Mati Itu Pasti

Ye betoi.....
Mati Itu Pasti....
semue yang bernyawe pasti akan meghase (merasa) mati.....
cume kite tak tau bile dan macam mane kite akan mati...
 itu semue ghahsie (rahsia) Allah S.W.T....
tugeh (tugas) kite banyakkan amalan ateh (atas) dunie ni....
dan jauhkan dighi (diri) daghi (dari) bende2 yang tak elok......


Minggu ni awok teghime (terima) 2 beghite (berita) kematian....
walopon kedue2 kematian ni takde kene mengene dengan awok....
tapi awok cukop terkesan dengan kematian deme....

Kematian 1....
Mak kepade kawan awok meninggei (meninggal) kelmaghin (kelmarin) di Hospital Raja Permaisuri Bainun, Ipoh.....
Arwah meninggei (meninggal) keghane (kerana) baghah (barah) otak....
Arwah mendeghite (menderita) lame disebabkan baghah (barah) otak....
tapi janji Allah itu beno.......
bile udah sampei masenye...takkan lambat walo sesaat pun.....

kawan awok sebelom ni bertugeh (bertugas) di Putrajaya....
dan mak die di Ipoh soghang2 (sorang2)......
disebabkan mak die sakit..
kawan awok selalu le beghulang alik Ipoh-Putrajaya....

dan selalu ambik cuti, tak kighe (kira) le cuti ghehat (rehat) ke.....cuti tanpa gaji ke...
dan akhirnye...kawan awok ni beghenti (berhenti) keghoje (kerja) di Putrajaya......
semate2 ndak menjage mak die yang sakit.....
awok respek kawan awok ni....


Kematian 2...
yang ini langsong takde kene mengene dengan awok....
cumenye kesah kematian Arwah yang buat awok terhaghu (terharu)....
jighan (jiran) kepade kawan Mem awok....
meninggei (meninggal) juge haghi khameh (hari Khamis).....

kesahnye mase sebelom kematian arwah...
dalam pukoi 1 pagi, arwah bangon menyusukan anak kedue arwah yang baghu (baru) dilahirkan ......
dan kalo ikot ceghite (cerita) suami arwah....
arwah kendiannye teghoih (terus) pengsan.....
tak sedo dighi (diri)....

Arwah dibeghitekan (diberitakan) meninggei (meninggal) dalam Ambulans mase perjalanan ke Hospital....
lepaih (lepas) dibuat post mortem kematian arwah...
doktor sahkan arwah meninggei (meninggal) disebabkan ade pendaghahan (pendarahan) dalam paghu2 (paru2) arwah...
dan lepaih keluarge arwah berpueh (berpuas) hati.....
jenazah dibawak balik ke ghumah (rumah)....

yang awok sedihkan tu....
deme letakkan anak arwah yang baghu (baru) dilahirkan tu disebelah jenazah.....
anak kecik, bukan deme tau ape2.....
mencaghi (mencari) susu badan Ibunye.......
terhaghu (terharu) awok dengo ceghite (cerita) ni....
awok tahan je ayo mate ni....

Kesimpulannye....
Deme udah tau dah mase deme udah sampei....
kite ni??? tak tau lagi....
jadi selagi ade napeh (nafas).... ade nyawe...
banyak2 kan le amalan baek kite di dunie ni...
dan kite sebagei (sebagai) anak2 .....
sedekahkan le amalan baek kite pade ibu bape kite yang udah takde lagi di dunie ni....

8 Responses to "Mati Itu Pasti"

  1. Al-fatihah buat kedua-dua arwah....
    kalau kita sentiasa ingat mati kita akan selalu beramal dan takkan buat sesuatu yg salah

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum wbt
    Surah AlAnkaabut:57كُلُّ نَفۡسٍ۬ ذَآٮِٕقَةُ ٱلۡمَوۡتِ‌ۖ ثُمَّ إِلَيۡنَا تُرۡجَعُونَ Tiap-tiap diri (sudah tetap) akan merasai mati, kemudian kamu akan dikembalikan kepada Kami (untuk menerima balasan).
    Semua benda akan mati tetapi yang palin menggerunkan ialah `merasai` sakitnya mati tersebut. Ini adalah petikan kisah Nabi Idris a.s. yang pernah merasi sakitnya kematian.
    Suatu ketika Nabi Idris a.s telah dikunjungi oleh Malaikat Izrail dan bertanya Nabi Idris a.s katanya: "Hai malaikat Izrail, engkau datang ini untuk mencabut nyawa atau untuk menziarah?." Kata Malaikat Izrail aku datang untuk menziarah dengan izin Allah. Kata Nabi Idris kepada Malaikat Izrail: "Hai Malaikat Izrail, saya ada keperluan dan kepentingan kepadamu" Kata Malaikat Izrail "Kepentingan apa itu?" Jawab Nabi Idris "Kepentingan denganmu iaitu supaya engkau mencabut nyawaku dan kemudian Allah menghidupkan kembali sehingga aku dapat beribadah kepada Allah setelah aku merasakan sakaratulmaut". Kata Malaikat Izrail sesungguhnya aku tidak akan mencabut nyawa seseorang melainkan mendapat izin Allah. Maka Allah memberi wahyu kepada kepada Malaikat Izrail agar dia mencabut nyawa Nabi Idris, maka seketika itu Malaikat Izrail mencabut nyawa Nabi Idris a.s. Maka Malaikat Izrail menangis atas kematian Nabi Idris sambil memohon kepada Allah agar Allah menghidupkan kembali Nabi Idris a.s. Kemudian Allah mengabulkan permohonan Malaikat Izrail, maka Nabi Idris hidup kembali. Malaikat Izrail bertanya kepada Nabi Idris as. "Hai saudaraku, bagaimana rasanya sakaratulmaut itu?. Kata Nabi Idris a.s "Sesungguhnya rasa sakaratulmaut itu saya umpamakan binatang yang hidup itu dilapah kulitnya (dibuang kulitnya semasa hidup-hidup) dan begitulah rasanya sakaratulmaut bahkan lebih seribu kali sakit."
    Wallahualam

    ReplyDelete
  3. al-fatihah buat kedua2 arwah..

    buat kes pertama, insyaallah rezeki yg lebih baik bakal menunggunya..

    kes kedua.. cukup menyayatkan hati.. moga syurga Allah menantinya di sana.. amin..

    ReplyDelete
  4. Al-fatihah utk kedua2 arwah..

    sedik awok baca..terkesan kt hati ni..ikatan kasih antara ibu dan anak..ibu menjalankan tanggungjawab sebagai ibu hingga ke hujung nafas..

    ReplyDelete
  5. nak menangeh plak bace entry kamu ni yeop.. semoge mereka ditempatkan bersama2 dengan org2 yang beriman.. aminn..

    ReplyDelete
  6. sedihnya...kes pertama tu insyaAllah dpt balasan baik sebagai anak soleh...yang kes kedua tu mmng tak dpt nk membayangkan...sedihnya..

    ReplyDelete
  7. al-Fatihah buat kedua2nya.Semoga arwah ditempat kan dikalangan orang2 yang dikasihi Allah..

    ReplyDelete

Kome nak mintak tolong ..ato nak info ape2 kabo je... Insyallah awok tolong.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Most Popular

(Tab Widget 1)

Get this tabber widget

Kengkawan

Labels

Google+ Followers

Sembang

Awok/Teman/Aye/Saya

My Photo

Ayah kepada 3 putera & 1 puteri dan Suami kepada seorang Isteri .. ahakss