Gunung Semanggol


Gunung Semanggol lepaih Ujan...... berkabuih (berkabus)tu kome....

Awok akan berceghite (bercerita) daghi (dari) kaca mate awok....
dan bukan bercakap mengikot data2 atopon (ataupun)fakta2 ghesmi (rasmi).....
haghap (harap) maklom kome!!

Awok bersyukor beno le dapat kawen dengan oghang (orang) sini.....
sebabnye.....
awok suke suasane kat sini.....

belakang ghumah (rumah) mentue awok ade sawah bendang....
di depan ade tali ayor.....
depan nye jugak tersegam megah Gunung Semanggol......
bangon pepagi memang bestleee.....
kalo naseb baek dapat le tengok kabuih (kabus) komee

awok bukan le oghang (orang) kampong yang piyo (pure)....
sebabnye kampong awok di tengah bando Ipoh.....
setakat mandi lombong.....
mandi anak2 sungei pinji yang mengalir masok ke lombong2 tu awok biase lee....

menjelajah ke segenap semak.....
anak2 utan tu biase sangat awok buat....
tapi awok tewas bile bermain dengan lumpo bendang....
disalut pulak dengan lintah2 yang besonye anak jaghi (jari) komee...



di Semanggoi jugakle ade satu sekolah yang pemesnye (famousnya)....
sampeikan filem Do Re Mi pun ade nyebut name sekolah niii....
dan dalam buku sejarah kite pun ade disebut name sekolah ni....
Malahan Dato Onn Jaafar jugak ade menyebot hei (hal) bahaya daghi gunung....

Sekolah ni le antaghe (antara) pelopor kebangkitan nasional di Malaya masa itu kome....
Sekolah Menengah Agama Al-Ehya Asshariff ....
dulunye dipanggei Mahad.....
kat sini jugakle lahir ghamei (ramai) pendakwah2 Islam yang hebat.....
ghamei (ramai) jugak pelopor kemerdekaan yang tak disebut dalam buku sejarah dilahirkan disini....

opppsss...terlaghi (terlari) pulak dari sabjek awok yang utame.....
walopon Pekan Semanggoi ni idakle beso....
tapi disebabkan tak besonye pekan ni....
senang beno kite nak kenei (kenal) oghang (orang) disini....

senang jugakle nak mintak tolong.....
sebabnye sume udah kenei-mengenei (kenal-mengenal).....
Ermmm...pendekata awok suke dengan Gunung Semanggol....
selain daghi (dari) Pengkalan Pegoh yang awok chentaiiii

P/S: Daghi Pengkalan Pegoh ke Gunung Semanggol...... kasih bersemi di Kolumpo!!!

2 Responses to "Gunung Semanggol"

  1. ank sedara sebelah laki awok ad ele 2 org kat maahad tu...hehehe..

    ReplyDelete
  2. haaa....kalo deme ade ape2 susah kat sane....kabo je kat awok....bulih le nolong2 nengokkan deme...

    ReplyDelete

Kome nak mintak tolong ..ato nak info ape2 kabo je... Insyallah awok tolong.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Most Popular

(Tab Widget 1)

Get this tabber widget

Kengkawan

Labels

Google+ Followers

Sembang

Awok/Teman/Aye/Saya

My Photo

Ayah kepada 3 putera & 1 puteri dan Suami kepada seorang Isteri .. ahakss