Kedai Mamak


Gambo sekadar hiasan

Ghasenye tak de oghang (orang) Malaysia yang tak peghenah (pernah) pegi ke kedei (kedai) mamak......
selain daghi (dari) dibukak 24 jam sehaghi (Sehari).....
kedei (kedai) mamak jugak le tempat lepak yang paling mughah (murah)....

berbekeikan (berbekalkan) teh taghik (tarik) segelaih (Segelas)......
kome dapat menonton skrin beso (besar) secaghe (secara) percume.....
sekaghang (sekarang) ade jugak kedei mamak yang menambah WIFI secaghe (secara) percume di kedei (kedai) deme.....

dan kome bulih lepak kat kedei (kedai) mamak beghape (berapa) lame yang kome suke.....
selagi mamak kedei (kedai) tu tak halo (halau) kome....
suke hati kome lee.....

tapi peghenah (pernah) tak kite terpikir.....
kedei (kedai) mamak yang kite selalu pergi tu....
betoi ke deme ni semuenye beragame Islam???....
kite bile masok kedei (kedai) mamak tu....

dan nampak le ade ayat2 suci tergantong dalam kedei (kedai).....
kite kompem (confirm) kate kedei (kedai) ni kedei (kedai) oghang (orang) Islam....
padehei (padahal) ......
kalo kome tanye pekerja deme.....

yang ghate2 (rata2nya) beghasei (berasal) daghi (dari) India.....
hagham (haram) deme tak gheti (reti) pun membace Al-Fatihah (sekadar contoh)...
dan yang seghonoknye (seronoknya) lagiii.....
Bahasa Malaysia pun deme tak gheti (reti) kome oooiii.....

tapi bukan semue kedei (kedai) macam ni.....
ade jugak yang tokeh nye beno2 jujo (jujur)....
dan rege (harga) yang dikenekan (dikenakan) pun mughah (murah).....

dan awok peghenah (pernah) berhadapan secaghe (secara) 'live' perkaghe (perkara) yang tak sepatotnye berlaku dikedei (kedai) mamak.....

Kejadian 1
kedei (kedai) mamak ni terletak berdekatan dengan opis awok.....
depan mate pekerje kedei mamak ni mengasah piso (pisau) yang digunekan untuk potong memotong di laluan kaki lime.....

kalo diasah menggunekan batu asah takpele jugakk...
ini memang kaki lima tu yang jadi tempat asah pisonye (pisaunya).....
aduiiii.......
dan sehingge ke haghi (hari) ini....
kedei (kedai) mamak ni awok masih lagi letak dalam list kedei (kedai)yang kene banned ..

Kejadian 2 ....
masih lagi dikedei (kedai) yang same....
pekerje kedei (kedai) mamak ni dengan selambenye....
mengambik sudu yang belom dibasoh di dalam bekaih (bekas) longgok pinggan mangkok yang belom dibasoh....
dan sudu tadi diletakkan bersame2 dengan teh taghik (tarik) yang baghu (baru) dibuat sebelom dihanto (dihantar) kepade pelanggan.....

aduileee....
P/S: kome macam mane pulak???? masih berkunjong ke kedei (kedai) mamak lagi???

8 Responses to "Kedai Mamak"

  1. huh.. mcm2x..
    kna hati2x sikit bila nk mkn kat kdai luar ni..
    snang2x msak sendiri je..

    p/s: pena mmg jrang prgi kedai mamak

    ReplyDelete
  2. i love Mamak~
    mmg la..dowang ni dari segi kebersihan mmg thumb down ~ tapi...yg tu yg buat roti canai, nan cheese sedap tu,heheheh...

    ReplyDelete
  3. dni baru 2 kali makan kat kedai mamak masa kat seremban 2 sebab masa tu tak jumpa kedai lain. ada dua je kedai yang buka... kedai mamak dengan kedai cina. itu je la sepanjang hidup dni pernah makan di kedai mamak. memang ada rasa kurang senang sikit dengan kebersihan huhu

    ReplyDelete
  4. cik pena...
    lagi baik macamtu....
    kite pueh hati...
    masak sendighi....
    makan sendighi...
    kebersihannye kite tauu...
    sedap tak sedap belakang kighee

    ReplyDelete
  5. cik eMMe...
    bayangkan mamak tu tangan, dada, telinge lubang idong nye berbulu.... siap jatoh lagi peloh...... tangan plak menggaru sesuke hati....perghhhh.....sdap beno ghasenye.....kekeke

    ReplyDelete
  6. cik Dini...
    senang sekali terai tengok toilet deme....memang failed...... kalo depannye lawo pun....toilet tak dijage....takde makne...

    ReplyDelete
  7. alah takpe dah biasa, suap jugak, hahahah....
    tapi mmg pun yop, awok penah le makan roti canei, skali tu nampak bulu kerinting2 dlm roti canei, terus tolak ketepi, ilang dah selera, hahaha....esok nye, order lagi
    aney roti canai wone~

    ReplyDelete
  8. errrr....lalu lagi cik eMMe ripit kedei mamak tu ye???.....mane le tau bulu2 yang haluih kite tak nampak........ kekekek....telan sekali dengan roti canei.....kekekeke

    ReplyDelete

Kome nak mintak tolong ..ato nak info ape2 kabo je... Insyallah awok tolong.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Most Popular

(Tab Widget 1)

Get this tabber widget

Kengkawan

Labels

Google+ Followers

Sembang

Awok/Teman/Aye/Saya

My Photo

Ayah kepada 3 putera & 1 puteri dan Suami kepada seorang Isteri .. ahakss