Bahasa Melayu




Cehhh.....dalam kate awok nak tido tadi....
tak jugak tido......
aduileee....
tetibe pulak le ade idea nak menaip.....

awok kekadang heghan (hairan) dengan bangsa2 lain yang maju didunia....
contoh terbaik bangsa Jepun.....
macam mane deme bulih je maju....
walopon deme masih gunekan Bahasa deme sendighi (sendiri).....

deme tak perlukan Bahasa Inggeris untuk jadi sebuah negare yang maju.....
sebut je....
apebende yang deme tak buat???
daghi sekecik-kecik anak....
sehingge le ke sebeso-beso bapak!!!.....
walopon negare deme pernah hancor lebor disebabkan Peghang (Perang)....
dan deme bertatih daghi (dari) kosong kepade menjadi kuase ekonomi dunie....

Negare China pulak....
daghi (dari) sebuah negare yang mengameikan (mengamalkan) dasar ekonomi tertutop....
atopun (ataupun) kate lain...sistem ekonomi komunis.....
tapi sejak deme bukak ekonomi deme kepada ekonomi jenih (jenis) terbuka....
ekonomi deme jadi meletup dengan sekelip mate....
cakap je produk ape deme tak buat???
malahan telekong dengan kopiah yang dijuei (dijual) di Mekah pun beghasei (berasal) daghi (dari) China.....

kita???
udah beghape (berapa) tahun Dasar Pandang ke Timur dah dibuat????
tapi kat mane kite sekaghang (sekarang) ni???
nak kate sebab negare kite beso.....
beso lagi negare China......

nak kate negare2 yang awok buat contoh kat ateh (atas) ni gune Bahasa Inggeris.....
idak jugakkk...
malahan deme berbangge dengan Bahasa deme.....
Bahasa Melayu???
gune mase kat sekolah je le.....

P/S: Sayang....bahase yang pernah jadi Lingua Franca......sudahnye......tak jadi pun bahasa terhebat didunia sekaghang (sekarang) ni....

4 Responses to "Bahasa Melayu"

  1. Salam yop,

    Walo ape pun deme nak kate bab bahaseni, teman tetap bebangge dengan loghat Peghak.

    ReplyDelete
  2. Bahasa Jiwa Bangsa.. Guna bahasa Inggeghih...Oghang Melayu bjiwa inggeghih...tang yg bughuk2 je la..

    ReplyDelete
  3. sebaik yang mungkin guna perkataan melayu yang betul

    ReplyDelete
  4. itu yang terbaiknye.....tapi selagi oghang (orang) lain paham dan oghang bulih teghime (terima) identiti kita......jalan jeee.......... kalo ade ayat2 yang pelik sikit....buatle makloman untuk oghang lain paham...

    Ye CHor.....
    same le awok...walopon tak seterer mike, waghih kuale, yob sharouk

    ReplyDelete

Kome nak mintak tolong ..ato nak info ape2 kabo je... Insyallah awok tolong.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Most Popular

(Tab Widget 1)

Get this tabber widget

Kengkawan

Labels

Google+ Followers

Sembang

Awok/Teman/Aye/Saya

My Photo

Ayah kepada 3 putera & 1 puteri dan Suami kepada seorang Isteri .. ahakss