Angka-angka Bajet 2011

Kome semue mesti dah dengo (dengar) bajet 2011 petang tadi....
dan semue pertanyaan dan kemusykilan kite dah pun terjawab....
ade yang dihaghapkan (diharapkan) ....
ade yang dapat.....
dan jugak yang dapat....

tapi awok tertaghik (tertarik) dengan nombor2 yang keluo (keluar) mase bajet 2011 tadi dibentangkan....
dibawah ni kome bulih tengok dan nileikan (nilaikan) sendighi (sendiri)....



RM500....
itu jumlah yang dibeghi (diberi) gomen kepade penjawat awam....
daghi (dari) gred 54 ke bawah.....
pade awok yang gred 52 tu tak payah le bagiii...

gaji deme yang ade pun tak luak.....
patotnye yang gred ghendah2 (rendah2) tu yang diutamekan...
mahap la yeee....
dan golongan pesaghe (pesara) pun meghase (merasa) jugak daapt bantuan kewangan ni....


90 haghi (hari)
dan golongan wanita yang bersalin dibeghi (diberi) cuti bersalin bergaji tidak melebihi 90 haghi (hari).....
bende ni bagoih (bagus) ....
sekughang2nye (sekurang2nya) ibu2 ni bulih lame menyusu anak deme....

patot bende ni dah dimulekan lame lagi....
tapi at least gomen sensitip pasei bende ni....
cume yang awok tak paham lagi ibu-ibu ni yang tentukan sendighi (sendiri)....
ape maksud gomen ni???



RM700....
gaji minimum Pengawal Keselamatan....
satu lagi langkah yang bagoih....
kite pun tau keghoje (kerja) deme ni walopon setakat meghonde (meronda)....
dudok kat keghusi (kerusi)....

tapi ghisiko (risiko) yang deme dapat kekadang tak setimpei (setimpal) dengan gaji yang deme dapat....
dah patot pun gaji minimum deme ni dinaikkan....
sekughangnye (sekurangnya) ini akan menaghik (menarik) minat oghang (orang) Malaysia mencebughi (menceburi) bidang ini....
daghi (dari) dibeghi (diberi) pade warga asing........



6%.....
cukei (cukai)perkhidmatan akan naik daghi 5% kepade 6%.....
tapi kad kredit terkecuali.....
maintain lagi RM50 setahun kad utame...dan RM25 kad kedue....
dan kadar baghu (baru) cukei (cukai) perkhidmatan ni akan berkuatkuase pade 1 Januari 2011........

banyak bende yang kene cukai perkhidmatan ni kome....
kalo kome pegi mekdonel (McD)ato KFC .....
cukei ni dikenekan.....
jangan terkejot le mulai tahun depan rege (harga) beger yang kome beli tetibe campo dengan caj perkhidmatan jadi tinggi..........

P/S: yang lain awok tak nak uleh (ulas)...kome bace le paper besok....

20 Responses to "Angka-angka Bajet 2011"

  1. seksanya nk byr cukai XD
    dlu xamik kesah
    tapi bler dh kne cukai yg tnggi kt KFC baru kisah XD

    ReplyDelete
  2. hmmm..patut yg bgaji beso tu xyah bagi, kita bleh dapat lebih sikit. Setakat sebelah tangan, sebelah mata diaorg tak pandang, bagi caddy golf lagi mahal diaorg bayar..Cuti bsalin baguslah tp kita xda nak merasa..

    ReplyDelete
  3. hehe awok suka entry deme..kreatif..=)

    ReplyDelete
  4. hurm..no-no bertuah tu kan...Alhamdulillah...syukur padamu Ya Allah...atas rezeki yg kau limpahi.

    ReplyDelete
  5. kekeke....
    Fakhrur Razi....biase le tuu...bile dah terkene pade dighi sendighi baghu kite tersedo..... kalo tak kite buat tak tau jee...

    ReplyDelete
  6. kinsyakrn...
    itu le sebabnye awok mintak bio yang gaji ato gred tinggi tu takyah dapat... gaji deme dah besooo

    ReplyDelete
  7. cik Kalamhati....
    teghime kasihh..... moge berteghusan hendaknye..... selagi ade oghang suke...awok on

    ReplyDelete
  8. hmmmm....nombor bertuahhh.....jadi leee...... cik eMMe....

    ReplyDelete
  9. Macam tak ada yang berubah...its just for awhile..huh

    ReplyDelete
  10. errmmm....and the final result is....we..the rakyat...have to pay for everythingg.....hurmmm

    ReplyDelete
  11. p mai..p mai..tang 2..
    yang paling terasa golongan yang berpendapatan rendah..anak dara makin marah...hahahahah

    ReplyDelete
  12. i like the way you comment on the bajet.

    ReplyDelete
  13. yop ... alahaii jgn le kata gaji kami yg 52 ni x luak weihh...komitmen bykkk...cukup2 je kirenye...bayor ghumah,bagi kat org tua,bayor loan wat extention ghumah,insurans lagi...mcm2....tawakkal je le..alhmdllh..nk mnyimpan pun blum tentu lg yopp...

    wahh..best tu yg dpt coti brsalin 3 bulan .. :)

    ReplyDelete
  14. kesian kat dni tak ada gaji. sobss

    ReplyDelete
  15. Nakei....
    tapi trend dekat Malaysia ni....memule je oghang maghah....lame2 bende ni jadi sejuk...dan jadi biase...dan jugak taiat oghang Malaysia yang selalu cakap....takpelee....

    ReplyDelete
  16. tq En Sharinginfoz....
    as long as i have the idea to write....then i think it should be ok...

    ReplyDelete
  17. alamak Yong Ummi Hanie....
    mahapleee...awok bercakap ni ateh dasar umum....dan pendapat ghameiii...takde tuju sape2 pun...mahap la ye...

    ReplyDelete
  18. cik Dni....
    takde gaji???...... ate udah tak habih belajo lagi mane nak gapat gajinye...

    ReplyDelete
  19. salam

    wah,seronok semua dpt rm500..

    sbnrnya sblm ni pekerja wanita ada 300hari cuti bersalin. so 60hari x 5 anak. Bila dah naik 90 hari, berkurangla untuk 3 org anak.

    Kpd pekerja wanita, kurangkn beranak:)

    ReplyDelete
  20. sebenonye kalo kite kighe En Al-MUalim.....
    pusing mane pun same jeee...

    P/S: kalo ghezeki tuhan nak bagiii.....tak bulih ditahan oooooo

    ReplyDelete

Kome nak mintak tolong ..ato nak info ape2 kabo je... Insyallah awok tolong.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Most Popular

(Tab Widget 1)

Get this tabber widget

Kengkawan

Labels

Google+ Followers

Sembang

Awok/Teman/Aye/Saya

My Photo

Ayah kepada 3 putera & 1 puteri dan Suami kepada seorang Isteri .. ahakss