Sambal Tempoyak




Kekeke......
sengaje je awok buat entri pasei sambei (sambal)tempoyak...
sebabnye tengahaghi (tengahari) tadi awok baghu (baru) je makan nasik disulam dengan sambei (sambal) tempoyak.....
sesekali menyambei (menyambal) ni sedap komee.....
perghhhh...meleleh ayo idong (air hidung) kome....

ate mane idaknye,...
sambei (sambal) nye diletak cabei bughung (cabai burung)...
oghang (orang) Melake cakap Cili Api....
itu yang buat meleh ayor idong oooo....

pekene nasik putih......
dengan ikan keli bako......
ulamnye pulak awok ambik ulam ghaje (raja) dengan pucok jaguih (jagus)....
awok letak jugak kaghi (kari) bagi nasik beghenang (berenang) sikit......
itu yang sampei kelengan menjilat jaghi (jari)tu.....

Dughian(durian).....kome kenei dughian (durian)???
kome bayangkan Deghoyan (durian) yang dah nak masam tu......
diambik isinye.....
dipegham (diperam) lagii......
makin lame main syiokkk.....

kalo kome tak lalu makan tempoyak yang dibaut sambei (sambal)....
kome bulih je buat stail masak lemak.....
ato name glemer nye Gulei (gulai)Tempoyak....
perghhhh.....kalo dekat Pahang ni biasenye deme buat Gulei Tempoyak Ikan Patin...

regenye (harganya) melambong2 tinggii....
mampoih kome ......
disebabkan ikan patin tempoyak tu same jadi mahei (mahal)....

ade jugak yang jenih (jenis) masak tempoyak ditumis lame ateh (atas) api.....
ssampei le keghing (kering)....
awok udah lupe ape name masaknye ni kome....
kalo kome ingat.....bagitau le awok.....

P/S: teghuih ghase lapo (terus rasa lapar) ni kome....

26 Responses to "Sambal Tempoyak"

  1. sambal tempoyak!!!omg...i love it.!

    ReplyDelete
  2. entahlah apasal tak suka tempoyak, kalau durian memang suka bebenar

    ReplyDelete
  3. idok le teman minat.. baunye buleh buat teman penin.. (@@)

    ReplyDelete
  4. si biskut....
    errr....mike oghang sabah kan???....minat jugak dengan tempoyak ye???

    ReplyDelete
  5. Encik sharinginfoz.....
    agaknye sebab bau die kot....masam

    ReplyDelete
  6. cik Dni....
    mu make ke tempoyok ni mek???....

    ReplyDelete
  7. cik edaejai....
    tak cukop perak le kalo gini gayenye....

    ReplyDelete
  8. amboi seronok nye D..ni mesti masa makan sebelum sembahyang jumaat ke sebelum? Kalau sebelumnampaknye mencari tianglah sambil dengar khutbah......

    ReplyDelete
  9. lepaih semayang le kak nor.... kalo sebelom semayang.....memang khusyuk dan tawadok leee...... asik anggok jeee....... kekeke...lepaih tu hanyoootttt teghuihhhh

    ReplyDelete
  10. adehh...berbiuh perot nakal nie
    fav nakal ni..huhuhuh

    ReplyDelete
  11. hahhaa dah lmae xmkn sambal tempoyak, meh post sini skit la mike.

    ReplyDelete
  12. Mmg menarik dan sedap... kalau balik Kuale.. mmg carik ni dulu..

    ReplyDelete
  13. wah! amir suka sambal tempoyak2..lebih2 lg mak long amir yg buat..memang sedap...mkn ngan budu..petai..jering..fulamak! meleleh air liur..haha

    ReplyDelete
  14. bermusim plak kite mkn sambei ye yop...awok dgn laki awok dok syiok mkn sambei belacan ! pedulikkan resdung tak resdung..dah nama org melayu mkn mesti nk bersambei ;p

    ReplyDelete
  15. amboiii...seghorok baca loghat camni. ate nasib lah teman paham ayat2 kome ni~~

    **suka sambal tempoyak mak mertua saya~~

    ReplyDelete
  16. Salam yop,

    SELAMAT HARI JADI SEMOGA PANJANG UMO MUGHAH GHEZEKI.

    satu je komen teman takkan nak sambut aghi jadi dengan sambei tempoyak...keh...keh...keh...

    ReplyDelete
  17. Salam Yob Shahril, apa ni org Perak tak tau tempoyak masak! Amik cabai merah campur cili padi, tumbuk dgn ikan bilis. Takyah hancur, kasor2 pun takpe. Hiris daun kunyit, titik serai. Boh semua dlm periuk kecik atau belanga kecik, boh tempoyak, banyak mana ikut ler nak makan bape kali. Gaul dgn sikit ayor, cam pekat, jgn cayor, jadi gulai pulak. Boh kunyit serbuk tp lagi sedap tumbuk kunyit idup bagi kuning. Kalau ada daun kemangi...weh lagi ler Yob. Masa masak tu api kecik, kacau pelan2 sampai kering, jap jer Yob...3-5 minit masak ler! Isyy orang Perak apa ni. Err...dah sampai ke cenderahati teman pos register tu?

    ReplyDelete
  18. tak pandai sgt wat sambal tempoyak, tapi mmg sukee laa sambal tempoyak, sunuk mike makan dgn ikan goreng ke dinner nnt?

    ReplyDelete
  19. Salam D08, ater ngape komen teman tak kuor ni? Isyyyy...

    ReplyDelete
  20. Salam Yob Shahril,
    teman suke tempoyak baru. Kalau buat tempoyak masak yg pekat tu, Yob kna tumbuk cabe merah+cabe burung dgn ikan bilis, hiris daun kunyit, tumbuk kunyit idup kalu ade, titik serai. Boh tempoyak (baru ke masam takper) dan bahan tumbuk td dlm periok kecik, bancuh dgn ayor sikit , bior pekat. Masak dgn api yg kecik, kaco perlahan-lahan, 4-5 minit jadi ler tempoyak masak, cicah dengan ulaman!

    ReplyDelete
  21. adohai... meleleh ayaq liur.. sabar aje la... tak sabar nak abis pantang..wakakakk...

    ReplyDelete
  22. tak lame dah tu kyang..... sabo sikit lagi je tuuu

    ReplyDelete
  23. mcm syor kak limah tu.. memang mabeles... apak teman suka benor buat sambal style itu.. ate onyang awok dulu pun ghope itu le makannya... kena balik changkat tin ni, nak merasa air tangan opah cu...

    ReplyDelete
  24. awok tengah lapo niii..... bile kakyong ceghite macam ni lagi le awok lapooo....

    ReplyDelete

Kome nak mintak tolong ..ato nak info ape2 kabo je... Insyallah awok tolong.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Most Popular

(Tab Widget 1)

Get this tabber widget

Kengkawan

Labels

Google+ Followers

Sembang

Awok/Teman/Aye/Saya

My Photo

Ayah kepada 3 putera & 1 puteri dan Suami kepada seorang Isteri .. ahakss