Derma Organ




Awok mungkin menongkah aghuih (arus) dengan entri kali ni....
di duniye blog sekaghang (sekarang) semue nye tengah hangat dengan tajuk eksiden semalam berhampighan (berhampiran) tol Simpang Ampat.....
tapi biole kengkawan bloggers yang lain uleh (ulas) kejadian tu....
awok akan ceghite (cerita) bende yang berkaitan tapi tak secaghe (secara) teghuih (terus).....

Derma Daghah (darah) kite biase dengo (dengar)....
derma duit pun biase jugak kite dengo (dengar)...
tapi ade satu lagi derma yang biase kite dengo...
tapi jaghang (jarang) yang kite dengo oghang (orang) buat....

Derma Organ.....
kalo dikighe (dikira) macam takut je bunyinye....
tapi....memang takotle....
organ...... bukannye macam daghah (darah) bulih diganti....

tapi awok idakle sughuh (tidaklah suruh) kome menderme organ mase kome tengah hidop ni....
biasenye pun kejadian ni berlaku bile kite udah takde kat duniye ni....
biasenye organ2 dalaman kite yang akan didermakan pade oghang2 (orang2) yang memerlukan....

tapi bende2 macam ni beghat (berat) untuk dilaksanakan oleh oghang (orang) Malaysia....
ade....memang ade yang menderme....
tapi banyaknye alasan sebab takot nanti tak jenazah tak cukop sifat.....
takot nanti di 'sane' nanti akan diseksa...

tapi sedo ke kome....
pendermaan organ ni meghupekan (merupakan) salah satu amei (amal) terakhir yang kome bulih buat setelah kome takde lagi diduniye ini...
dan kalo tak salah awok....
hospital ade membuat lebih kughang (kurang) macam wasiat jugaklee...
wasiat untuk menderme kan organ setelah kematian kite....

tapi semue ni bergantong pade kite....
same ade kite ghele (rela) ato (atau) tidak....
tepuk dade tanye seleghe (selera)...

P/S: Ade yang persoeikan (persoalkan) bile awok mengucap Innalillah pade semue jenazah yang terlibat kemalangan ngeri berhampighan (berhampiran) Tol Simpang AMpat semalam....sebabnye deme kate ade yang bukan Islam terlibat......awok soei (soal) deme balik....ate ade ke tuhan lain selain Allah????

12 Responses to "Derma Organ"

  1. hurm....kalo nak derma mata, mata ai ni dah rabun, takleh guna la kot...kan...

    ReplyDelete
  2. Inilah payohnya bila org2 kurang ilmu memberi komen hehehe.......mcm yg selalu yg demo tgk lam berita TV la..bila org jahil memberi komen....inilah hakikat...so sblm beri komen better study dulu...
    * KM org xpandai tp terus belajar hehehe...

    ReplyDelete
  3. heheheh......beghani ke nak bagi cik eMMe???

    ReplyDelete
  4. errr...KM mike cakap yang mane ni??? umum beno.....

    ReplyDelete
  5. :D kalo derma rambut buleh tak? hikss.. lalalarikssssss


    p/s: gurau ajo :D

    ReplyDelete
  6. KM ulas note mike yg kt bawah tu hehehe....ttg org yg mempersoalkan mike tu

    ReplyDelete
  7. itule.komen je la, bebas! eh! cam blog sendiri lak dibuatnya..tak tau la, D08, kisah ke me komen cam tu?

    ReplyDelete
  8. cik Dni.....
    kalo ghambut ni ghasenye hospital tak teghime.....tapi cube tanye Yun Nam Hair Care....kot2 deme nak buat ghambut palsuu

    ReplyDelete
  9. KM....
    lege...mike buat saspen jee.....mane le tau kot2 mike tak setuju dengan awok....bulih le kite berdebat sikit....kekkeke

    ReplyDelete
  10. cik eMMe.....
    takde maknenye ...komen je le macam mane pun...selagi tak sentoh sensitiviti agame, bangse udahlee......

    ReplyDelete
  11. mE sensitive la dia tulis camtu...

    ReplyDelete
  12. errr......tang mane yg sensitif tu cik eMMe???

    ReplyDelete

Kome nak mintak tolong ..ato nak info ape2 kabo je... Insyallah awok tolong.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Most Popular

(Tab Widget 1)

Get this tabber widget

Kengkawan

Labels

Google+ Followers

Sembang

Awok/Teman/Aye/Saya

My Photo

Ayah kepada 3 putera & 1 puteri dan Suami kepada seorang Isteri .. ahakss