Panas...Panas!!!




Uiiii kome.....
sejak daghi (dari) lepaih (lepas) ghaye (raya) ....
awok dok peghati (perhatikan) hujan udah jaghang (jarang) tughun (turun) di area awok....
dan makin bertambah2 lagi paneh (panas) nye bile menjelang malam....

tak bulih tido dibuatnye.....
pusing sane salah....
pusing sini pun salah......
maklomler ghumha (rumah) takde ekon (aircond).....

nak dudok luo ghumah (luar rumah) pulak....
nyamok banyak....
memang le sejuk dudok kat luo (luar) .....
tapi tak lalu pulak nak mengadap (menghadap) nyamuk....

kalo (kalau) nak berlenggeng pulak....
tak pakei baju le maksud awok...
awok tak gemo....
awok memang tak suke bukak baju walo (walau) paneh (panas) macam mane sekalipun.....

bukak le kipeh (kipas) laju mane pun....
memang tak teghase (terasa)....
kalo ghase (rasa) pun....
angin paneh (panas) je kome....

mule le ghase (rasa) nak mandi tengah2 malam ni.,....
tapi oghang2 (orang2) tue kabo....
tak elok mandi malam....
nanti gheput (reput) tulang....

terpakse le awok kensel mandi malam....
awok tak mau gheput (reput) tulang...
walopon ade susu anlene....
alaaa susu ntuk mencegah osteopororis tu lee....

sebabnye awok tak minum susu le komeee...
ehhhh...terceghite (tercerita) pasei (pasal) susu le pulak....
berbalik pade ceghite (cerita) paneh (panas) tadi....
kome kene banyakkan minum ayor masak....

sekughang2(sekurang) nye badan kite bulih menggantikan balik tenage kita yang banyak ilang (hilang )disebabkan paneh melampo (panas melampau)yang kite hadapi sekaghang (sekarang) ini......
elakkan daghi (dari) membuat banyak ektibiti di luo (luar) mase paneh (panas) ni kome....

tapi agaknye Allah nak menduge kite ni...
dah banyak sangat keghosakan (kerosakan) kat ateh (atas) muke bumi ni kite buat.....
jadi satu caghe (cara) nak bagi kite sedo (sedar) ....
macam ni le.....dibagiNya paneh (panas) pade kite......

P/S: itu paneh (panas) di duniye.....paneh (panas) di sane kite tak tau lagiii...

10 Responses to "Panas...Panas!!!"

  1. abg..kt tmpat nakal hari2 hujan..hehhee..pkl 3pg msti ujan turun dgn lebatnya..perghh time 2 klu tido..nikmat..hahaha.
    nakal setuju..mybe dugaan dari Allah
    Allah akan memberi dugaan pada hamba yg selalu bertakwa kepadaNYa.
    assalammualaikum w.b.t

    ReplyDelete
  2. huhu betul tu..baru ujian panas sket cemni kita dah tak tahan..mengeluh kan..panas di sana nnt tak tahu la cemana..

    ReplyDelete
  3. kat tempat dni kerap hujan tau... ;)

    ReplyDelete
  4. panas2 ni... yg kesian kat budak2... baby yan tu malam2 payah tul nak tido.. rimas agaknye.. malam tadi sejuk plak.. so baby tak meragam. tp siang semalam tak ujanpun jugak..

    ReplyDelete
  5. Nakei....
    uiii seghonoknye mike....kal odah ujan petang....malam takde le paneh sangat....ghumah kamu kat mane ni nakei???

    ReplyDelete
  6. cik Kalamhati....
    itu lee...paneh sikit kite udah mengeloh...... tapi kite takpulak berteghime kasih bile dibagiNye sejuk......

    ReplyDelete
  7. cik Dni...
    kat Kelate ko tu???.....beghuntungle cik Dni...... lain kali pos le sikit ujan tu kesini

    ReplyDelete
  8. cik Yan...
    betoi tu cik Yan....anak2 le kesian.... nak dijadikan ceghite... umah mentue awok last week 2 haghi bertughut2 takde letrik....abih naik ruam anak ketige awok tuuu.....

    ReplyDelete
  9. skrg ni memang harus byk minum air... bibir cepat jer jd kering...

    ReplyDelete
  10. lepaih tu badan pun cepat letihhh..... air dalam badan udah ilang,...

    ReplyDelete

Kome nak mintak tolong ..ato nak info ape2 kabo je... Insyallah awok tolong.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Most Popular

(Tab Widget 1)

Get this tabber widget

Kengkawan

Labels

Google+ Followers

Sembang

Awok/Teman/Aye/Saya

My Photo

Ayah kepada 3 putera & 1 puteri dan Suami kepada seorang Isteri .. ahakss