Susur Galur Keturunan Kita!!


Gambo hiasan semate...takede kene mengene dengan yang masih hidop atopon yang telah meninggei dunieee..


Kome ade pakcik, makcik, sepupu, tok sedaghe (sedara), moyang????
kalo nak tanye lagi panjang soalan kat ateh (atas) ni nanti.....
penah tak kome terpikio (terfikir) oghang (orang) dok sebelah kome kat opis tu.....
ghope2 nye (rupa2nya) sepupu, due pupu atopon (atapun)pakcik makcik kome selame ni???....

awok peghonah (pernah) le terkene macam ni.....
dan yang bagoihnye (bagusnya)....
oghang (orang itu meghupekan (merupakan ) watak oghang (orang) yang awok tak suke nak berjumpe.....
kalo bulih awok memang nak mengelak daghi (dari) berjumpe dengan oghang (orang)tu....

tapi itu leee....
janganle kite membenci oghang (orang) lain.....
tak baek pun....
dan menidakkan sunnah Rasul dan ajaghan (ajaran) Allah jee...
ape idaknye...memutuihkan silaturrahim sesame Islam....
kan tak elok.....

kes awok tadii..
ghupenye (rupanya) oghang (orang) tu adelah pakcik terdekat awok......
kighe (kira) 2 -3 pupu apok awok lee.....
kan udah terkene......

itule.....
pade kome2 semue kalo kome ade peluang....
kome jejak nalik susur galur ketughunan (keturunan) kome....
dan ghajin2 le menjengok sedaghe maghe (sedara mara) kome....
jangan biokan persaudaghaan (persaudaraan) tu terputuih (terputus)macam tu je....

awok lepaih (lepas) daghi (dari) kejadian tu....
udah pandei menziarah sedaghe maghe (sedara mara) yang ade....
selain daghi meghapatkan (merapatkan)silaturrahim....
kite jugak bulih le mengenali dan mengetahui susur galur ketughunan (keturunan) daghi (dari) oghang2 (orang2) lame yang maseh ade.....

sayang kalo terputuih (terputus)macam tu jee....

P/S: kalo dapat daghi memule sekali ketughunan (keturunan) kite lagi baek komee.....

8 Responses to "Susur Galur Keturunan Kita!!"

  1. errrr...cik Dini nak kemane tu???

    ReplyDelete
  2. yeop,
    kakyong penah cuba buat carta keturunan ni.. mau fenin dibuatnya.. sbb belah main lain.. belah ayah lagi la, tak terkira..

    cuma yg best kalo belah ayah tu.. masih kenal adik-beradik moyang.. cuma yg masih hidup ade 2 org.. tu pun udah tak kenay org dah.. jd kalo g kenduri kendara sedara belah ayah, memang boleh kata semua tu kena-mengena..

    cuma yg belah mak ni.. tak ramai sgt.. sbb atok dtg dr Sumatera.. jd belah onyang seme ade di Sumatera.. memang tak kenal sampai ke sudah..

    ReplyDelete
  3. kalau dedulu sepupu pun mcm adik beradik sendiri.. skrg ni.. nama sepupu sendiri pun tak tawu..

    ReplyDelete
  4. itule CHor...... sekaghang ni sume udah baut hei sendighi....nak jumpe pun kalo ade kendughiii...kalo tak hagham ..... takde le nak kenei sedaghe magheee

    ReplyDelete
  5. kalo nak baut susur galor pemeli ni.....kene ade oghang tue ...... sebabnye deme yang lagi tau asei ketughunan kite..... tapi bile udah nak buat utk kedue2 belah...memang penin kakyong....tapi pelan2 kayoh bulih tuuu......
    kalo ikotkan awok ni pun asei pemili dulu kale pun daghi sulawesi...kan oghang BUgis asei sane.....tapi mane nak kesan deme sume....memang takde dah leee...

    ReplyDelete
  6. mmg pening kalo dengar citer dari my mum side punye susur galur, mane tak nye, arwah tok kawen byk, so, peh tu, lupe dah mak citer, tanye balik...ingat skejap, peh tu lupe balik, hahaha...

    ReplyDelete
  7. biasatu........itu le kalo tanye lepaih ni...kene buat catatan sekali.... errr...tok kawen banyak??? dasat oghang tue dulu2 niii.... hehehe

    ReplyDelete

Kome nak mintak tolong ..ato nak info ape2 kabo je... Insyallah awok tolong.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Most Popular

(Tab Widget 1)

Get this tabber widget

Kengkawan

Labels

Google+ Followers

Sembang

Awok/Teman/Aye/Saya

My Photo

Ayah kepada 3 putera & 1 puteri dan Suami kepada seorang Isteri .. ahakss