Baik ke Kita???



????


Baik ke kite..
kalo kite selalu mengate oghang???
kalo kite selalu berhasad dengki!!!
kalo kite selalu bersangke bughok (buruk)???

Baik ke kite.....
kalo masih ghamei (ramai) yang susah....
kalo masih ghamei (ramai) fakir miskin....
kalo masih ghamei (ramai) yang kaih (kais) pagi makan pagi....

Baik ke kite.....
kalo kite kenyang .....
tapi ade lagi yang tengah lapo....

Baik ke kite.....
kalo kite mewah.....
tapi ade lagi yang masih meminte....

Baik ke kite....
kalo kite bahagie.....
tapi masih ade yang mendeghite (menderita)....

Baik ke kite.....
kalo kite tido ateh tilam yang empok....
tapi masih ade yang tido berlapik simen....berbantei lengan

Baik ke kite....
kalo kite tido kekenyangan....
tapi masih ade yang tido berlapo (berlapar)..... menegok ayo (air) paip ....

Baik ke kite.....
kalo kite selalu meghungut (merungut) susah.....
sedangkan adelagi yang masih susah daghi (dari) kite.....

Baik ke kite.....
kalo kite sibuk mengejo (mengejar) duniawi.....
sedangkan akhighat (akhirat) makin dekat pade kite.....

Baik ke kite....
kalo kite selalu lupe pade DIA.....
padehei DIA tak peghenah (pernah) lupe pade kite....

P/S: baik ke awok ???

14 Responses to "Baik ke Kita???"

  1. yang tu ape ke hey nyer yeop? pantun ke syair? hehehhe

    ReplyDelete
  2. awok pun tak tau sebenonye.....awok bantei jee....kalo mike gahse amcam syair.....jadile die syair...kalo mike ghase macam pantun...jadile die pantun....laaayyyyaaannnn

    ReplyDelete
  3. baik tak baik..mike sendighi yg tahu..diri awok pun awok sendighi yg kenal..yg penting kita sentiasa perbaiki dighi..agar esok lebih baik dr hari ni..

    ReplyDelete
  4. betoi tu cik kalam hati.....
    tapi kekadang kite terlupe betape tidak baiknye kite dengan manusia lainnn....dan jugak dengan makhluk lainnn

    ReplyDelete
  5. baik pada kita mungkin tak baik pada org lain..
    kdg2 kita cuba bersyukur dgn apa yg ade.. tp bila nengok org lain dpt lebih, kita terasa hati.. tp bile nengok ade yg tak dpt apa yg kita ada.. maka diam tu rasanya lebih baik..

    ReplyDelete
  6. sifat dengki ni wat kita jadi macam hidup tak tenteram je. wat rugi je kan. baik tak berdengki. baru aman damai :)

    ReplyDelete
  7. tepuk dada tanya la selera..(kenapa x tepuk perut?selera kat perut kan?)
    ALL IN ONE

    ReplyDelete
  8. baik2 sayang - waliband
    baik layan lagu ni..hehehehe...

    ReplyDelete
  9. KakYong.....
    ceghite dalaman ni sebenonye subjektif.....nak nilai oghang tu baik ke idak pun subjektif...... yang betoi2 ghapat dengan kite je yang kite bulih tau...... tapi macam kakyong cakap diam lebih baik.....banyak bende tak baik bulih elak...

    ReplyDelete
  10. cik Dni....
    dan masalah tu paling ketaghe dengan oghang kite...... tak bulih tengok oghang lain senang ato majuuu

    ReplyDelete
  11. cik Nur....
    sebabnye angin naik ke dada..... bile ditepok dada keluo le angin...itu yang disughuh tepok dada tanye seleghe

    ReplyDelete
  12. cik eMMe...
    nasib baik tajok laguu....

    ReplyDelete
  13. Baguih D.. ni namenye ceghomin dighi...

    ReplyDelete
  14. iye Chor....ceghomin dighi hiasi peghibadiii

    ReplyDelete

Kome nak mintak tolong ..ato nak info ape2 kabo je... Insyallah awok tolong.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Most Popular

(Tab Widget 1)

Get this tabber widget

Kengkawan

Labels

Google+ Followers

Sembang

Awok/Teman/Aye/Saya

My Photo

Ayah kepada 3 putera & 1 puteri dan Suami kepada seorang Isteri .. ahakss