Kemalangan Ngeri di Tol Simpang Ampat

Awok takmau letak gambo.....Kesian dengan nasib yang menimpa mangse...

Awok memilih untuk menguleh (mengulas) kejadian ni lambat daghi (dari) portal beghite (berita) dengan bloggers yang lain.....
dan awok nak menguleh (mengulas) daghi (dari) sudut macam mane nak mengelakkan kemalangan ni daghi (dari) berlaku....

Dengan pemandu yang dikatekan tidak peghonah (pernah) disaman......
dan beh (bas) pun baghu (baru) digunekan dalam tempoh 3 tahun (2007).....
dan diselenggaghe (diselenggara) mengikut jaduei (jadual)....
dan kondisi beh (bas) pun dalam keadaan yang baik......

dan dipahamkan jugak....
keadaan jalan gune dikatekan dalam keadaan yang terbaik....
dengan tige loghong (lorong)......
dan tembok penghadang jalan yang dibuat mengikot spesifikasi piawaian yang ditetapkan....

biasenye kalo faktor beh (bas) & jalanghaye (jalanraya) bukan penyebab....
make faktor pemandu yang menjadi penyebab utame kepade kemalangan ni...
mengantok, penat, waktu keghoje (kerja) yang panjang & memandu laju antaghe (antara) yang dikatekan faktor kepade kemalangan ni berlaku....

Sebelom ni Kementeghian (kementerian) Pengangkutan ade mewajibkan syaghikat2 beh (syarikat2 bas) agar menyediakan 2 oghang (orang) pemandu dalam satu beh (bas)..... tapi kalo ikotkan pade beghite (berita) di paper atopon (ataupun) di internet takde pun menyebut pemandu kedue yang patotnye beghade (berada) dalam beh (bas).....
mane peginye pemandu kedue beh (bas) Ekspres Delima ni???

Sani Express sebelom ini pernah terlibat dalam kemalangan yang mengorbankan ghamei (ramai) nyawa......
dan antaghe (antara) penambahbaikan yang dilakukan Sani Express adalah dengan memanto (memantau) beh (bas) ekspress deme melalui sistem GPS.......
dan kadar kelajuan beh (bas) jugak dapat dilihat melalui sistem GPS......
dan pemantauan dilakukan daghi (dari) ibupejabat Sani Ekspress

cumenye awok nak menambahbaikkan lagi dengan mencadangkan agar semue bas ekspress dilengkapi dengan sistem ini dan dihubungkan teghuih (terus) ke Balai Trafik Polis setiap negeghi (negeri).......
kali ni bio (biar) Polis pulak yang panto (pantau).....

Pemandu beh (bas) pun patot dibeghi (diberi) ghehat (rehat) yang cukop....
jangan disebabkan nak mengejo (mengejar) mase ato (atau) target....
deme balun cukup2....
tak bulih le macam tu.....
yang deme nak bawak tu nyawa oghang tu (orang)....

syaghikat (syarikat) beh (bas) ekspress pun.....
gaji tu tinggikan le sikit.....
jangan sebabkan kome nak untung lebih...
kome peghah (perah) keghingat (keringat) Pemandu ni habis-habisan....

P/S: Takziah pade semue keluarge mangse yang terlibat....haghap (harap) bersabo dengan dugaan yang menimpe....

6 Responses to "Kemalangan Ngeri di Tol Simpang Ampat"

  1. mereka mati dlm keadaan ngeri...kita nnt mati, camner la yea? sedih sgt baca paper metro ari ini...

    ReplyDelete
  2. moge dipermudahkan perjalanan kite nanti....daghi meninggei....sampei le disana....

    ReplyDelete
  3. slalunye kalu balik pontian... lalu sebelah bus ni mmg kakyang gerun.. dreba dia bawak mmg laju gile... amik lane laju pulak tu.. memang menakutkan...

    ReplyDelete
  4. tula kyang......kome balik kompem lalu kat sini....elok2 le bawak kete....sughuh si Sham slow2 sikit bawak kete.....die pun laju jugak tuuu

    ReplyDelete

Kome nak mintak tolong ..ato nak info ape2 kabo je... Insyallah awok tolong.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Most Popular

(Tab Widget 1)

Get this tabber widget

Kengkawan

Labels

Google+ Followers

Sembang

Awok/Teman/Aye/Saya

My Photo

Ayah kepada 3 putera & 1 puteri dan Suami kepada seorang Isteri .. ahakss