Kesah Memancen (Kisah Memancing)


terpakse gune gambo oghang lain ....

Awok bukanle seoghang (seorang) kaki pancing......
dan awok jugele bukanle sesabo (sesabar) kaki pancing....
yang bulih melangut beghejam-ghejam (berjam-jam)....
menunggu pancing deme di sambo (sambar) ikan.....

Tapi awok bulih (boleh) pulak terlibat dalam aghena (arena) pemancingan ni....
bile aje udah berkawen (berkahwin).....
ini disebabkan oleh faktor (perghhh.....eiriyes beno bunyi je ni) kedudukan ghumah (rumah) mentua awok yang berdepan dengan tali ayaq (ikut sebutan oghang Semanggoi).....

dan faktor utamenye pulak....
apok mentue awok ni kaki mancen.....
sebut je lubuk mane tak dipeginye.....
lombong.....tasik.....laut...... semuenye die ghedah(redah).....

dan awok yang bajet hensem mase memule kawen tu....
terpergi le memancen....
bile diajak apok mentue awok.....

kali ni bukan nak mancen ikan...
tapi mengail udang.....
uishhhh...awok eksaited (excited) sungguh le....
sebabnye tak penah lagi mengail udang secaghe live!!.....

bile semue persiapan dan dibuat....
joghan (joran) dah ade dekat 10 batang....
umpun pun dah beli.... (umpun ni umpan bagi udang u lee...)
lupe nak kabo......
deme ngajak ngail (mengajak mengail) waktu malam......

dan lokasi apok mentue awok n geng nak pegi ke Sg Kerian.....
tapi hampa.....disebabkan ujan...... dan semue udah tak nampak....
sekor je yang dapat..... cehhh....pengalaman pertame awok tak best sunggoh....

takpe.....
ghupenye (rupanya) deme ripit (repeat) balik besoknye......
kali ni pegi awei (awal) pagi....
dan venue kali ni ke Sg Bagan Serai....
errr...lupe nak kabo tadi...
awok goyang sebenonye.....

sebabnye....
sampan kecik.....dalamnye ade 4 oghang termasuk awok....
dan sungei nye.....kome bayangkan sungei yang nak mengale (menghala) ke Laut....
beso mane tu kome???
tu tak campo awok dok terpikir boye (buaya) dalam tu kome......
ishhh...mintak simpang leee.....

Alhamdulillah....
sepanjang mengail udang haghitu (Haritu) takde ape yang bughuk (buruk) berlaku....
hasilnye memang lumayan...... penuh le bakui (bakul) yang kami bawak....
ishh...sayang gambo takde sebagei (sebagai) bukti....
nantile awok ripit (repeat) balik dgn apok mentue awok.....

P/S: Untuk menunjukkan ketidaktahuan awok....... haghitu (hari tu) le baghu (baru) awok tau yang sungei alighan (aliran) nye beghubah mase pasang....dan mase sughutnye (surutnya)...hehehe

10 Responses to "Kesah Memancen (Kisah Memancing)"

  1. besarnya kalau ada udang besar tu, memang tak ada le "ada udang disebalik batu" sebab besar sangat

    ReplyDelete
  2. kekekeke...... kalo yg jenih beso ni..... kene oder nak udang goreng mi kalo camni...

    ReplyDelete
  3. wah! bestnya..amir minat ngail udang..memang best n memerlukan kepakaran..xda la pakar sgt..suma org boleh. hikhik.

    aritue memancing di kolam..ada la 5 ekor dapat..ahaks..

    p/s: amir takut ngan udang hidup..hehe

    ReplyDelete
  4. tapi ngail kat kolam tade thrill la AMir...... kalo dekat sungai.....thrill dia lain macam sikit...... rase udang tu tarik lain macam ooooo......

    P/S: kekeke.....dia kepit sakit macam semut gigit jeee

    ReplyDelete
  5. kite seghope yeop..manceng sebab ngawankan oghang.. deme manceng teman tido !

    ReplyDelete
  6. maknenye kite seghupe...... kite bukan jenih yg sabo..... tapi bile bende yang deme tangkap tu beghubah bentuk....macam jadi masak meghah ke.....goreng ke......yang tu awok kedepan dulu....hehehe

    ReplyDelete
  7. teman idok bulih makan udang yeop..udoh 3 kali masok wad...ngape ntoh le..dokto pun heghan..

    ReplyDelete
  8. errr .. mahap tanye le....mike ade gout ke???

    ReplyDelete
  9. kahkahkah..antu betui mike ni..setakat ni idok.. memang idok bulih..ase makan badan teman ngeghekut macam udang kene bako..heghan dok ? nok teman tulih ke blog teman ke ? hihihihi..

    ReplyDelete
  10. kekekeke...... ni kalo oghang Melayu dulu2 ni kompom die kate mike kene kenan Udang ngeghekut ni....kekeke.... tapi bagoih jugak mike kene macam ni CHor.....peluang mike nak dapat sakit gout kughang lee....bukan takde.....kekeke

    ReplyDelete

Kome nak mintak tolong ..ato nak info ape2 kabo je... Insyallah awok tolong.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Most Popular

(Tab Widget 1)

Get this tabber widget

Kengkawan

Labels

Google+ Followers

Sembang

Awok/Teman/Aye/Saya

My Photo

Ayah kepada 3 putera & 1 puteri dan Suami kepada seorang Isteri .. ahakss