Gemuk - Kesahnye



Kome yang sememangnye kughuih (kurus) mungkin tak banyak masalah.....
tapi pade yang overweight..
banyak beno masalah yang melande deme.....
banyak beno le yang perlu deme tempoh....

Awok penah berjumpe dengan oghang (orang) yang dalam situasi ni....
yang kesiannye.....
udahle deme ghase (rasa) deme ni terlalu gemok....
tahap konfiden deme beghade (berada) di tahap yang paling ghendah (rendah) sekali......
kesian komeee....

deme kalo bulih nak mengelak daghi (dari) beghade( berada) di dunie luo......
ate mane idaknye.....
yang kite2 ni pun kalo pun tak mengate deme.....
kompom kite mesti tengok punye le deme nii....

same ade pandangan mate kite tu mengejek deme.....
atopon sebab kesian pade deme...
Allah je yang tahu.....
tapi kite memang tak patot lee....

sepatotnye oghang2 (orang) macam ni kite bagi sokongan ....
ni idak.....
ghamei (ramai) yang mengate daghi (dari) yang menyokong deme....
deme pun maknusie kome.....
ade hati dan peghasaan (perasaan)....

kalo le bende tu kene pade dighi (diri) kome....
atopon pade adik-beghadik, sedaghe maghe kome.....
ape tindakan kome kalo oghang mengejek adik beghadik kome tadi???
kome tak maghah (marah)????

bile ceghite (cerita) tentang gemok....
pertame sekali yang datang dalam pikighan (fikiran) kite...
yang deme ni kuat makan.....

tapi tahu tak kome.....
kuat tido pun bulih menyumbang kepade kegemukan.....
ditambah pulak dengan yang tak bersenam langsong....
lagi le cepat badan tu naik....

tapi kite ke ingat setiap makhluk Allah jadikan adalah bersebab.....
kite suke atopon (ataupun) tidak.....
kite kene melayan semue maknusie secaghe (secara) same ghate (rata)
takde yang lebih ...takde yang kughang (kurang)....

P/S: awok buat entri ni sebab tertengok ceghite The Biggest Loser Asia (Season 2)... dan awok berceghite (bercerita) tentang peghasaan perasaan) deme berbadan beso ...bukan sebab secaghe (secara) spesifik atopon kesan daghi kegemukan ye!!!

2 Responses to "Gemuk - Kesahnye"

  1. sensitif la baca topik nih...huhuuu....

    ReplyDelete
  2. ehhh...gemok ke mike Yong??? dalam gambo takde le gemok pun!!!..... hehehe

    ReplyDelete

Kome nak mintak tolong ..ato nak info ape2 kabo je... Insyallah awok tolong.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Most Popular

(Tab Widget 1)

Get this tabber widget

Kengkawan

Labels

Google+ Followers

Sembang

Awok/Teman/Aye/Saya

My Photo

Ayah kepada 3 putera & 1 puteri dan Suami kepada seorang Isteri .. ahakss