Sebelom Jumaat



Awok terpikir kenape le Perak ni tak cuti haghi Jumaat.....
bukan hape.....
sungguhpun untuk pekerje gomen waktu rehat lame....
daghi pukoi 12.15 - 2.45 petang....

tapi pade awok masih lagi buat oghang (orang) terkejo-kejo....
udah le terkejo2.....
keselesaan nak bersembahyang tu kite tak dapat....
maksud awok macam ni....

kite, bile semayang kompom kite nak bersih kan???
tapi bile kite berkeghoje (bekerja)....
kite akan ke mesjid dengan baju dan seluo yang kite pakei mase keghoje (kerja) tu...

kome bayangkan kalo Perak ato (atau) mejoriti Malaysia bercuti haghi (hari) Jumaat.....
bukan ke kite bulih bersiap2 dengan sempurne sebelom kite nak pegi semayang Jumaat???
tahap kebersihan pakaian kite awok ghase (rasa) di tahap palen (paling) maksimum....
takde le kite was-was dengan pakaian kite....

lagi satu ... asik Semayang Ghaye Pose & Semayang Ghaye Haji je yang kite pakei lawo2....
Semayang Jumaat yang jatoh Fardu Ain idak pula kite bersunggoh nak menjagenye....
padehei Semayang Ghaye tu sunat je kome oiiii.....
udahhh...awok bercakap mengalahkan UStat le pulak....

tapi saje le....
awok terpikir alangkah indahnye bercuti di Haghi Jumaat.....

P/S: nak balek ghumah sebelom Jumaat ....takot terbabeh (terbabas)....letak kepale.....leboh..... pukoi 3 baghu (baru) sedo!!

6 Responses to "Sebelom Jumaat"

  1. awok 16 tahun cuti jumaat (stat sekolah sampey ting 4). 11 tahun cuti ahad (stat form 4 sampai sekaghang koje kat luar kedah). awok pikir2 balik cuti jumaat lagi best. kalo kat kedah sana, lepeh semayang jumaat selalu ade kenduri arwah kat ghomoh sape2. boleh la jugak eratkan silaturrahim.

    kenduri arwah hari jumaat ni yg syok lepeh semayang pakat2 pegi. menderu2 naik motor ramai2. kalo kat perak ni kenduri arwah hari sabtu/ahad macam tak syok plak. sebab dtg lain2.

    ReplyDelete
  2. seghonoknye mike sopi.....awok tak penah lagi meghase cuti haghi Jumaat..... baik mase akt Perak.....kat Johor.....kat Kolumpo....patah balik Ipoh....tak jugak meghase...

    ReplyDelete
  3. dah bulih buat petisyen dah niii....

    ReplyDelete
  4. Awok suka lak koje hari Jumaat sebab sesuai denga jaran agama.Iaitu selapas solat Jumaat pergilah bertebaran mencari rezeki Ku. Betuikan aku kalo aku silap.

    ReplyDelete
  5. En/Pn/Cik/Dato/Datin/TanSri/Puan Sri/Tun Anon.....

    ehhh....betoi le ape yang mike cakap tuuu.....memang ade ayat yg cakap macam tu..... awok ceghite daghi segi keselesaan beribadat ......

    ReplyDelete

Kome nak mintak tolong ..ato nak info ape2 kabo je... Insyallah awok tolong.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Most Popular

(Tab Widget 1)

Get this tabber widget

Kengkawan

Labels

Google+ Followers

Sembang

Awok/Teman/Aye/Saya

My Photo

Ayah kepada 3 putera & 1 puteri dan Suami kepada seorang Isteri .. ahakss