Kesah Pengapit


gambo hiasan semate.

Tetibe awok teghingat (teringat) kes awok menjadi pengapit dulu...
kalo dah sebot pengapit tu....
maknenye pengapit pengantin lee....
dah awok menjadi pengapit kepade sepupu lelaki awok....

kesahnye macam ni...
teng...teng....tengg....

Biase le...
bile udah kendughi (kenduri) kawen....
majelih (majlis) akan dibuat dighumah (rumah) peghempuan (perempuan) dulu....
dan pasangan hidop sepupu awok ni....
aseinye (asalnya) Segamat, Johor.....

kite pendekkan ceghite (cerita) je le kome....
ceghite (cerita) malam sebelom ke Segamat tu tak payah le kite ceghite (cerita)...
sebab panjang beno....
daghi (dari) Ipoh ke Segamat panjang ceghitenye (ceritanya)...

kite teghuih (terus) mase haghi (hari) kendughi (kenduri)....
sepupu awok ni takde le teghangkan (terangkan) pasei (pasal) adat2 oghang (orang) Johor bab2 nak bagi lepaih (lepas) masuk ke dalam.....
yang cantek nye lagi....

oghang2 (orang2) tua dan ghombongan (rombongan)daghi (dari) Ipoh semuenye kat belakang....
maknenye awok dengan pengantin le dekat depan sekali.....
dan depan ghumah (rumah) pengantin....
ghupenye (rupanya) udah ade 'tol' yang menunggu....

ahhh....sudah.....dalam poket awok ni ade le sekupang due.....
mampoih mane nak cekoh ni????
nak membayo duit 'tol' ni????...
deme pulak berpanton2 pulak komee.....
cesss.....awok kalo panton due keghat (kerat) gheti (reti)le....

ghupenye (rupanya) sepupu awok udah stendbai (standby) dah 4-5-6 keping duit 'tol'.....
cehhh...buat saspen je le sepupu awok ni....
itu pun jenoh jugak le nak lepaih (lepas).....
sabo jee leee......

kami2 ni udah berpeloh.....
lapo pulak tuuu.....
sudahnye baghu le dibagi lepaih (lepas)...
lepaih (lepas) deme berpueh (berpuas) hati dengan kadar 'tol' yang dibayo...

tapi yang bagoihnye (bagusnya) deme ni ade progrem keluarge Sakinah....
keluarge belah sane ....ditemukan dengan keluarge belah sini...
dan yang bestnye...
sebab awok pengapit.....
awok dudok same dengan pengantin makan beghadap (beradap)......

disebabkan pengantin kaber malu.....
awok je le tukang makan kan untok pengantinnn....
ate.....udah lapoo...kene tahan lame pulak kat depan ghumah......
dah depan mate.....balon je lee...

P/S: nanti awok ceghite (cerita) pulak mase awok jadi pengapit mase kat Ipoh pulak.... hehehe....

14 Responses to "Kesah Pengapit"

  1. same le kite en Sharinginfoz......
    tapi sebelom tu kite warming up dulu kesah sebelom kawennn..

    ReplyDelete
  2. citer lame mase bujang ke jadi pengapit tu EnD08?

    ReplyDelete
  3. keh2..jadi tukang mkn..adehh
    bro d_08 ni mesti kuat mkn
    hahahaha

    ReplyDelete
  4. ye cik eMMe...
    tu ceghite mase bujang....
    kalo dah kawen ni mintak mahap...
    memang awok tolak jadi pengapit.....
    nanti oghang tak tauyang mane satu pengapit....
    yang mane satu pengantin....heheheh

    ReplyDelete
  5. Shino....
    tapi gahsenye bukan semue buat macam tu ....
    yang kat kg masih lagi....
    kalo udah kat bando...deme dah modennn...takde hei dahhh

    ReplyDelete
  6. nakei....
    kaut makan tu idakle....
    tapi kalo udah depan mate...
    sumpah....tak tolakk....kekkee

    ReplyDelete
  7. sempat sekali...mase abang kawien.. ghase mcm bodo je teman hihihi...

    ReplyDelete
  8. bila la dni nak jadi pengantin ni. hehehe

    ReplyDelete
  9. best jd pengapit ni.. pengantin malu nak makan, pengapit kenyang senang hati... hihiiii...

    ReplyDelete
  10. CHor....
    mase tu le pengapit glemer sekejapp...maklomler....selain daghi pengantin yang jadi tumpuan......pengapit pun dapat tumpuan pree chor...

    ReplyDelete
  11. cik Dni...
    sabooo..dah tak lame dah tuuu...heheh

    ReplyDelete
  12. KakYong.....
    itu le sebabnye awok tak kesah jadi pengapit mase tuuu..dah tau dah...pengantin malu nak makan... awok bedei je leee

    ReplyDelete

Kome nak mintak tolong ..ato nak info ape2 kabo je... Insyallah awok tolong.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Most Popular

(Tab Widget 1)

Get this tabber widget

Kengkawan

Labels

Google+ Followers

Sembang

Awok/Teman/Aye/Saya

My Photo

Ayah kepada 3 putera & 1 puteri dan Suami kepada seorang Isteri .. ahakss