Ghaye Dulu...Ghaye Sekaghang (Raya Dulu Raya Sekarang)


nah ambik kome duit lime kupang nii

Cehhh....apedaaa udah masuk ghaye (raya) ke 14 pun nak ceghite (cerita) pasei (pasal) ghaye (raya) lagi ke???
lantak le kan.......awok nak ceghite (cerita) jugak......

bebudak sekaghang (sekarang) ni agak2nye penahke meghase (merasa) dapat duit ghaye (raya) due kupang ato due kupang???? (20 sen atau 50 sen??)......
awok kompom deme tak penah ghase (rasa)....
pade deme duit paling kecik penah deme dapat ialah RM1.....
itupun deme udah meghungut (merungut) oghang (orang) yang bagitu kedekut.....

apeda....... oghang (orang) dah bagi pun udah cukop baik.....
lepaih (lepas) tu..... zaman kite bebudak dulu....
nak jalan ghumah (rumah) sape pun kite tak kesah.....
dan tuan ghumah (rumah) pun seghonok (seronok) bebudak datang beghaye (beraya)...
padehei (padahal) bukan kenei (kenal) pun tuan ghumah (rumah) tu.....

tapi bebudak sekaghang (sekarang) ni....
bukan kate nak jalan ghumah (rumah) oghang (orang) pegi beghaye (beraya)....
ghumah (rumah) sedaghe (sedara) sendighi (sendiri) pun deme tak nak pegi....
ishh...ishhh.... teghuk (teruk) betoi le bebudak ni....

tapi awok ghase (rasa) bebudak ni pun takot nak beghaye (beraya) ghumah (rumah) oghang (orang) yang deme tak kenei (kenal).....
sebabnye....kes2 colek (culik) kan menjadi2 sekaghang (sekarang) ni......
yang tuan ghumah (rumah) sekaghang (sekarang) ni pun takot2 nak bagi bebudak masok ghumah (rumah).....

lepaih (lepas) tu tibi pulak....
asei ghaye (raya) je tunjuk sarkis.....
apeda.....ingat oghang (orang) Malaysia ni ghamei (ramai) yang koje (kerja) sarkis ke hape???....

lepaih (lepas) mase tunggu pengumuman ghaye (raya) tu saspen (suspen) je....
sebabnye kite tak tau bile taghikh (tarikh) ghaye m(raya) yang sebenonye (sebenarnye)....
tapi sekaghang (sekarang) ni ....
taghikh (tarikh) ato (atau) haghi (hari) yang udah tercatat dalam kalendar....
memang kompom itule tagikh (tarikh) haghi ghaye nye.....(hari raya).....

tapi tu le....
ghaye (raya) pun kene ikut peghedaghan (peredaran) semase.....
makin ke depan....makin banyak le bende yang beghubah.....
takpe..... yang lame kome jadikan sempadan........

P/S: Errr...awok dapat algi ke duit ghaye???

6 Responses to "Ghaye Dulu...Ghaye Sekaghang (Raya Dulu Raya Sekarang)"

  1. KAH KAH KAH... GUA BULEH SINGGIT JAH DUIT TAHUN NI

    ReplyDelete
  2. ishhhh...ok le tuu...awok ni sesen pun idak dapat.....keluo lagi ade leee

    ReplyDelete
  3. teman cume konpius.. ngape udoh berpuloh taun anok bulan deme idok nampak ? dedulu ado juge..agoknye makin canggih makin susoh nok nenangnye yak..

    ReplyDelete
  4. betoi jugak kate mike Chor... patutnye makin canggih tenknologi ni...makin senang le nak tengok.....ni udah berpuloh taun idak nampok ghupenye.....meghajuk ke hape anak bulan niii

    ReplyDelete
  5. Nak nentukan hari raye pose tu boleh le kita anggapkan subjektif, sebab mesti tengok anak bulan dulu. Dah nampak baru boleh raye.

    Yang teman muskilkan ni, raye haji. Taun sudah ok. Tapi taun-taun sebelum tu.

    Kalo ngikutkan yang teman belajo, hari raya haji tu jatuh pada sari lepeh Ukof. Tapi kita di Malaysia ni sentiasa je dah dua ari lepeh ukof, baru kita reraye.

    Kengkawan kita dari Thailand, Indon, Brunie, semua dah raya, kita nunggu sari lagi baru reraye.

    Alasan yang dema bagi sebab Malayia ni 5 jam lebih awal waktu siangnya, baru di Mekah tu siang.

    Apa kena mengene waktu siang dengan waktu malam. Lagipun 5 jam tu masih belum sari semalam. Setengah aripun belum lagi.

    Maknanya, kita dah jam 12 tengah ari, di mekah baru selese semayang subuh. Tapi masih tak beraleh ari lagi, masih pada ari yang sama....

    Bila dema buat macam tu, kita kena ingat, rame orang kita nak puse sari sebelum raye ahi. Kalau kita pose raya aji, hukumnya dah haram. Sape yang nak nangggung dose orang yang pose pada hari raye aji ni?

    Gomen? Gomen tu sape? Soten Ke? PM ke?

    Peliknya taun sudah dema tak pulak buat macam dema buat macam taun-taun sebelun ni!!! Agaknya dema tu dah codek sikit kut!!!

    Cemuih mikionya....

    ReplyDelete
  6. itule paseinye Ayah Yeop.... deme ni udah ghope amik sekeghat2......mane yang deme nak gune...deme gune...... kalo idak takde lee...... itu yang ghaye haji pun udah 2 haghi wukuf ....kite baghu le beghaye....... entahle....... tapi macam Ayah Yeop cakap....deme dah codik sikit le kot.....

    ReplyDelete

Kome nak mintak tolong ..ato nak info ape2 kabo je... Insyallah awok tolong.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Most Popular

(Tab Widget 1)

Get this tabber widget

Kengkawan

Labels

Google+ Followers

Sembang

Awok/Teman/Aye/Saya

My Photo

Ayah kepada 3 putera & 1 puteri dan Suami kepada seorang Isteri .. ahakss