Kisah Duit




Ermmm....
kome peghenah (pernah : kenkadang awok eje peghonah) dengo ayat kat bawah ni???...
Duit bukanle segale-galenye....

pade awok ayat kat ateh (atas) ni tak tepat....
kalo dibandingkan dengan situasi semase....
ape idaknye......
nak masuk toilet kome nak berkeyo (macam nak kencing le) pun kene bayo kome!!!...

kighe (kira) mudah....
daghi (dari) ateh (atas) ke bawah....
semuenye duit......

dan tanpa duit dapatke kome ke paso (pasar).....
mintak dibungkuih (dibungkus) sayor ato (atau)ikan pree (free)je??
uiiissshhh kalo ade le peniage yang macam tu.....
memang aman duniye....dan takde le oghang(orang) susah kome.....

ade jugak yang kate duit tak bulih beli kebahagiaan.....
pun awok ghase (rasa) ayat ni tak lengkap.....
sebabnye.....
kebahagiaan sekaghang (sekarang) ni.....
jugak perlukan duit.....
daghi (dari) segi batinnye mungkin le betoi....

tapi daghi (dari) segi zahirnye....
daghi (dari) materialnye...
kalo takde duit......
mane mampu kite memiliki semue bende yang kite ndak.....

contohnye....
kome ghase (rasa) bahagie tak kalo kome mampu mengadakan bende2 yang diingini femili kome????.....
dan kome tak kesah pun menghabihkan (menghabiskan) duit semate2 nak tengok famili kome bahagia......

macam mane pulak dengan peghasaan (perasaan) kome bile dapat memuehkan (memuaskan) hati kome sendighi (sendiri)dengan bende2 yang kome pulak ndak (mahu)???
bahagie ke kome???.....

tapi masalah sebenonye ...
kite ni dah terlalu jadi hambe duit.....
maklomle kite terlalu mengejo material....
sampei terlupe ade lagi yang lebih penting.....
ape die tu??? kome tanye dighi (diri) kome sendighi (sendiri)

tapi kome mungkin ade pendapat sendighi (sendiri)....
mungkin ade yang setuju dengan awok......
dan mungkin jugak ade yang tak setuju dengan awok...
takpe....moh kite kongsi....

P/S: gile kome kalo takde duit...... mane ndak membayo duit keghete....mane lagi ndak membayo duit ghumah.....tu tak campo lagi duit ngasuh anak2....... susu deme, pampers...bla...bla...bla.....

16 Responses to "Kisah Duit"

  1. citer pasal duit, iklan paling menyentuh hati awok ialah maybank raya. budak iban pegi luar negara, dia tanya ada duit tak. dia cakap maybank banyak duit, tapi ndai selalu madah ...

    terkesan kat hati.

    ReplyDelete
  2. ..❤..ate...kalau tak ado duit..cam no nakpi dating ? hehehhe ..❤..

    ReplyDelete
  3. errmmm....
    iklan tu ye,....iklan rimau....
    mike terkesan sebab meybeng ade akt luo negare ke....sebab awek tu dapt cakap dengan mak die???

    ReplyDelete
  4. cik Yanie....
    betoi tuuu....... takde bende pree sekaghang ni....kecuali meminte daghi Allah.....bende pree yang tu je yang kenkadang oghang susah nak mintakkk

    ReplyDelete
  5. itu ler...

    skrg ni segala2nyeee perlukn duitt...sikit2 duit...tp jgn le jd hamba duit ye dakk...harta dunia ni makin dikejor,makin dia laghi..Nabi kata ler...kalo letak urusan akhirat di dpn,urusan dunia akn dtg menunduk insyaAllah

    ReplyDelete
  6. itu le maksud awok Yong....
    kite ni terlalu mengejo material....sampei terlupe bende yang penting...... memang semue perlukan duit..... dan takde bende pun yang pree kat duniye sekaghang niii

    ReplyDelete
  7. yup...sebab tu la kot...better hidup berdua...maybe dari segi kewangan yg tidak mengizinkan utk bertiga...

    ReplyDelete
  8. ye cik eMMe...memule memang syok dudok berdue...tapi lelame....teghase sunyi...takde suaghe bayi kat ghumah......kene ade jugakkk...tapi kalo bab2 anak baisenye....ghezeki deme tu dah ade...

    ReplyDelete
  9. itu yg dok usahakan tu...perlukan duit jugak kan...

    ReplyDelete
  10. betoi...takde bende yang preee.....takde duit tak jadi le koje kite.....

    ReplyDelete
  11. setahu teman la yeop.. ungkapan yang menyebut 'wang bukan segalanya' itu bukan bermaksud, langsung tak de duit.. ade..tp maksud sebenonye ialah kekayaan..mungkin teman silap

    ReplyDelete
  12. jom kita kumpul duit... sebab tak ado duit tak leh pegi tunaikan haji. sobss sobsss

    ReplyDelete
  13. yeop, kalo duit tak mandang.. kempunan sesajer la..

    ReplyDelete
  14. ye CHor...dan awok jugak bukan bermaksud sampei takde duit langsong....... kughang duit atopon sikit duit pun bulih jadi punce ketidakbahagiaan Chor...

    ReplyDelete
  15. cik Dni...
    awok untung koje gomen...bulih buat potongan gajii.....kalo ade rezeki.....muda lagi le awok dapat pegi nanti...Insyallah

    ReplyDelete
  16. KakYong....
    ate tak kempunan......
    bende yang kite teghingin....kite tak meghase.....

    ReplyDelete

Kome nak mintak tolong ..ato nak info ape2 kabo je... Insyallah awok tolong.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Most Popular

(Tab Widget 1)

Get this tabber widget

Kengkawan

Labels

Google+ Followers

Sembang

Awok/Teman/Aye/Saya

My Photo

Ayah kepada 3 putera & 1 puteri dan Suami kepada seorang Isteri .. ahakss