Rancangan Maghi Melancong - Hilir Perak

Update terkini : Pejabat Tourism Malaysia Negeri Perak dengan kerjasama agensi2 pelancongan menganjurkan Kuiz Pelancongan Cuti-cuti 1Malaysia yang akan disiarkan di PerakFM setiap haghi (hari) Rabu jam 5.15 petang bermule 6 Oktober 2010 dan akan berakhir pade 22 Disember 2010.... jangan ketinggalan menyertai Kuiz ini.... Perak FM juge bulih dilayari di Internet ---> http://www.perakfm.my/


Haaaa........seperti yang awok janjikan sebelom ni...
awok akan terjah setiap daeghah (daerah) yang ade di Negeri Perak
mane je ade kawasan pelancongan di daeghah (daerah) tu....
awok akan cube uleh (ulas) secaghe (secara) santai....

dan kalo ade tempat2 yang awok tertinggei...
kome bulih tambah lagi....
ato (atau) betoikan fakta awok....

Fakta ghingkeh (ringkas) Daeghah (daerah) Hilir Perak dan keluasan daeghah2 kecik (daerah2 kecil)nye
Bagan Datoh 43200 hektar.
Changkat Jong 288000 hektar.
Durian Sebatang 112550 hektar
Hutan Melintang 132800 hektar.
Labu Kubong 19640 hektar.
Rungkup 26000 hektar.
Sungai Durian 20800 hektar.
Sungai Manik 26000 hektar.
Teluk Bharu 22400 hektar

dan bile sebut Hilir Perak ni tak lengkaple kalo kite tak berceghite (bercerita) tentang Menara Jam Condongnye....
menara condong yang ala-ala menaghe (manara) Pisa di Itali ni sebenonye menghupekan (merupakan) tangki ayor je komee...

pemandangan Menara Jam Condong Waktu Malam

dan Teluk Intan juge populer dengan Mi Ghebus Mastan Ghani nye...
kesedapan dan keenakan nye tak payah le awok ceghite (cerita) ...
sebabnye....
udah memang terkenei (terkenal) kat Malaysia ni....



ok leee cukop le apsei Teluk Intan ......kite lajak pulak ke Bagan Datoh pulak...
kalo sebelom ni kite kenai Bagan Datoh dengan peghusahaan (perusahaan) Kelape je....
kali ni deme udah komersilkan bende ni ke dalam satu produk.....
Homestay Bagan Datoh....

kalo kome nak meghase (merasa) tinggei (tinggal) dalam suasane kampong....
maklomle bukan smue oghang (orang) ade kampong pun...
disini kome akan hidop betoi2 seperti kome dudok di dalam kampong tradisional...

kome nak meghase kupeh Nyo (merasa kupas kelapa) gune besi penyodok tu???
awok pun tak tau namenye...
Blog Homestay Bagan Datoh
dan disini jugak ade Jeti Bagan Datoh.....
kalo setakat kome nak lepak2 kat sini....
atopon (ataupun) nak memancen (memancing) bulih lee...

dan M.Daud Kilau pun asei daghi (asal dari) Bagan Datoh lee...
Kg Sungai Tiang Baruh....
awok tau mane tempat tuuu....

kome ade ape lagi nak update???....
nampak macam tak banyak tempat menaghik (menarik) di Hilir Perak....
sebenonye ade lagi....
macam memorial peperangan, Beting Begaih (beras) basah, Batu Bersughat (bersurat)....

tapi disebabkan kughangnye (kurangnya) info berkenaan tempat2 tadi...
awok maleh (malas) nak uleh (ulas) panjang2....
kaghang (karang) jadi tak betoi pulakkk....

P/S: mintak bantuan kengkawan untuk update tempat menaghik (menarik) di Hilir Perak.... mahap (maaf) kami memang bermasalah dengan Daeghah (daerah) Hilir Perak

9 Responses to "Rancangan Maghi Melancong - Hilir Perak"

  1. sebenornya tak banyak tempat yg menarik kat hilir perak. dalam rancangan kajian tempatan pun deme dah cakap hilir perak ialah daerah pelbagai(pertanian, maritim).

    ReplyDelete
  2. ooo camtu ke sopi..... sori to say ...memang teluk intan pade awok agak kureng...banyak yg kene buat kalo nak naikkan hilir intan....

    ReplyDelete
  3. setuju dgn kelisa.. kebanyakannye pun tebio gitu saje..

    ReplyDelete
  4. dni lom pernah tengok menara tu betul2 tau.. teringin ;)

    ReplyDelete
  5. Chor....
    itule paseinye awok tak banyak bende nak diceghitekan pasei Hilir Perak niii......tapi...sebenonye banyak bende deme bulih buat kalo nak taghik ghamei pelancong ke belah sini..... deme banyak prodak pertanian.....naikkan pelancongan bercoghakkan pertanian..... contoh je lee

    ReplyDelete
  6. kene pegi tengok live le cik Dni....baghu best...... kalo nak pegi kabo jee...anytime bulih jeee....hehehe

    ReplyDelete
  7. Bagi saya kalau mengharapkan 'bahan tarikan buatan manusia' Bagan Datoh memang x nampak apa pun yg menarik. Tapi kalau melihat dari segi 'tarikan unsur alam semulajadi' & sumber asli, bentuk mukabumi, aktiviti masyarakat tempatan, kedamaian menyusuri pelantar/kampung nelayan..

    Woww!!! Ada macam2 sebenarnya! Tapi perlulah bijak diolah supaya dapat dirangkaikan menjadi aktiviti pelancongan yg menarik...

    ReplyDelete

Kome nak mintak tolong ..ato nak info ape2 kabo je... Insyallah awok tolong.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Most Popular

(Tab Widget 1)

Get this tabber widget

Kengkawan

Labels

Google+ Followers

Sembang

Awok/Teman/Aye/Saya

My Photo

Ayah kepada 3 putera & 1 puteri dan Suami kepada seorang Isteri .. ahakss