalo dalam hidop die takde masalah langsong....
bezenye kecik beso je masalah tu....

Masalah ni bukan nye kite bulih (boleh) laghi (lari)....
lagi kite laghi (lari) ....
lagi beso le masalah tu jadinye....
caghe (cara) terbaik adalah berhadapan dengan masalah yang ade tu...

keneipasti (kenalpasti) masalah tu wujud disebabkan kome......
atopon (ataupun) oghang (orang) lain.....
kome ghedah (redah) je.....
kughang2nye (kurang2nya) kome dapat tau punce masalah ni sebenonye (sebenarnya)....

dan paling tidak, kome dapat ghedekan (redakan) tensyen kome....
disebabkan masalah yang timboi (timbul) ni....
dan paling baik nye.....
kome dapat seleseikan (selesaikan) masalah yang ade ni....

ape lagi kome....
jangan laghi (lari)......
berdepan je dengan masalah yang ade tu....
kome anggap die macam ayo sungei (air sungai)....
kalopon ade halangan......die tetap mengalir.....

5 Responses to "Masalah....."

  1. haha, ni adek Usop Wilcha ke? btw, mmg btol, kita x blh lari dr masalah. eh fina pun post entry pasal masalah. ^^

    http://blurryfina2011.blogspot.com/2011/05/daripada-jadi-batu-api-baik-jadi-batu.html

    ReplyDelete
  2. orang yang lari dari masalah itu adalah seorang yang pengecut..betulla teringat usop bila baca entry kome..

    ReplyDelete
  3. ni kalau jawab exam gaya ayat mcmni, confirm cikgu bg GAGAL. hehehehe

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum
    Mun dinamakan menesia, mesti le ada masalah. Masalah yang paling utama adalah pemilihan. Ate kene pilihle sebabnye bukan semue bende bulih dicapei. kalo dapat capei pun, masih belum puweh! Ate kekadang tu, bukannye tak nak seleseikan masalah, bendanye kecik tapi beso benor penghalangnye. Tak tahu dimane nak molenye, nak tidor pun tak lena, tak semiyak selagi idok dikeluworkan masalah. Ate biyor le dipeghap, buwat menohin je le, esok2 selesei sendighi. Ni bisul ni ha....

    ReplyDelete
  5. jgn lari dr masalah..hadapi dgn tenag dan selelsaikan

    ReplyDelete

Kome nak mintak tolong ..ato nak info ape2 kabo je... Insyallah awok tolong.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Most Popular

(Tab Widget 1)

Get this tabber widget

Kengkawan

Labels

Google+ Followers

Sembang

Awok/Teman/Aye/Saya

My Photo

Ayah kepada 3 putera & 1 puteri dan Suami kepada seorang Isteri .. ahakss