Cerita Kahwin


Gambo sekadar hiasan


Ermmm...
awok nak laghi (lari) berceghite (bercerita) pasei Bajet 2011....
maleh (malas) dah nak ceghite (cerita).....
kalo kome bukak paper pagi ni pun....
memang dipokes (difokus) pade BAJET 2011....

kali ni awok nak berceghite pasei kawen (kahwin)....
sebabnye ade le bebudak opis ni awok ni ha.....
dok bertanye kat awok......

Perbualan awok dengan die lebih kughang (kurang) macam ni....

Kawan : Chor, mike dulu mase nak kawen macam mane???....
Awok : Macam mane ape Yob??? ape maksud kamu???

Kawan : camni Chor.... awok ni tak peghonah (pernah) le cukop duit mase keghoje (kerja) ni.... macam mane awok nak tanggong anak oghang (orang) kalo awok kawen...... abihtu mike macam mane???

Awok: oooo.....ce lain kali tu tanye bio teghang (biar terang) sikit...... aku ni dulu macam mike jugak lee...tak peghonah (pernah) nye cukop...... ate....mase bujang....dudok pulak dekat Kolumpo....ligat leee...... tapi bile kamu udah kawen je....kamu jadi lain.....tanggongjawab tu kamu kene tanggong....duit kamu semue mengale (menghala) ke Mem kamu.....

Kawan : tapi kalo awok udah duit tak peghonah (pernah) nye cukop....macam mane awok nak kawen Chor???...

Awok : ishhh...kamu ni.... camni le....aku dulu mase nak kawen....kalo pikiokan (fikirkan) pasei duit.....memang sampei (sampai) sudah le aku tak kawen......tapi disebabkan niat aku le kot.....niat yang suci murni...duit tu jadi tetibe ade......semuenye daghi (dari) yang tak kite sangke.....ALhamdulillah....kawen jugak aku....

Kawan: bio beno (biar benar) Chor......takkan tetibe ade duit jee.....

Awok : kamu ni belajo je tinggi.... tapi tengin.....kalo kamu udah tau kamu nak kawen (kahwin) nyimpan (simpan) le sikit2.......dan yang penting kamu berseghah (berserah) pade Allah...... kamu usahe ...Allah tunjukkan jalan....

Kawan : tapi awok tak konpiden Chor.....

Awok : ishhh...tadi kamu tanye pendapat aku.....dah tanye ni....tak konpiden pulak nak kawen (kahwin)....aku tembi jugak le budak ni....... habeh tu nak ke idak kamu ni???

Kawan : errr.....errrr......

Macam ni le kome.....
niat kome nak kawen (kahwin) ni penting....
same ade kome nak menunaikan peghintah (perintah) Allah ....
nak meghameikan (meramaikan) umat Nabi Muhammad S.A.W...
atopon (ataupun) kome nak menayakan anak oghang (orang)....

kalo niat udah betoi...
dan yang penting kome beghusahe (berusaha)....
Insyallah.....Allah akan tunjukkan jalan....
janganle kome ghiso (risau).....


P/S: Alhamdulillah....dah nak masuk tahun kelime dah awok kawen (kahwin) ghupenye (rupanya).....

10 Responses to "Cerita Kahwin"

  1. dni pun ngah giat mengumpul dana kawen. majlis tunang wat simple2 je. mujur ada dapat tajaan hantaran pertunangan ni. rasa terharu dengan sikap prihatin blogger. hehe... blogging memang best! :)

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah..jika niat kita baik pertolongan Allah sentiasa sampai ke sisi kita..=)

    ReplyDelete
  3. alahai...bab kawen.Jenis taw perabihkan duit jer nie camner nak kawen.(cakap kat diri sendiri.hehe)

    ReplyDelete
  4. cik Dni...
    wahhhhh....dah dekat la maknenye ni....tahniah...... ade yang sponsor???...seghonoknyeee.....

    ReplyDelete
  5. cik Kalamhati...
    betoi tu....kalo udah niat baik....dan kite pun usahe.... Allah mesti tolong....yang pentingkite tak lupe pade DIA

    ReplyDelete
  6. si Biskut....
    mase bujang macam tu leee....dah ade tanggungjawab nanti...lain...

    ReplyDelete
  7. nok tunggu cukup duit.. jadi bujang lapok la yeop..

    ReplyDelete
  8. itu jugak le yang awok kabokan apde deme....kawenn...kawennn....kalo idak jadi bujang tue le kamuu....

    ReplyDelete
  9. kalo maleh koje.. maleh nak beringat2 (simpan duit).. apa pun tak menjadi..
    kakyong masih ade adik lelaki yg belum kawin...

    tingin nak kawin, koje nya malas.. bila tak koje dok numpang dgn mak.. kita nak marah lelbih pun susoh, sbb anak ksayangan mak... udoh bila umur dah 30 lebih tak kawin2.. udah penin sendiri.. kakyong jawab senang ajer.. kalo maleh berusaha, ape pun tak menjadi...

    ReplyDelete
  10. itu je......kite usahe....lepaih (lepas) tu mintak pade Allah... Insyallah.... semue keghoje dipermudahkan...... kalo ditunggu2 jugakkk...sampei ke sudah leee....membujang.....jadile bujang lapokkk

    ReplyDelete

Kome nak mintak tolong ..ato nak info ape2 kabo je... Insyallah awok tolong.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Most Popular

(Tab Widget 1)

Get this tabber widget

Kengkawan

Labels

Google+ Followers

Sembang

Awok/Teman/Aye/Saya

My Photo

Ayah kepada 3 putera & 1 puteri dan Suami kepada seorang Isteri .. ahakss