Bandaraya Ipoh


Inile pokok Ipoh....berdepan Stesyen Keretapi Ipoh

Ape yang awok gemo (gemar)dan suke pasei Ipoh???
uuuuiiiiii................banyak bende.....
selain daghi (dari) tanah tumpahnye daghah (darah) awok.....
dan jugak selain daghi (dari) awok ghamei(ramai) kengkawan kat sini....

Sebelom awok bagitau sebabnye....
biole (biarlah) awok teghangkan (terangkan) sikit pasei Ipoh nii...
Ipoh mendapat name daghi pokok Ipoh yang digunekan oghang (orang) asal mase tu untuk membuat ghacun (racun) sumpit.....

Ipoh ni bukanle Ibu Negeri asei (asal) Perak sebelom ni....
keghane (kerana) sebelom ni Tepen (Taiping) le Ibu Negeri Perak....
tujuan memindahkan ibu negeri Perak kesini adalah keghane (kerana) berdekatan dengan Kolumpo....
dan pade mase itu jugakkk...
ade usahe untuk menjadikan Ipoh sebagei (sebagai) ibunegeri Malaysia....

tapi tak kesampaian....
sebabnye British dibawah Negeri2 Bersekutu....
akhirnye memilih Kolumpo sebagei Ibu Negara dan Pusat Pentadbiran Malaysia...
kecewele oghang Perak mase tuuu....

Ipo dinaiktarapkan kepade Bandaraya pada tahun 1988....
sehingge sekaghang udah 22 tahun dah Ipoh bertarap bandaraya....

nak tau lebih lanjut dekat sini ---> Ringkas pasei Ipoh

Awok suke Ipoh sebabnye.....

1. Tak Sesak.....kalo sesak pun sebab budak2 sekolah....
2. Senang caghik tempat makan....
3. Senang nak caghik char kueytiaw...
4. Senang awok nak ke stedium....
5. Sebab ade nasik ganja...
6. Sebab ade vanggey
7. Sebab ade Gerbang Malam....(walopon ghope idop segan mati tak mau)...
8. Sebab banyak bangunan bersejaghah (bersejarah)...
9. Sebab penah ade 2 MB dulu....
10. Sebab tempat keghoje (kerja) awok kat Ipoh...
11. Walopon ade Jalan Ipoh dikolumpo....tapi tak same dengan Bandaraya Ipoh

awok bagi 11 sebab dulu leee.....sebabnye tak bulih nak berpikir lagii le kome....

P/S: Banggenye jadi Oghang Ipoh...

14 Responses to "Bandaraya Ipoh"

  1. perak mmg terkenal sebab bandar2 lame tinggalan penjajah. ipoh, tepeng, kampor.

    ReplyDelete
  2. Teman ingatkan pokok demokrasi kat depan bangunan SUK tu.

    ReplyDelete
  3. ooh... amir baru tau yg Ipoh nie nak dijadikan ibu negeri Malaysia..hehe..tambah gak ilmu sikit..

    hurm.. Menara condong kat perak kan? (lupa la).. makanan kat area situ memang murah..hehe.. :)

    ReplyDelete
  4. betoi tu Encik Kelisasamudera...banyak sangat bangunan lame kat Perak....sampei tak terjage leee...sayang...

    ReplyDelete
  5. Chor..... yang tu pokok ketapang leee.....

    ReplyDelete
  6. Sejarah tu Amir....
    sayang bende tak ghamei yang tauuu...

    P/S: menara condong tu dekat Teluk Intan.... makan dekat medan seleghe tu ke??? ke dekat Mastan Ghani

    ReplyDelete
  7. penah dating kat Ipoh..alaa..kisah cinta gile2 remaja dulu....hahahhaa....

    ReplyDelete
  8. last dni ke ipoh tahun 2004. sobss sungguh lama tu :'(

    ReplyDelete
  9. ipoh ade mcm2.. aman..
    mike layan juga ke nasi ganja... hahaha... awas..

    ReplyDelete
  10. teman selalu ke Ipoh gi jaya jusco.. caghi buku kat Mph errrr.. ape ntoh lg sambung namenye..

    ReplyDelete
  11. cik eMMe....
    waaaa...nyangeh2 nak jadi oghang Ipoh jugak le dulu yeee

    ReplyDelete
  12. cik Dni....
    2004??? tak lame sangat tuuu....ade jugak yang oghang Ipoh....teghuih tak balik2 Ipoh pun ade....lagi lame

    ReplyDelete
  13. KakYong....
    errr....nasik ganja tu.....awok penah makan dan macam2 ceghite yang awok dengo.... masalahnye ghamei yang belanje niii...hehhe

    ReplyDelete
  14. Chor...
    MPH Book Store tu lee.... sebelah Secret Recipe tu...

    ReplyDelete

Kome nak mintak tolong ..ato nak info ape2 kabo je... Insyallah awok tolong.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Most Popular

(Tab Widget 1)

Get this tabber widget

Kengkawan

Labels

Google+ Followers

Sembang

Awok/Teman/Aye/Saya

My Photo

Ayah kepada 3 putera & 1 puteri dan Suami kepada seorang Isteri .. ahakss