Pinkan Mambo, Rianti, Happy Salmah = Murtad

Gambo deme.....maleh awok nak letak!


Sebelom ni awok peghenah (pernah) uleh (ulas) pasei kes murtad artis Indonesia Pinkan Mambo.....
linknye dekat sini ---> Bapa Tak Kesah Pinkan Murtad
tapi ghupenye (rupanya) ini bukan kali pertame artis Indonesia dilaporkan murtad....

dalam kite sebok2 (sibuk2) hei (hal) si Pinkan Mambo ni.....
ade lagi 2 artis Indonesia yang teghang2 (terang2) murtad....
dan awok percaye deme murtad disebabkan terlebih ghase (rasa) cinta pade pasangan memasing....

Kes 1 - Rianti Rhiannon Cartwright
kome kenei (kenal) sape die ni???
peghenah (pernah) menonton Filem Ayat2 cinta???
bagaimane muslimahnye die dalam filem tu....
tapi realitinye....

keghane (kerana) mahu berkawen (berkahwin) dengan boipren die....
die sanggop tinggei kan agame Islam....Nauzubillah...
dan die jugak dibeghitekan (diberitakan) telahpun berkawen di sebuah gereja di New York.....

Kes 2 - Happy Salmah
Jugak keghane (kerana) mahu berkawen (berkahwin) dengan pilihan hatinye....
die sanggup tinggeikan agame Islam....
dan menganut agame Hindu...
dikatekan jugak suami die berketughunan (berketurunan) raja....
itu yang die terpakse ikot agame suami die.....

adoiileee.....
sedih awok mendengonye.....
deme ni main2 je dengan agame.....
dan keghane (kerana) cinta.....
agama dah jadi no 2.....

walopon awok tau Indonesia mengameikan perkahwinan secaghe (secara) campo....
maksud awok.....
si lelaki dan peghempuan (perempuan) yang berlainan agame bulih berkawen (berkahwin).....
tetapi dengan status negare yang mempunyai ghamei (ramai) penduduk Islam dan pendakwah2 yang hebat......
rugi dan malunye kite sebagei (sebagai) oghang (orang) Islam bile perkaghe (perkara) macam ni berlaku.....

P/S: kat Malaysia ni ape ceghitenye (ceritanya)????

16 Responses to "Pinkan Mambo, Rianti, Happy Salmah = Murtad"

  1. kes murtad ni menjadi isu yang besar tapi entahlah macam buat biasa aja

    ReplyDelete
  2. indon mmg masuk air dahh.... dah xleh masuk buku...

    ReplyDelete
  3. isk...dowang ni cam hepi je masuk agama lain...

    ReplyDelete
  4. ramai indon kt mesia ni, katanya masih islam walaupun dah kawen ngan india, cina...

    ReplyDelete
  5. Bukan bebaru ni je weh.... Dari dulu lagi dah banyak ceritu macam tu.

    Mike ingat tak dengan Emilia Contessa? Yang nyanyi lagi 'jatuh cinta' tu dulu. Suara... fulamak....meresik....Tahun 70'an dia pun kawin di gereja.... Broery Marantika... lepas dia kawin dengan Anita serawak, dia murtad balik. Banyak lagi leee.

    Tapi yeop, kat sana tu, susah kita nak bezakan antara yang Islam dengan yang buikan Islam.

    Kita nak cari kede makanpun susah... Cakap serupa. Raut wajah serupa. Bila berjumpa, ucap Assalamualaikum.... Ngape kita ngirakan....

    Dalam hati kita terase belas kesihan sebenonya....

    ReplyDelete
  6. Kes murtad dah menjadi-jadi..camner nak bendung?itu peranan kita semua sebenarnye.

    ReplyDelete
  7. En.Sharinginfoz....
    bile bende yang macam ni pun dah dibuat macam endah tak endah jee....kite tunggu le bahana yang bakei datang

    ReplyDelete
  8. mR Gee...
    ermmm...apelagi nak dikate...

    ReplyDelete
  9. cik eMMe...
    chenta punye pasei..... agame letak tepiii

    ReplyDelete
  10. patut nyer..

    agama punya pasaL.. chinta letak tepi.. bengong nyer inDon..

    ReplyDelete
  11. cik sw33tdarling.com....
    adeke indon kat Malaysia ni yang mcam tu..... awok tak penah jumpe lagiii...

    ReplyDelete
  12. ye Ayah Yeop.....
    kesian pade deme.....sebabnye bile agame pun deme dah tak pandang penting...apelagi pegangan hidop deme???.....itu yang bukan2 tu.... sayang Negara paling ghamei pendudok Islam.... tapi ghamei jugak yang murtad...... tapi ghamei pendudok Islam tak semestinye mengameikan Islam kan????

    ReplyDelete
  13. cik Lydia Miza.....
    semue kene main peghanan ......kite...masyaghakat......dan pihak berkuase.....

    ReplyDelete
  14. mR GEE....
    sepatotnye macamtu....agama no 1...tapi deme tak nampak semuetuuu......

    ReplyDelete
  15. semoga kita dijauhi daripada perkara sebegini, amin

    ReplyDelete

Kome nak mintak tolong ..ato nak info ape2 kabo je... Insyallah awok tolong.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Most Popular

(Tab Widget 1)

Get this tabber widget

Kengkawan

Labels

Google+ Followers

Sembang

Awok/Teman/Aye/Saya

My Photo

Ayah kepada 3 putera & 1 puteri dan Suami kepada seorang Isteri .. ahakss