RM10 - Dulu & Sekarang



RM10
Dulu....
banyak beno baghang (barang) bulih dibeli dengan RM10 ni....
kighe (kira)kalo dapat le RM10 sepuloh tahun lepaih (lepas).....
udah kighe (kira)mewah dahhh...
siap bulih belanje kengkawan makan lagi komee.....

RM10 tu duit makan kome untok 2 haghi (hari) tu.....
siap ade belen (balance) lagiii.....
dan awok ingat jugak mase tahun 1998....
teket beh (tiket bas) ke Kolumpo daghi (dari) Ipoh....
dalam RM9.++....

mase ghaye (raya) dulu....
bebudak cukop payah nak dapat RM10....
yang dapat RM10 biasenye riyak nunjuk (tunjuk) kat kengkawan tuuu....
dapat RM1 tu paling mewah le dulu.....

Sekaghang (sekarang)....
RM10 yang kome ade ni....
makan untuk sehaghi (sehari) pun tak cukop kome....
apelagi nak belanje kengkawan.....
mahap je lee....
silap2 RM10 tu duit makan kome waktu pagi jee.....

kalo nak ceghite (cerita) tambang beh (bas) ke Kolumpo....
memang tak lepaih (lepas) le kome sekaghang (sekarang) ni.....
setakat nak beli topap (top up) prepaid kome bulihlee....
tapi lame mane pun bulih tahan prepaid RM10 kome tadiii...

bebudak sekaghang (Sekarang) ....
ghaye (raya) kalo dapat RM1 tu memang kene gelak lee....
siap kutuk lagi yang tukang RM1 tadii....
deme RM10 tu udah biase dahhh....

tapi ye lee....
dulu2 nilei (nilai) duit kite beso....
rege baghang (harga barang) pun takde le tinggi macam sekaghang (Sekarang) ni.....
tapi sekali air bah, sekali pantei beghubah (pantai berubah)....
macam tu jugak le kehidupan.....
makin kedepan.....
makin banyak yang perlu kite bayo untuk kemajuan!!!

P/S: udah tue bangke ni ade ke yang nak bagi duit ghaye (raya) kat awok ni???

16 Responses to "RM10 - Dulu & Sekarang"

  1. tu la harga yg perlu dibayar bila kita sudah makin maju. budak2 pergi sekolah pun mintak 10hengget ckp nak gi mc d la, nak beli itu ini...

    ReplyDelete
  2. udah jadi biase dah bende ni....RM10 udah macam RM1 zaman dulu2 niii... kecik beno duit kite....

    ReplyDelete
  3. huhu betul tu..kalu bagi singgit kt bebudak..deme tak heran pun..

    ReplyDelete
  4. that true....

    susah nak kata skrunk nie.. cmua menda kena duit.. wat kja ckit nak duit.. xrak duit x leh idup maa..

    bukan senang nak senang, bukan susah nak susah huhu..!

    ReplyDelete
  5. masa kakyong sekolah rendah tahun 1979.. duit 5 sen boleh beli 1 bungkus mee goreng/nasi lemak..

    ReplyDelete
  6. dulu lain..cikalang lain oooo...Nakal p sek dulu pn bawa RM10..hahahahha..Zaman abg D_o8 zmn dangdut..Cikalang zmn Tecnho,rnb,hiphop..Mna sama bro..hahahaha.Maaf eik.

    ReplyDelete
  7. dni sekolah dulu sampai darjah 3 masih okay lagi dengan rm0.50. masuk darjah 4 dah kena rm1... skang rm10. wooohhh budak sekarang huhu

    ReplyDelete
  8. cik Kalamhati...
    siap kene gelak lagi kite kalo bagi deme singgit.... demand betoi bebudak sekaghang ni....tapi padan le jugak dengan rege makan deme kat sekolahhh

    ReplyDelete
  9. wanbu...
    ade oghang cakap duit bukan segale2nye...... tapi sekaghang ni...kalo takde duit...agak2 mau ke keghete kite bergerak???.... bulih ke masok tandeh (tandas)pree je???.....takde maunye....semuenye kene duit

    ReplyDelete
  10. kakyong....
    zaman awok pulak Kakyong.... awok SPM 1997 ....... mase tu percaye awto tidak....RM1 yang mak bagi dulu tu...awok bulih lagi simpan 3 kupang lagiii...... tu 1997 tuuuu

    ReplyDelete
  11. Nakei....
    chaittt.... zaman abg chor kamu ni bukan zaman dangdut laaa...tapi zaman rockapak...... RM10 yang kome dapat tu.....kalo takde simpan 2 - 3 ghengget ut memang sengaja leee

    ReplyDelete
  12. cik Dni....
    dulu lain....sekaghang lain....dulu banyak bende mughah....sekaghang..... melambong2 naik regenyee...

    ReplyDelete
  13. duit... duit.. duit... kadang2 pening jugak fikir rm10 ni... p pasar beli ikan sekilo dh dekat rm10... dah tu camna? gaji yg dpt pun x berbaloi...

    ReplyDelete
  14. 10 hengget dlm tangan, sat je lebuh! brg skrg, bukan skit2 harga...nak wat belanja sehari pun tak cukup tau RM10 tuu...pinjam duit yop!

    ReplyDelete
  15. cik aTen...
    ehhh....kena pulak tajuk entri ni engan name cik aTen niii..... tu le paseinye..... RM10 tu kekadang nak beli ikan pun tak cukop....mane gaye nye lagi....gaji kalo naik pun sikit jeee

    ReplyDelete
  16. cik eMMe....
    awok ni sebab tak cukop le yang buat tajuk entri kali ni....ade kene mengene dengan awok le cik eMMe ooooiiii...

    ReplyDelete

Kome nak mintak tolong ..ato nak info ape2 kabo je... Insyallah awok tolong.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Most Popular

(Tab Widget 1)

Get this tabber widget

Kengkawan

Labels

Google+ Followers

Sembang

Awok/Teman/Aye/Saya

My Photo

Ayah kepada 3 putera & 1 puteri dan Suami kepada seorang Isteri .. ahakss