Baju Batik


Sebagai pekerja kerajaan yang komited (komited la sangat!)....
penulis akan sentiasa memakai baju batik disetiap hari Khamis....
selaras dengan arahan perbendaharaan....
dan yang penting arahan kerajaan laaa...

Tapi yang mendatangkan kemarahan dan kebengangan tahap tertinggi penulis apabila....
harga baju batik melambung tinggi harganya....
jikalau sebelum ini kita masih lagi boleh membeli baju batik dalam lingkungan harga RM50 - RM100....
tetapi kini......

RM100 merupakan harga yang termurah sekali yang kita boleh dapat....
betul....ada yang kita boleh beli dengan harga dibawah RM100....
tetapi itu bukanlah jenis kain batik yang betul.....
selalunya kain yang digunakan adalah dari material yang digunakan untuk membaut baju melayu....

teringat penulis semasa mula-mula pemakaian baju batik diperkenalkan....
orang yang bertanggungjawab mempopularkan pemakaian baju batik kepada pegawai kerajaan adalah Allahyarham Datin Seri Endon Mahmud....
Isteri mantan PM kita sebelum ini....

dan arahan pemakaian hanya berkuatkuasa pada setiap hari Khamis minggu pertama dan ketiga....
jika penulis tidak salah .....
dan akhirnya dittapkan setiap hari Khamis.....

Pada pembuat baju batik....
penulis faham yang kos menghasilkan baju batik naik....
tapi jangan lah pula mengambil kesempatan atas kenaikan harga dengan menaikkan harga sewenang-wenangnya...
bukan semua mampu membeli baju batik yang mahal itu....

P/S: nasib baik la penulis dapat hadiah sehelai sebelum berpindah ke Ipoh...

22 Responses to "Baju Batik"

  1. aku beli baju batik time sale hujung tahun..beli kat pasaraya jer..dapat diskaun 50%-70%..lantakla batik celup pun..janji ada corak batik kira ok what.

    ReplyDelete
  2. Salam Yob Shahril,
    Tu merah kaler baju Yob ke tu? Amboi silau mater teman nengoknyer!
    Baguih usaha Arwah Endon aritu, meningkatkan semula perusahaan batik Makaysia yg dah mula layu dulu. Tapt kalau nak muroh Yob, miker cop sendiri baju batik sendiri. Senang jer Yob, beli lilin yg buat kain batik tu. Lukis sendiri kat kain putih dgn warna, cairkan lilin dgn api kecik,lukis ataih lukisan tadi. Pas tu celup dlm ayor ada pewarna, balikkan 30-45 minit. Pastu celur kain td dlm ayor panas nak cayorkan lilin. Sidai. Teman penah belajor buat batik masa sekolah menengah dulu.

    ReplyDelete
  3. bju batik piyor mmg le mahei yop...cik abg awok ade le sehelai jenis terbaek gak laa..abahnye bagi..takyah gosok pun xpe..x berkedut punye

    ReplyDelete
  4. kalau rasa tak cukup baju batik dan rasa nak tambah lagi,layari sahaja di

    ReplyDelete
  5. peluang bisnes ni.. amacam kalau saya borong baju batik dari tganu, jual kat dalam opis penulis... laku tak? [joke]

    ReplyDelete
  6. Encik aman_arab....
    awok pun ade jugak....lagi senang tak payah nak asing2 baju kalo membasuh........ yang pure batik tu kena asing ...sebab dia turun warnaa

    ReplyDelete
  7. bukan le Kak halima....
    awok ambik gambo ni dekat internet... awok teghingin jugak nak belajo baut baju batik sendighi.....tapi masalahnye.....bende2 tu semue ade juei ke dekat kedei2 biase ni???

    ReplyDelete
  8. Yong Ummi Hanie....
    awok ade due lai yang piyo batik....pueh ahti makeinye....mase nak beli dulu je yang agak ghabak leee.......lepaih tu awok ambik jugak jenih batik baise ni...... tapi memang nampak beze leee

    ReplyDelete
  9. cik ANon kite ni.....nak sughuh belayo ke amne ni???? tak diletak link ke blog dieee...

    ReplyDelete
  10. bulih je cik sw33tdarling.com.... tapi masalahnye sekaghang ni....dekat opis awok kat \ipoh ni....yang lelaki nye ade le 3 -4 keghat jeee....tak berbaloi kalo nak tunjuk deme baju batikkk

    ReplyDelete
  11. entahlah apasal saya memang tak suka betul pakai baju batik ni

    ReplyDelete
  12. yob, mmg mahei le baju batik....ade 2-3 je baju batik yg bebetul batik Tganu...batik tiruan banyok le...suke la tgk baju color merah....tapi boleh ek pakai lengan pendek?

    ReplyDelete
  13. Encik sharinginfoz....
    awok pun same jugak....tak gemo pakei baju batik ni.... tapi disebabkan terpaksa......kene jugakle pakeii

    ReplyDelete
  14. cik eMMe....
    kalo ikotkan tak bulih pakei lengan pendek.....n gambo tu hiasan je....bukan baju batik awok ye...... batik yang ori mmg mahei.....tapi kalo terlalu mahei pun melampo jugakkkk

    ReplyDelete
  15. la ni semua dah amik kesempatan... semua dah mahal... nama lagi utk meningkat penjualan penguasaha batik... ;)

    ReplyDelete
  16. Salam Yob, bebarang tu kene beli kat kedai jue barang2 arts and craft. Suggestion jer tu, nak buat tak berbaloi. Elok2 tak jadi batik jadi itik. tapi kalau serius buleh jd cantik. Kawan Jepun akak bagi hadiah lukisan batik gambor Masjid Negeri Shah Alam, 6 bulan buat kojenyer tu!

    ReplyDelete
  17. D08,
    usah beli pakei le mane-mane batik yang ade.

    ReplyDelete
  18. mane nye tak ambik kesempatan...... alasan deme rege baghang udah naik....... bile dah ade peluang....deme tekan le cukop2....yg sengsare nye kite leee

    ReplyDelete
  19. Kak Halima....
    kalo gitu....awok beli baju sipa je le......lagi pulak awok tak gheti nak melukih....tangan ni keghaih ....

    ReplyDelete
  20. Cikgu Jamaiah
    ok jugak tuuu....kain batik bini awok pun banyak ni.......kalo buat pakei kain batik lepaih pun ok kan????

    ReplyDelete
  21. mahey rupenye baju batik ni ye..

    ReplyDelete
  22. yang ori memang mahei Yong....... tak lalu kite oooo....... rege udah ghatuih2 ....

    ReplyDelete

Kome nak mintak tolong ..ato nak info ape2 kabo je... Insyallah awok tolong.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Most Popular

(Tab Widget 1)

Get this tabber widget

Kengkawan

Labels

Google+ Followers

Sembang

Awok/Teman/Aye/Saya

My Photo

Ayah kepada 3 putera & 1 puteri dan Suami kepada seorang Isteri .. ahakss